Is er animo voor opfok/pensioen op een andere manier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Is er animo voor opfok/pensioen op een andere manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:11

Hallo,

Ik wil graag weten of er animo zou zijn voor een opfok, oude dag, etc. waar het helemaal anders gaat. Ik heb zelf 4 paarden in een gemengde leeftijd. Hier komt binnenkort een eerste pensionpaard bij.

Ik beschik over 12 ha. grond. Dit is niet alleen voor de paarden (lopen ook een aantal schapen en koeien). We hebben in ca 2ha een paddock paradise gecreëerd. Hierin zijn verschillende kleine landjes gecreëerd waar de paarden overdag op mogen. (Deze 2ha is eventueel uit te breiden.) Er is een lange track (looppad) waar de paarden, ook als ze niet op het gras mogen kunnen rondhangen, spelen etc. Binnenkort wordt er een deel verhard, waar in de winter onbeperkt goede kwaliteit zelf-gewonnen grof ruwvoer van natuurland wordt aangeboden. Ook is er een paddock/rijbak aanwezig (20x40) waar de paarden regelmatig in kunnen komen. De paarden lopen in het voorjaar, zomer en in de winter in hun paddock paradise. In de herfst kunnen ze in een groot natuurland waar grof, stengelig maar mooi gras staat. Wanneer hier daadwerkelijk animo voor is wordt er een grote schuilstal gebouwd, en wordt de paddock all-wether gemaakt. De weilanden en het paddock worden dagelijks uitgemest.

De mogelijkheid is er om je paard/pony 's nachts op stal te zetten. Hier zal ook hooi van goede kwaliteit worden aangeboden. Dit zal wel een meerprijs worden.

Verder is er in goed overleg veel mogelijk. Er is hier bijna altijd iemand thuis, die vanuit huis zicht heeft op de paarden. Verder zijn dekentjes op en af doen, borsteltje er overhalen ook geen probleem. Dit hoort allemaal bij de service.

De bedoeling is dat we max. een kudde van 10 paarden houden. Dit omdat het puur hobbymatig is. De hoefsmid komt 1x in de 8 weken langs. Deze kan jou paard/pony ook bekappen wanneer jij dit graag wilt. Kosten zijn voor eigen rekening( bij onze hoefsmid meestal tussen de €15 tot €20 euro afhankelijk hoe het paard zich gedraagt en hoe hij/zij erbij staat). Ook een eigen hoefsmid is welkom. Eigenaren mogen zo vaak als ze willen onverwacht langskomen.

Zou hier animo voor zijn, of zouden jullie dingen graag nog anders zien? Wat zouden jullie hiervoor willen betalen(ik denk zelf aan een prijsverschil tussen zomer en winter omdat de kosten ook verschillen)? Locatie is vlakbij Groningen.

Anoniem

Re: Is er animo voor opfok/pensioen op een andere manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:27

Ik zou mijn dame in zoiets met alle liefde haar pensioen geven :j Lijkt me een heerlijke oude dag voor haar :+:

Wat ik ervoor zou willen betalen, geen idee hoe de prijzen daar in 't hoge Noorden liggen, dus daar kan ik niet heel veel over zeggen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:30

Dit zou ik super vinden voor een oude dag! (die van mij is pas 4 dus moet nog even wachten)
Ik zou er wel 250 voor willen betalen als die 's nachts op stal komt en gemest wordt en af en toe even lekker geborsteld.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:01

Jantine_ schreef:
Dit zou ik super vinden voor een oude dag! (die van mij is pas 4 dus moet nog even wachten)
Ik zou er wel 250 voor willen betalen als die 's nachts op stal komt en gemest wordt en af en toe even lekker geborsteld.

Zo, dat is een behoorlijke prijs! Zelf denk ik aan 120.- per maand ('s nachts buiten) in de zomer (april t/m september) en 150.- in de winter (oktober t/m maart) De prijs voor een stal inclusief strooisel (vlas) en uitmesten weet ik nog niet. Iemand die hier een indicatie voor zou kunnen geven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:09

Je bent 16, hoe serieus is dit? Zijn dit plannen van je ouders? Zo nee, wat gebeurt er als jij het huis uit gaat? Het is hobby, hoe denk je dit te kunnen doen én geld te verdienen voor brood op de plank?
Wat is er anders aan in vergelijking met de bestaande opfok die vrijwel overal precies hetzelfde biedt (behalve misschien die dekens en wie wil dat voor een paard in de opfok?)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:25

Ibbel schreef:
Je bent 16, hoe serieus is dit? Zijn dit plannen van je ouders? Zo nee, wat gebeurt er als jij het huis uit gaat? Het is hobby, hoe denk je dit te kunnen doen én geld te verdienen voor brood op de plank?
Wat is er anders aan in vergelijking met de bestaande opfok die vrijwel overal precies hetzelfde biedt (behalve misschien die dekens en wie wil dat voor een paard in de opfok?)

