hoe zit dat nou echt????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

hoe zit dat nou echt????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 06:44

ik snap er nu niks meer van hoor
wil voor mijn 2 kanjers van die hooibalen in gerold gaan halen op voorraad
omdat ik in dec een handoperatie ga krijgen en ik de eninge ben die met de aanhanger kan rijden
maar nu zeggen sommige van die balen zijn niet te bewaren en moeten snel op
de ander zegt je kan ze wel een jaar op slaan
ik snap er nu niks meer van wat ik waar 8)7 :? :?
ik kan aan baaltjes van 40 a 50 kilo komen en zou deze graag gaan halen voor ze maar ik durf het eigelijk niet goed
wie kan mij uitleg geven hoe het nou echt zit
en han ik ook grote balen menen bvb met een haf en een shet alleen op een kale wei ????

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:13

Je kunt ze lang bewaren zolang er geen gaten in het plastic zit anders gaat het rotten.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:14

Als die balen eenmaal open zijn moeten ze gauw opgevoerd worden. Volledig dicht kan je ze inderdaad erg lang bewaren.

femkeonneke

Re: hoe zit dat nou echt????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 07:20

ja in plastic hebben pensionstallen ook enorme vooraden staan hoor!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:20

Zo hebben wij er zelfs meer dan 100 staan... als 'gewone' particulier...

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:25

Als ze open zijn gaan ze rotten, schimmelen en komt er lucht bij, waardoor het superheet gaat worden. Wij hebben dit afgelopen jaar ook geprobeerd met 1 pony maar dit was gewoon niet te doen, we moesten (toen het eenmaal open was) bijna iedere dag supergrote stukken kuil er uit halen, want het werd zo warm dat er gewoon bijna brandgevaar was zegmaar. (Je hoort het wel eens vaker, dat een boerderij opbrandt vanwege broeierig kuil.) Het begint ook helemaal te schimmelen en dat kun je dan niet meer voeren aan de paarden. Voor ons was het in ieder geval geen succes afgelopen jaar en we gaan het ook nooit meer doen, want met 1 pony is het gewoon niet te doen. Wanneer zo'n baal 1x open is, moet hij ook snel op, anders gaat het dus schimmelen en broeien!
Als je meerdere paarden hebt is het denk ik wel aan te raden, hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je ze geeft..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 09:50

maar als ik dus die kleien balen van 40 a 50 kilo neem dan zou ik dit in 2 a 3 dagen op kunnen voeren aan hun twee ? en gaat er niets verloren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:55

Ongeopend kun je ze inderdaad erg lang bewaren. Geopend minder lang natuurlijk weet niet of je al weet waar je ze laat als ze eenmaal open zijn. Bij ons ligt een open baal altijd binnen en kan dus ook langer mee gaan dan wanneer deze buiten zou liggen ook al is die afgedekt. Denk dat wij hier wel zo'n 2 weken kunnen doen in de zomer met 1 baal. In de winter zou het langer kunnen omdat het dan kouder is en dus niet zo broeierig als in de zomer. Maar die is altijd binnen de 2 weken op dus weet niet hoelang die dan zou kunnen blijven liggen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:04

de meeste van die balen in plastic is kuil of voordroog. Dat kan je niet zo lang bewaren. Als het gewoon hooi is, is het geen enkel probleem. Ik denk dat hier de verwarring ontstaat. Gewoon hooi zit nl niet in plastic maar is gerold in een net.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:07

Je hebt ook tussenmaten bollen en dan kan je nog kiezen tussen voordroog en bijna hooi. Ik had vroeger altijd kleine bollen (die wegen de helft ongeveer van zo een grote bollen) en bijna droog. Dit was bijna nooit te warm en 1 paard kwam er een week mee toe. Ik sneed dan de plastiek langs boven open zodat de bol redelijk strak bleef zitten en niet uit elkaar valt. Dit vond ik de beste oplossing want die kleinere baaltjes gingen inderdaad niet langer mee dan 2-3 dagen en waren dan in verhouding duurder.

En hooi kan wel in bollen verpakt zijn. Dit is dan eigenlijk voordroog die te lang gedroogd is of hooi wat net een dag te weinig gedroogd is om echt hooi te zijn.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:13

Emerald schreef:
de meeste van die balen in plastic is kuil of voordroog. Dat kan je niet zo lang bewaren. Als het gewoon hooi is, is het geen enkel probleem. Ik denk dat hier de verwarring ontstaat. Gewoon hooi zit nl niet in plastic maar is gerold in een net.

Juist! Hier zit het 'm nou net in!
Dus je moet je eerst afvragen of het hooi is of kuil wat je wilt kopen?
Hooi, mits goed gedroogd en opgeslagen natuurlijk, kan je heel lang bewaren.
Kuil is een ander verhaal. Als eenmaal de plastik is opengemaakt, moet je vrij snel op voeren anders gaat het snel schimmelen.
Kan je het verder binnen opslaan, of moet het buiten liggen?
Er wordt ook wel hooi in plastik gedaan om het zo buiten te kunnen bewaren, maar daar door is het nog steeds hooi. :j

alicegohome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:03

Als je ze niet ergens buiten hebt staan, is het voor de geopende niet zo'n groot probleem. Je kunt er wel eventjes mee verder hoor, maar zodra er vocht bij komt... Tja, dat kun je zelf wel bedenken. Ook zodra het te warm wordt en het gaat broeien, al gok ik niet dat het met dit weer te warm gaat worden. :')

"Gewoon hooi zit nl niet in plastic maar is gerold in een net"

Even iets uit een quote geplakt: Het ligt eraan bij welke boer je het vandaan haalt, er zijn wel degelijk boeren die hun hooi in plastic laat. Maar zou er inderdaad wel even naar vragen, sommige boeren doen het inderdaad niet.