Wat met esdoorns in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Wat met esdoorns in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:58

Wie heeft er meer esdoorns in het land staan? Ik maak me toch een beetje zorgen ivm de atypische myopathie die af en toe eens voorkomt op land waar esdoorns op staan, de zaadjes zouden de ziekte toch veroorzaken las ik laatst. Nu heb ik 6 pony's die eigelijk gewend zijn zoveel mogelijk buiten te staan, allemaal relatief jong. Nu zijn we deze zomer verhuisd en je raad het al, esdoorns in wei, een paar flinke bomen, ideale schuilgelegenheid s zomers en ze zijn gewoon mooi.
Nu is het zo dat ze s winters wel binnen kunnen, maar niet buiten is natuurlijk geen optie. Ik voer ze nu wel bij en ze hebben steeds toegang tot ruwvoer.
Moet ik mij nu zorgen gaan maken of valt het allemaal wel een beetje mee?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:37

Hier heb ik ook een esdoornbos langs 1van de weiden staan. Daar gaan ze van oktober tm juni niet in. De wei waar ze wel in gaan ligt 40 meter vanaf dat esdoornbosje. Men zegt dat atypische myopathie mogelijk door de esdoorn veroorzaakt wordt. 100% zeker is dat dus nog steeds niet. Ik heb mijn vorige paarden 30 jaar op die wei gehad het jaar door en nooit problemen gehad. Ze stonden s nachts dan wel binnen met brok, waar de nodige vitaminen inzitten. Nu neem ik het zekere voor het onzekere, echter betwijfel ik of het daadwerkelijk aan de esdoorn ligt. Atypische myopathie zou ook eerder voor komen bij paarden die 24/7 buiten staan en geen brok bijgevoegd zouden krijgen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:48

ik zou het er niet op wagen. In de winter moet het volgens mij kunnen maar in de herfst vind ik zelf het risico te groot.

friesiszwart

Re: Wat met esdoorns in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:43

Een twenter van mij heb ik in moeten laten slapen ivm atypische myopatie. Zij stond in opfok en om het land heen en grote afstand zelfs geen boom te bekennen. Gedacht werd toen dat de oorzaak een paddenstoel geweest zou kunnen zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 08:02

friesiszwart schreef:
Een twenter van mij heb ik in moeten laten slapen ivm atypische myopatie. Zij stond in opfok en om het land heen en grote afstand zelfs geen boom te bekennen. Gedacht werd toen dat de oorzaak een paddenstoel geweest zou kunnen zijn.

Ja dat was ook een van de mogelijke oorzaken. Kon ook niet bij het ruwvoer zitten bv.

Elinaa schreef:
ik zou het er niet op wagen. In de winter moet het volgens mij kunnen maar in de herfst vind ik zelf het risico te groot.

Ik voer ze wel bij maar tot de winter binnen is bijna niet te doen. Ik ga een poging doen om zo veel mogelijk op te zuigen met de bladzuiger. Stuk onder ds bomen vermijd ik nu wel zoveel mogelijk maar die zaden waaien een flink eimd weg

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 08:04

Bravura schreef:
Hier heb ik ook een esdoornbos langs 1van de weiden staan. Daar gaan ze van oktober tm juni niet in. De wei waar ze wel in gaan ligt 40 meter vanaf dat esdoornbosje. Men zegt dat atypische myopathie mogelijk door de esdoorn veroorzaakt wordt. 100% zeker is dat dus nog steeds niet. Ik heb mijn vorige paarden 30 jaar op die wei gehad het jaar door en nooit problemen gehad. Ze stonden s nachts dan wel binnen met brok, waar de nodige vitaminen inzitten. Nu neem ik het zekere voor het onzekere, echter betwijfel ik of het daadwerkelijk aan de esdoorn ligt. Atypische myopathie zou ook eerder voor komen bij paarden die 24/7 buiten staan en geen brok bijgevoegd zouden krijgen.

Het gaat ook om een amerikaanse soort die hier denk ik niet zo vaak op weides voorkomt. Ik voer ook bij en de veulens zowiezo brok.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:40

Mijn pony is spierbevangen geworden en een jaar geleden was het paard van me zus het ook. De DA zegt dat het komt door het eten van de blaadjes van een esdoorn. Wij zetten een stuk wij af ivm de esdoorn ( kan makkelijk ze staan in een erg grote wei) mijn pony's staan ook dag en nacht buiten en ik zou als ik jou was of de esdoorns weghalen of een andere wei zoeken of stukken afzetten,
Hoop dat je er iets aan hebt !

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:11

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de esdoorns weghalen of wanneer je dit liever niet doet: een stuk van de wei afzetten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:56

Hier 3 ziek, één helaas al overleden.
Geen esdoorn in de buurt maar houtsnippers op de wei gestort om op te hogen waar ze van gegeten hebben.
Schrik zit er hier goed in, één is nog de vraag of ze het gaat redden.