Rechthoekige stallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Rechthoekige stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:32

Mijn stal was oorspronkelijk een stalletje voor herten en heeft dus een vreemde vorm.
Afbeelding

De bedoeling is deze te verbouwen tot 4 stallen.
Maar door de steunbalken en andere technische zaken, is vierkante stallen maken een pak meer werk, dan rechthoekige.

Je leest overal over vierkante of bijna vierkante stallen.
Zouden rechthoekige nadelen hebben?
Zou gaan over 2,7 op 4,5m.

Afbeelding

In de wintermaanden zullen ze afhankelijk van het weer 'veel' binnenstaan.
In de zomer, dag en nacht buiten.

Middengang kan dan gebruikt worden als opzadelplaats ed.

Totaal idee zouden schuilstallen zijn op de weide en deze stallen enkel als ze vast staan.
Afbeelding

Verhoudingen weide en paddock kloppen niet, is maar voor het idee.

Iemand tips, tricks? Wat met die rechthoekige stallen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:00

Zover ik weet geeft dat geen problemen.
Is er een reden dat je ze wilt opsluiten en niet een loopstal maakt waar je de paddock mee verbind?
Lijkt mij zelf ideaal :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:02

mijn stallen zijn 2,8 bij 4 en de merrie stal is 6 meter lang bij 2,8.

Heb één hele grote stal van zo goed als 4 bij zo goed als 3 en de hengst die daar staat heeft daar meer moeite mee, kan nog steeds geen plas en poep plek bepalen en heeft moeite met z'n eten op één plek houden

Merk er alleen maar voordelen van, ze liggen op één stuk en vervuilen een ander stuk. Vierkant is praktischer voor nieuwbouw en daarom worden ze vierkant gebouwd.

Zeker in de merrie stal merk ik dat ze daar veel beter mee omgaan, poepen in één hoek, plassen in de anderen en eten en drinken aan de andere kant.
Laatst bijgewerkt door Woogy op 15-10-13 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:03

IMO is een rechthoekige stal hetzelfde al een vierkante. Ze zij best groot, dus zou volgens mij geen problemen geven, let er wel op dat de paarden wel nog kunnen liggen. En dat ze niet tegen de wand aan 'botsen'

little_king

Re: Rechthoekige stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:07

Rechthoekige stallen is fijn.
Uit ervaring elders zag ik dat diepe stallen de rust bevorderde, de paarden gingen vaak achterin staan slapen.
Dit waren stallen van 3 bij ongeveer 4,5 diep.
De eerste 1,5 meter was de middenwand dicht, dat gaf ook geen voernijd. Verder naar achter wel open.
Ik vond het prettig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 18:08

Hanneke,
Zo is het nu.. Ze krijgen onbeperkt ruwvoeder, maar bij regenweer staat dat dus in de stal, omdat ze anders natuurlijk een hele dag in de regen blijven.
Daarnaast sleuren ze zoveel modder mee in de stallen en is het een ramp om deze proper en droog te houden. Ik heb ze ook graag een aantal uur verplicht binnen zodat hun hoeven kunnen drogen.
Paarden worden intensief gereden, ik kom vaak laat terug moet een paard van de training, zeker in de winter is dan het fijn dat de andere al vast staan, ivm nog voederen en dekens wisselen.
Ze maken met zulk weer ook veel gebruik van de stallen..
Met deze stallen niet als inloopstal te gebruiken wil ik een modderplas voor de stallen ook vermijden.
Paard moet paard zijn, maar in de winter wil ik er ook makkelijk mee kunnen werken.
Plus dat ze niet allemaal samen kunnen, dus dan moet ik ze gaan wisselen of nog een stuk weide laten kapotlopen tot paddock.

@ andere, fijn om te horen dat het dus goed gaat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:14

Zolang je paard er maar (ruim) dwars in kan staan. Dus niet dat de stal zo smal is dat hij amper ruimte heeft te keren in de stal. Zorg voor voldoende daglicht!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:58

Wij hebben ook een paar lange smalle stallen. Niet echt nadelen van gezien. Is toch per paard verschillend of ze de stal netjes houden.
De langer smalle pony stallen worden bij sommige ponys wel wat viezer maar dat komt omdat ze aan beide korte zijden een luik hebben en dan wat meer op en neer lopen en daardoor geen achterwand hebben. Ze poepen dan overal.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:02

Nee het hoeft geen nadeel te zijn. Ik vond het zelfs een voordeel. Die van mij poepte achterin en lag voorin. Dus altijd schoon.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:30

Ik heb op het moment 1 stal in gebruik voor 3 pony's (2x 1m50 en een shet). Deze stal is 3 bij 8 meter en het gaat prima. Ze hebben wel de vrije keuze om naar buiten te gaan. In het voorste gedeelte heb ik stro liggen achterin rubberen matten (komt in de winter met extreme kou nog zaagsel over) Poepen doen ze achterin op de rubberen makken, plassen in het stro, de stal is zo ook gemakkelijk schoon te houden.

Voor de stal heb ik een stuk bestraat (ongeveer 40m²) dit kan ik ook dichtmaken zodat niet het hele paddock een bende wordt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:59

Je ziet toch regelmatig rechthoekige, van 3x4, of 3x4,5...

En je merkt dat de paarden heel dikwijls achteraan in die stal staan, beetje weg van de drukte...

Dus kan zeker...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:04

Ik heb stallen van 3 x 4 en dat bevalt mij prima, heerlijk ruim.
Zou niet weten waarom deze maat niet kan, de 2.70 zou wellicht wat aan de smalle kant zijn als de paarden echt languit willen liggen maar dat ligt er weer aan hoe groot ze zijn.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:15

Mijn paard stond vroeger ook in een rechthoekig stal, die was 3x5m. Vond het voor mijn paard echt ideaal.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:19

Ik heb nu ook rechthoekige stallen. 2,5 X 3,5 gaat prima grootste paard is 1.63

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:46

gaat prima hoor :j