Hoe weidegang verdelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

renzo90

Hoe weidegang verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:57

Het gras groeit niet meer heel hard, hoe kan ik de wei het beste indelen met lint zodat niet alles vertrapt wordt
Graag zie ik een voorbeeld foto, zodat ik kan zien hoe ik de weide het beste kan indelen.

tamary

Re: Hoe weidegang verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:24

Bijvoeren, en of alles opengooien (groter oppervlak = meestal minder schade) en rond maart grootste stuk afzetten en laten aangroeien of 1 stuk opofferen als winterwei en rest hele winter sparen. Hangt ook af van wat je wil qua bemesten en je grondsoort.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:26

Ik ga inderdaad ook al me lint weg halen als het land slechter wordt.
Dan lopen ze op 1,5 hectare en dus de ruimte zullen het minder snel stuk trappen.
Zo lang het nog goed begaan baar is maak ik kleine landjes en voer ik desnoods hooi bij.
Is nu nog niet nodig, ze krijgen wel wat hooi maar meer dat ze dan niet die hele korte plukjes gaan zitten trekken met zand en al.

renzo90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 09:39

Dan zet ik in het land een klein strookje gras af, en de rest gooi ik allemaal open zonder lint er tussen
Bedankt beide :)

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:11

Hoeveel land heb je dan waar ze in de winter op kunnen lopen?
Ik heb tussen een kwart en halve hectare in, kan er eventueel nog een stuk bij zetten. Is dat genoeg? (in de zomer heb ik meer land) en ze hebben dan een schuilstal maar die kan in de avond ook dicht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:58

Ik schuif ze door naar nieuwe stukken en sluit het oude weer af zo lang ik gras heb en ze er niet te erg in wegzakken. Als het te zacht wordt haal ik ze er af.

ik laat het niet stuk lopen want krijg er vooral veel onkruid voor terug. bij harde bodem krijgen ze een groter stuk waar ze sprietjes mogen zoeken zo lang ze zich rustig houden. hoe groot het stuk moet zijn hangt echt af van hoe stevig je bodem is en hoe rustig de paarden zijn en natuurlijk hoeveel paarden er op lopen. soms kunnen er prima vier paarden een hele winter op 3000 m2 staan met hooi bijvoeren zonder dat het moddet wordt. hiet heb ik aan 3ha nog niet genoeg.