Wintermaanden in een aparte stal of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SiSi1984

Wintermaanden in een aparte stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 06:32

Ik zit eigenlijk een beetje in dubio wat ik zal doen…..

Ik heb een tinker van bijna 4 ½ jaar. Hij staat al sinds veulen af aan samen met een andere tinker.
Vorig jaar hebben ze de zomer dag en nacht buiten gestaan, afgelopen winter zijn ze met een ander paard in een opfokstal komen te staan.
Dit is samenspraak met mij, gaat ook echt heel erg goed (behalve dat het ander paard graag aan dingen knabbelt zoals zijn mooie manen |( ).
In deze stal kan hij zelf beslissen of hij binnen staat of buiten, meestal is dit toch buiten, zelfs met vies weer.
Voordeel daarvan was ook dat mijn stallingskosten daardoor laag zijn voor hem (heb nog een 2de paard op stal staan). En hij niet anders gewend is dan dat hij samen staat.

Nu ben ik hem deze zomer wat meer gaan oppakken, we longeren nu 1 x in de week en 1 x in de week zit ik er 20 minuutjes op.
De winter komt eraan, dus hij heeft al een behoorlijke vacht gekregen.
Nu zit ik met het volgende probleem:
Hij is nu erg snel bezweet, met een zweetdeken is hij niet zo snel opgedroogt en omdat ik zeg maar geen stal voor hem alleen heb moet ik met hem blijven staan zodat hij op kan drogen. Zeiknat naar buiten lijkt me ook niet verstandig.
Daarbij zou ik hem graag een dekentje op willen doen zodat hij als ik wat met hem wil doen niet zeiknat is,
maar ben bang dat dat ander paard de deken helemaal kapot gaat bijten.
En hij misschien wat minder wintervacht gaat krijgen.

Nadeel vind ik dan weer dat hij niet lekker naar buiten zou kunnen (of in ieder geval dat niet zelf kan beslissen, dat is hij zo erg gewend)
Ik zou hem dan graag alleen de wintermaanden in een aparte stal willen, maar dan ga ik natuurlijk ook meer betalen…
En dan bedenk ik me weer : voor die 2 x in de week dat ik er wat mee wil doen.
En ook met het uitzicht dat het in de winter toch niet altijd mogelijk zal zijn om te gaan longeren/rijden….

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:31

je kan ook een strook scheren op de hals zodat hij zijn warmte kwijt kan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:58

Ik zou het gewoon lekker laten zoals het nu is. Mijn paard staat ook 24/7 buiten, ik bezit niet eens een zweetdeken. Als ze nat is stap ik goed uit, sowieso tot ze op adem is, en zet haar dan terug in de paddock. Laatste keer dat ik keek leefde ze nog.
Koud krijgen bij verdamping doe je namelijk alleen als het rechtstreeks vanaf de huid verdampt, en dat is bij paarden niet het geval. De vacht heeft al exact dezelfde werking als een zweetdeken.
Wel vind ik het een voorwaarde dat ze beschut kunnen gaan staan, hoe langzamer de verdamping plaatsvind hoe beter. Te snelle verdamping bij veel wind kan wel een risico vormen.

fokfanaat

Re: Wintermaanden in een aparte stal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:03

Gypsy, zet je hem ook bezweet in de wei als het regent? Of vriest?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:41

In de paddock? Ja hoor, ik moet wel zeggen, ik hang het hooinet meestal binnen in de stal op, om haar nog wat aan te moedigen om naar binnen te gaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:47

zolang je je paard naderhand echt goed op adem en temperatuur laat komen, zou er geen probleem moeten zijn , andere voorwaarde is voldoende ruwvoer.
als er dan ook nog schuilmogelijkheid is , zou het gewoon helemaal goed moeten komen .
het kost je alleen meer tijd.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:27

Scheer een race-streep idd. Heb je geen deken nodig, en hij kan toch zijn warmte kwijt.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:57

ik las laatst op bokt een hele mooie omschrijving, dat als de haren nat zijn, en de huis droog ofzo. het geen kwaad kan als het paard naar buiten gaat. Was een heel verhaal.. weet het even niet meer terug te vinden..