Ik doe dit samen met mijn ouders. Zij staan hier helemaal achter. Zij doen ook een groot deel van de verzorging. Ik moet 's ochtends namelijk vroeg de deur uit, terwijl er eigenlijk altijd 1 van mijn ouders thuis is. Zoals ik al heb geschreven hebben we ook schapen en koeien. Deze moeten ook verzorgd worden. Dit gaat allemaal in een ronde. Wanneer ik het huis uitga (wat nog lang niet gebeurd) gaan mijn ouders en zusjes hier gewoon mee verder.

Wat er anders aan is is dat de jonge dieren bij volwassen en oude paarden komen te staan waardoor de opvoeding veel beter is dan wanneer jonge dieren alleen staan. Daarnaast worden ze in de winter niet opgesloten in een stal, maar mogen ze dag en nacht buitenstaan in een paddock paradise. Het principe hiervan is dat de paarden veel bewegen, en zich dus goed ontwikkelen. We doen dit puur hobbymatig, dus de paarden staan ook in een kleine groep. Er is veel individuele aandacht en onbeperkt kwaliteitsvoer. Dit vind ik al heel wat anders dan wat de meeste opfokstallen aanbieden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:29

Wat een top idee, dé perfecte opfok in mijn ogen, lekker tussen volwassenen en niet alleen 24/7 gras eten.
Prijs weet ik niet.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:34

Zoiets zoek ik wel voor mijn veulen en ruin, mits het niet te duur is. Ze kunnen beide buiten blijven, hoeven niks qua dekens, ik zou rond de 50 per paard zo betalen. (kan ik dan 2 plekkies reserveren... :D )

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:36

Ik denk zeker dat hier veel vraag naar is. Mijn haf staat ook in een paddock paradise en die is met pensioen. Ze staat ook met verschillende leeftijden. Ik betaal 125 all in. Excl hoefsmid en inentingen.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 22:28

@Tries_en_Faf, ik neem even contact op via pb, dan hebben we het er even over!

@JastieHorse, Heb je misschien een website oid? Dan kan ik even kijken wat bij jullie de voorzieningen etc. zijn. 125.- lijkt mij zelf ook en heel mooi bedrag. Wanneer ik het voor minder zou doen, met dezelfde voorzieningen, zou je er dan over nadenken om te verhuizen? (puur om te kijken of mensen zo'n stap om te verhuizen snel maken)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:38

Nee ik zou haar niet verhuizen. Ik weet dat ze nu goed staat en ze heeft genoeg verhuizingen mee gemaakt in het verleden. Dit is echt haar eind station zeg maar ;) Geld is hierin dus ook niet belangrijk..

Edit: Website stuur ik je via pb.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 22:42

JastieHorse schreef:
Nee ik zou haar niet verhuizen. Ik weet dat ze nu goed staat en ze heeft genoeg verhuizingen mee gemaakt in het verleden. Dit is echt haar eind station zeg maar ;) Geld is hierin dus ook niet belangrijk..

Edit: Website stuur ik je via pb.

Dit snap ik helemaal hoor! Maar even om te kijken zoals ik al zei ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:55

Ik heb een 2 jarige in de opfok staan .(weidegang) een betaal daar € 70,00 per maand voor. Hier heb ik een paard in volpension staan, (stal, weide, voeding, uitmesten) en daar wordt €185,00 pm voor betaald. Er zit dus nogal verschil in opfok en pension. Ik zou voor opfok ook niet hetzelfde willen betalen als voor pension stalling.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 23:00

pillow schreef:
Ik heb een 2 jarige in de opfok staan .(weidegang) een betaal daar € 70,00 per maand voor. Hier heb ik een paard in volpension staan, (stal, weide, voeding, uitmesten) en daar wordt €185,00 pm voor betaald. Er zit dus nogal verschil in opfok en pension. Ik zou voor opfok ook niet hetzelfde willen betalen als voor pension stalling.

En wat heb je voor die 70.- per maand? Als je een pensionhouder bent is het ook veel drukker natuurlijk en moet je veel meer faciliteiten hebben. Het is daarom ook logisch dat dit duurder is en dat jij ook niet hetzelfde wilt betalen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:18

hinkewal schreef:
pillow schreef:

En wat heb je voor die 70.- per maand? Als je een pensionhouder bent is het ook veel drukker natuurlijk en moet je veel meer faciliteiten hebben. Het is daarom ook logisch dat dit duurder is en dat jij ook niet hetzelfde wilt betalen!

voor die €70,00 heb je alleen weidegang en worden ze in de winter met kuil bijgevoerd. Ik bedoel te zeggen, dat jij alles door elkaar wilt. pension,opfok en pensioenpaarden. en dat daar dus prijsverschil inzit.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 23:26

