Ik heb een tinker van bijna 4 ½ jaar. Hij staat al sinds veulen af aan samen met een andere tinker.
Vorig jaar hebben ze de zomer dag en nacht buiten gestaan, afgelopen winter zijn ze met een ander paard in een opfokstal komen te staan.
Dit is samenspraak met mij, gaat ook echt heel erg goed (behalve dat het ander paard graag aan dingen knabbelt zoals zijn mooie manen

In deze stal kan hij zelf beslissen of hij binnen staat of buiten, meestal is dit toch buiten, zelfs met vies weer.
Voordeel daarvan was ook dat mijn stallingskosten daardoor laag zijn voor hem (heb nog een 2de paard op stal staan). En hij niet anders gewend is dan dat hij samen staat.
Nu ben ik hem deze zomer wat meer gaan oppakken, we longeren nu 1 x in de week en 1 x in de week zit ik er 20 minuutjes op.
De winter komt eraan, dus hij heeft al een behoorlijke vacht gekregen.
Nu zit ik met het volgende probleem:
Hij is nu erg snel bezweet, met een zweetdeken is hij niet zo snel opgedroogt en omdat ik zeg maar geen stal voor hem alleen heb moet ik met hem blijven staan zodat hij op kan drogen. Zeiknat naar buiten lijkt me ook niet verstandig.
Daarbij zou ik hem graag een dekentje op willen doen zodat hij als ik wat met hem wil doen niet zeiknat is,
maar ben bang dat dat ander paard de deken helemaal kapot gaat bijten.
En hij misschien wat minder wintervacht gaat krijgen.
Nadeel vind ik dan weer dat hij niet lekker naar buiten zou kunnen (of in ieder geval dat niet zelf kan beslissen, dat is hij zo erg gewend)
Ik zou hem dan graag alleen de wintermaanden in een aparte stal willen, maar dan ga ik natuurlijk ook meer betalen…
En dan bedenk ik me weer : voor die 2 x in de week dat ik er wat mee wil doen.
En ook met het uitzicht dat het in de winter toch niet altijd mogelijk zal zijn om te gaan longeren/rijden….