Waar op letten als je een stal gaat bouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shahsantosje

Waar op letten als je een stal gaat bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:59

Hee, de titel zegt het al: waar moet je op letten als je een stal gaat bouwen?
We gaan thuis stallen bouwen(we weten dat het hard werken is) we hebben de paarden altijd op een stalling gehad. We gaan de stallen wel voor een groot gedeelte metselen maar we hadden eigenlijk het idee om de achterkant helemaal dicht te metselen en aan de zijkanten tot de helft en de andere helft tralies(dat ze elkaar wel kunnen zien) en de voorkant gewoon een schuifdeur. Is dit een goed idee?
Hopelijk hebben jullie veel tips *\o/*

Groetjes Shahsantosje

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:02

Van het bouwen heb ik niet echt verstand :o .. maar ik vind het zelf altijd fijn als ze met hun hoofdjes lekker naar buiten kunnen door een luik!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:05

Wij hebben ook een eigengebouwde stal, waarvan 1 kant van hout is, 2 kanten met stenen, en de enige muur die wij gemaakt hebben is van hout. Grote eiken planken en balken met een poort in het midden. Is hartstikke stevig en ziet er niet "gevangenis" achtig uit :P

Je moet vooral letten op de veiligheid (of ze niet ergens blijven haken), en de stevigheid :P
& de plek is wel belangrijk (niet stoffig, goede luchttoevoer enz)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:07

Ik zou in ieder geval ervoor zorgen dat ze niet veel last van de wind kunnen hebben. De zijkanten van de stallen onderling kun je best tot de helft metselen en de andere helft tralies (of zelfs niks) doen maar de zijkanten die aan de buitenkant zitten, dus aan de andere kant buitenterrein, afgesloten. Dus helemaal dichtmetselen. Puur voor de wind en evt regen.

Edit: dus bescherming tegen slecht weer.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:09

Ja het word wel helemaal dicht gemaakt! Alleen onderling de tralies in het midden.

vuurneon

Re: Waar op letten als je een stal gaat bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:10

De vergunning :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:21

ja, je moet overal op letten :)
ruimte, vloer, electriciteit, waterleiding, mestafvoer, vloer, ventilatie. Zelf hou ik niet van tralies, dus dat zou mijn voorkeur niet hebben. Open stallen waar ze lekker met de hoofden naar buiten (wel onder een afdak) kunnen kijken. Je moet ook denken aan opslag voor voer, hooi en stro.
heb je al een vergunning?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:23

Ik zou inderdaad eerst maar eens informeren of je wel mag bouwen en dan ook wat je mag bouwen.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:27

Ja we mogen een verblijf voor paarden bouwen met een waterleiding en elektriciteit

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:26

Ik ben vroeger enkele keren bij mensen geweest geweest die stallen met schuifdeuren hadden die op een terras uitgaven en, zelfs bij matige wind, moesten zij de deuren vastzetten met houten wiggen omdat ze onophoudelijk rammelde. Ik zou je adviseren om draaideuren te plaatsen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:05

Waterbak aan andere kant vd stal als de voorbak
Grote staldeuren (let op manier van openslaan tov hoe je eruit loopt als je geen schuifdeuren neemt).
Als je metseld doe dan tot 1.30m hoog aansmeren met speciaal cement dat er geen vocht in trekt en makkelijk met hoge druk schoon te maken is.
Stalvloer schuin laten aflopen (naar achter in de stal) en evt gootje daar voor urine/afvalwater tijdens schoonmaak

Belangrijkste is praktisch, als je iets stom indeeld erger je je daar echt jaren aan terwijl t bij de bouw een kleine moeite is om te maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:14

Shahsantosje schreef:
Ja we mogen een verblijf voor paarden bouwen met een waterleiding en elektriciteit

Zitten je buren dichtbij? Dan bestaat de kans dat je de zijkant niet open mag houden bijv. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:41

Regen en nattigheid komt in Nederland vanuit het zuiden en westen. Daar wil je liever de achterkant van je boxen dus hebben, anders moet je vaak alles potdicht houden. En frisse lucht is juist zo belangrijk.

