Wanneer heeft een paard het koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeXx

Wanneer heeft een paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 18:23

Ik heb al jaren fjorden die nooit last van de kou hebben gehad, maar nu heb ik er een die veel gevoeliger is dan de anderen (hij blijft ook redelijk dun, hij is wel gezond, dierenarts heeft op alles gecontroleerd ;) )
Maar vandaag stonden ze dus allemaal buiten, we zetten ze eigenlijk nooit binnen omdat ze genoeg wintervacht hebben en zich buiten beter voelen, en nu stond die ene dus te trillen en vroeg ik me af of dat betekend dat hij het koud heeft?

Heb hem voor de zekerheid maar binnen gezet met een dikke plak hooi en een beetje afgedroogd, maar vraag me nu dus af of hij het wel echt koud had.

Luca03

Re: Wanneer heeft een paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:25

Mijn merrie had de eerste winter ook koud omdat het ineens fel was afgekoeld
Zij blijft ook vrij dun
Wij hebben geen stal ter beschikking die echt binnen is (wel een schuilstal)
Gewoon lekker veel ruwvoer en buiten laten staan, krijgt hij al wintervacht??? Want nu met de regen en wind kan het wel zijn dat hij koud heeft

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:29

Ik temperatuur de mijne altijd bij dat soort verschijnselen. Zijn temperatuur daalt naar rond 36,2 als hij een half uurtje in de regen gestaan heeft met dit weer. Paard is ook gezond, maar door gebrek aan vacht zit de koude regen best snel op zijn huid.

Het erge is dat ik hem zelfs onderkoelt kan krijgen met afspuiten... Heeft een stalgenootje ooit eens heel enthausiast gedaan toen ze hem vond met een dik warm been.. Heeft 4dagen geduurd voor hij weer op temperatuur was. Ik koel eigenlijk nooit meer met water iig haha

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:42

Op de site, paard natuurlijk staat het een en ander geschreven over trillende paarden.deze schijnen het niet koud te hebben. Mijn eng. volbl. heeft daar ook een handje van,rillen als ze het koud heeft. voor mij toch een teken om ze even op stal te zetten of haar winterdeken op te doen. VAndaag echt zo'n dag dus... :(

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:46

Als mijn paard niet meer wilt eten en sloom is dan weet ik dat ze het koud heeft.
Dekens op dat ze het lekker warm heeft en ze eet terug en is alert ;)
Rillen hangt er van af, beetje rillen kan idd voor warm te krijgen zijn,
maar echt zodanig hard rillen vind ik het niet meer normaal dus lijkt me wel dat ze het koud hebben.
Koude oren of neus kunnen naar het schijnt ook aanleiding zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:20

Rillen is over het algemeen bij dit weer koude, dus of een deken op of op stal is mijn mening.

Onze oude pony heeft het met dit weer ook snel koud, een regendeken is voldoende.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:11

Wat ik weet (van een stalgenoot) wil dat een paard rilt niet meteen zeggen dat xe naar binnen moeten of een deken op moeten.
Helemaal een paard wat gewend is aan buiten zijn zal t niet snel koud hebben zolang ze voldoende ruwvoer hebben als brandstof.
Toch vind ik t ook vervelend om te zien dat mijn merrie als ze natgeregend is ook wel staat te bibberen.
Maar goed, ze begint nu al wat meer vacht te maken.
Mijn ruin heeft nergens last van. Die is al een teddy ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:38

Rillen zou idd willen zeggen dat zichzelf aan het warm houden zijn..
Maar dan vergelijk ik het met bibberen bij ons zelf..
Dat is een manier van het lichaam om warm te krijgen, maar dan heb je het toch al koud..
Of die vergelijking juist is, geen idee...

Mijn ervaring zegt me dat paarden veel energie gebruiken om zichzelf warm te houden.. sommige vallen er enorm van af.. Ookal hebben ze onbeperkt ruwvoeder.
Zeker het oudste paard hier.

Ga je dus echt zelf moeten beslissen per paard vrees ik.