Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesiszwart schreef:Een twenter van mij heb ik in moeten laten slapen ivm atypische myopatie. Zij stond in opfok en om het land heen en grote afstand zelfs geen boom te bekennen. Gedacht werd toen dat de oorzaak een paddenstoel geweest zou kunnen zijn.
Elinaa schreef:ik zou het er niet op wagen. In de winter moet het volgens mij kunnen maar in de herfst vind ik zelf het risico te groot.
Bravura schreef:Hier heb ik ook een esdoornbos langs 1van de weiden staan. Daar gaan ze van oktober tm juni niet in. De wei waar ze wel in gaan ligt 40 meter vanaf dat esdoornbosje. Men zegt dat atypische myopathie mogelijk door de esdoorn veroorzaakt wordt. 100% zeker is dat dus nog steeds niet. Ik heb mijn vorige paarden 30 jaar op die wei gehad het jaar door en nooit problemen gehad. Ze stonden s nachts dan wel binnen met brok, waar de nodige vitaminen inzitten. Nu neem ik het zekere voor het onzekere, echter betwijfel ik of het daadwerkelijk aan de esdoorn ligt. Atypische myopathie zou ook eerder voor komen bij paarden die 24/7 buiten staan en geen brok bijgevoegd zouden krijgen.