Elektriciteit zo dat de paarden er niet bij kunnen, voorkomen kortsluiting (makkelijk bereikbare zekering).
Evacuatieplan bij brand, hoeveel deuren heb je waar je paarden door naar buiten kunnen? Elk paard meteen vanuit de box naar buiten is veiligst en geeft je ook flexibelste gebruiksmogelijkheden van je stallen.
Vorstvrije watervoorziening/afsluiting stuk waterleiding naar de stal toe in huis en rest leeg kunnen laten lopen bij vorst.
Verharding rond de stal zodat je altijd met kruiwagens etc. uit de voeten kan.
Regenwateropvang ivm voorkomen wateroverlast rond je stal en drink/was/sproei water bij de hand.
Bodem stal hoger leggen dan verharding e.d. er omheen zodat je rommel, etc. makkelijk naar buiten kan vegen (geen drempels in de boxdeuren!)
Kies voor makkelijk schoon te maken voer/waterbakken e.d. Dus stop onderin of liever losse bakken (makkelijk uit te soppen in een warme keuken ´s winters en geen waterballet in de box).
Let goed op waar je de verlichting plaatst ivm schaduwen op de verkeerde plekken waardoor je niks ziet in de box.
Afmetingen : kies 4x4 als je de ruimte hebt en maak de zijwanden verwijderbaar dan heb je zo dubbele box of inloopstal als nodig. Ook al heb je nu bv shetten en blijf je hier wonen tot je dood. Veranderd er iets in je situatie qua inzichten, paardenbestand, gezondheid, etc. dan kan je gemakkelijker aanpassen of als het moet verkopen (ivm welzijnsvoorstellen en wensen/eisen kopers.)
Als de financieën er zijn kijk dan naar een HITmatras voor elke box, altijd fijne ligplaats en minder strooisel nodig.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 11:22

ruitje schreef:
Shahsantosje schreef:

Zitten je buren dichtbij? Dan bestaat de kans dat je de zijkant niet open mag houden bijv. :)

Ja de buren zitten er wel kort bij want je hebt onze tuin en van de buren en daar achter ligt de wei

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:21

Ik adviseer om buitenluiken te nemen die ook dicht kunnen. Afhankelijk van de beschikbare ruimte, de boxen zo groot mogelijk. Mijn boxen zijn 3 x 3,5 en die 0,5 en buitenluiken, geeft zoveel meer. Verder de nokhoogte van de stal maximaal maken. Daardoor krijg je eengoedstal klimaat. Mijn stal heeft een loopdeurtje voor mijzelf en grote deuren voor de paarden. Een schuifdeur en openklapbare deuren.
De waterleiding is de beste investering die ik ooit gedaan heb. Ik heb een ringleidingpomp diee in Dewinter voor zorgt dat ik nooit bevroren leidingen heb. Om dedrinkbakken een beschermbeugel. Ik heb wel eensgehad dat ze de drinkbaar stuk hebben geslagen en er uren water heeft gestroomd.
In de bolderen en ik een gedeelte dat ik open kan doen of dicht.
De betimmering van de wanden zijn gedaan met steenschotten. Die zijn onverwoestbaar en daarboven afgetimmerd met betonplex. Ik heb mijn licht met verschillendeschakelaars. Zodat ik niet alle tl lampen aan hoef te doen, maar kan wel. Bv als ik savonds de laatste ronde doe, dan het ik aan minder licht voldoende en dat spaart kosten. Boven ieder box heb ik een stopcontact . Dit is altijd handig.bv voorhebt ophangenvan een camera of een warmtelamp.
De stal is bestraat met betonklinker en in de boxen heb ik kunststofmatten daarover heen liggen.
Ditzijn dingen die mij zo te binnenschieten.