@pillow, Ik snap wat je bedoelt, maar ik wil geen pension paarden. Dit omdat dat veel meer drukte etc. met zich meebrengt. Daarnaast heb ik daar (nu) ook niet de mogelijkheden voor (denk aan waar het zadel op te bergen, een goede rijbak die verlicht is)( Ik heb hier 1 pensionpaard, maar dat is een paard van een goede vriendin. Verder wil ik wel opfok en pensioen, maar geen pension. Voor de opfok en pensioen wil ik wel dezelfde prijs rekenen. Wel wil ik verschil maken tussen grote en kleine paarden/pony's.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:37

Tries_en_Faf schreef:
Zoiets zoek ik wel voor mijn veulen en ruin, mits het niet te duur is. Ze kunnen beide buiten blijven, hoeven niks qua dekens, ik zou rond de 50 per paard zo betalen. (kan ik dan 2 plekkies reserveren... :D )

50 euro per paard per maand? Dat vind ik wel heel erg weinig. Heb nog nooit gehoord van zo,n lage prijs. Daar kan je volgensmij nog niet eens het hooi van betalen.. Of ben ik nou gek?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 00:56

Je bent niet gek Suus :-)

On topic: super idee. Ik zou voor mijn merrie als ze met pensioen gaat graag zoiets willen. Wel met overnachten op stal en dekenservice (want volbloederige koukleum). 150 per maand? Zoiets. En ja, ik zou haar ervoor verhuizen. En ik zou ook regelmatig op bezoek willen komen. Hoop dat het nog lang niet zover is natuurlijk!

Ik betaal nu op een luxe opfok/pensionstal 245 voor oude merrie en 120 voor twenter (zomer wei, winter stal). Die 120 betaal ik het hele jaar door. En dat schijnt aan de prijs te zijn.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:37

@suus, nee dat kan inderdaad niet uit.
@olympia, bedankt voor de info :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:39

nou, kon t er toch ingooien? Voor een paard waar je niks mee doet, vind ik 120 weer behoorlijk duur
Inmiddels een plek voor mijn veulen gevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:45

Ik vind het wel positief dat het anders ook kan, ik zou mijn paard het liefst zien in een gemengde kudde van verschillende leeftijden, dat is ook het meest natuurlijke voor een paard.
Qua kosten ga ik niks zeggen want heb daar totaal geen ervaring mee.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:52

Ik betaal straks voor de opfok van mijn veulen 130 in de maand, in de zomer 100 dacht ik.

Een opfok/oude dag beschreven als hierboven zou ik zeker willen voor mijn paard :j En ja ik zou haar/hem er voor verhuizen, mits het niet te ver weg is en ik op bezoek kan komen :) Ik zou zeggen dat ik als 'basis' , zonder verdere wensen hier tot 130 euro voor zou betalen :j

Vind het een mooi idee en fijn als het ook te realiseren is :j Denk dat menig (jong) paard hier erg gelukkig van zou worden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:39

Tries_en_Faf schreef:
nou, kon t er toch ingooien? Voor een paard waar je niks mee doet, vind ik 120 weer behoorlijk duur
Inmiddels een plek voor mijn veulen gevonden

Ja tuurlijk kan dat. Het leek me alleen niet erg realistisch. Een paard kost nou eenmaal geld, ook als je er niets mee doet. En een ander wil daar wel aan verdienen, anders hoeft ze niet aan paarden van een ander te beginnen, brengt hoe je het ook went of keert toch gedoe met zich mee. Fijn dat je iets gevonden hebt :) ook zo goedkoop?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:18

Cheytjuh schreef:
Ik betaal straks voor de opfok van mijn veulen 130 in de maand, in de zomer 100 dacht ik.

Een opfok/oude dag beschreven als hierboven zou ik zeker willen voor mijn paard :j En ja ik zou haar/hem er voor verhuizen, mits het niet te ver weg is en ik op bezoek kan komen :) Ik zou zeggen dat ik als 'basis' , zonder verdere wensen hier tot 130 euro voor zou betalen :j

Vind het een mooi idee en fijn als het ook te realiseren is :j Denk dat menig (jong) paard hier erg gelukkig van zou worden.

Vind ik nogal prijzig

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:41

Ik stond 4 jr terug op een stal waar de boer zelf land had en daarbij 15 hectare natuurgebied mocht gebruiken. Op die 15 hectare hebben mijn pony's voor €45,- per pony per maand gelopen in de zomer. In de winter gingen ze naar 4 hectare met onbeperkt hooi, dan werd t €75,- per maand.
Dus simpel en goedkoop, vond het een fijne plek.
Dus gooi die 12 hectare lekker open en laat ze vrij zwerven. Heerlijke plek voor een kudde paarden!