Tinker met mijt?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

donnar

Tinker met mijt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 22:23

Hallo allemaal!

Zoals de titel al zegt heeft mijn Tinker waarschijnlijk mijt.

Vorige week is de veearts geweest voor een paard op stal, die staat bij mijn paard in de wei. De veearts gaf aan dat hij mok had en mijt, hij had maar 1/2 wondjes.
Daarom heb ik haar gevraagd of ze ook even naar mijn paard wilde kijken, meteen zei ze dat hij ook mok had en mijt. Ook vertelde ze dat de plooien die hij in zijn kootholtes heeft door de mijt komen, dit wist ik niet en mij was het ook nooit echt op gevallen. Meteen hebben we sebacil gekocht en ook behandeld. Maar nu lees ik er meer over en ga ik twijfelen, en ik hoop op meningen en ervaringen van anderen.

De veearts stelde die diagnose zonder huidschraapsel, ook zie ik hem eigenlijk nooit stampen. In het begin een beetje, maar dat schreven we af aan het warme en broeierige weer. (Door de warmte en het broeien gaat het natuurlijk ook jeuken) Daarna hebben we het hem ook verder niet meer zien doen..

Wat denken jullie hier van?

8nnemiek

Re: Tinker met mijt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:49

Plooien in de kootholte duidt eerder op CPL. Krijgt het paard veel suikers binnen? Krachtvoer/rijk gras/fruit enz?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 09:37

Bij mij niet, bij de eerdere eigenaren liep hij in een kudde maar wel op rijk gras. Bij ons in het begin ook, maar na een tijdje werd hij te dik en hebben we hem kort staan. (Is mijn eerste paard dus was in het begin allemaal even aftasten)

's Avonds krijgt hij een beetje slobber zonder haver en supplementen in brokvorm van St. Hippolyt, daarbij een halve appel, en 's avonds in het land met een ander paardje die erbij staat hooi.

Zullen die plooien verdwijnen of blijft dat? Zelf stelde de veearts haar diagnose (mijt dus) aan de plooien, komt dat ook voor bij paarden met mijt of is dat dus alleen bij paarden met CPL? (Ga dit meteen even googelen want heb hier nog nooit van gehoord)

Edit: Heb even gelezen en ben hier wel van geschrokken! Met name omdat er niets aan te doen is, maar hij heeft het nu nog alleen in zijn kootholte bij alle voeten 1 wel een grote en een beetje harde. Zal vanmiddag meteen kijken of hij verder nog meer plooien heeft. Ook heeft hij bij alle voeten maar 1 mok korstje per voet die ook niet erg groot zijn.

bianca88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:26

een tinker kan wel mijt krijgen, ervaring er mee op stal staan ook tinkers & belgen die worden er ook voor behandeld!

en vaak kun je het ook wel zien en voelen of je paard mijt heeft! ik zou zeggen google ma es goed rond!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:29

Heeft het paard ook last van jeuk aan de benen?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:37

Ja amper dus, van de zomer heb ik het hem een keer of 2 zien doen net zoals de anderen van stal, en verder schuurt hij eigenlijk nooit en ook stampt en bijt hij nooit.. Daarom vond ik het zo raar, maar ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen krijgen maar vond het wel raar omdat hij nooit stampt oid.