Stallen bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wheezyheart

Stallen bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 14:28

Hallo mensen,

Wie wil er met ervaring mee denken? Wij hebben recent ons huis verkocht en nu zijn we aan het kijken naar een huis met 5000m2. Mijn paarden komen dus naar huis *\o/* EINDELIJK. Bij het huis wat we hebben gezien zijn helaas nog geen paarden voorzieningen en moeten dus nog helemaal aangelegd worden. Nu willen we graag 3 houten stallen neer zetten. Heeft er hier iemand ervaring met bedrijven die dit doen? En nog eventuele tips waar aan te denken?

joyce B

Re: Stallen bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:15

Stllen kun je zo bestellen. kijk nasr degelijkheid en voldoende overstek van het dak zodat het niet inregent als je buitenstallen neemt.
kies een plek met de rug naar de regen/wind kant. kies voor extra diepte. dat geeft meer beschutting dan extra lengte/breedte. Met verwijderbare tussenwandjes kun je je stal flexibel indelen en ook stallen samenvoegen tot inloopstal of kraambox. Denk aan voldoende opslag voor je voorraad ruwvoer en strooisel. in elk geval een weekvoorraad die droog kan staan. En ruimte voor je overige spullen (zadelkamer of gereedschapskast/bergruimte) zet de stal zo neer dat je aansluitend een ruim stuk kunt bestraten als verharde uitloop met daar aan vast gelijk een gedraineerde hoog gelegen en schuin aflopende zandpaddock of rijbak. op die manier kun je ook echt het hele jaar door je paarden buiten hebben onder prettige omstandigheden.

Voor je een koopcontract tekent eerst goed informeren bij de gemeente of en wat je mag bouwen en aanleggen voor de paarden! Als je geen bak of paddock mag aanleggen vanwege afstand tot buren of bestemmingsplan, dan ben je wel erg afhankelijk van de bodrmkwaliteit van je wei. een halve ha is dan erg weinig als het snel nat en zacht wordt...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:47

Prubo in Eindhoven..helemaal top!!! Zelfs na 10 jaar staan de stallen er super bij...en de service ( ook na 10 jaar) blijft geweldig!!! Echt een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:50

Super uitleg van Joyce B, heb ik niets meer aan toe te voegen eigenlijk...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:58

Joyce heeft al veel uitgelegd. Kijk ook eens bij verschillende stallenbouwers naar voorbeeldstallen. Waar zijn de tussenwanden van gemaakt? Dik genoeg materiaal? Mijn stallen zijn helemaal top, alleen nu heeft mijn pony blijkbaar toch door de wand heen getrapt. Gelukkig geen wonden aan over gehouden, maar je schrikt er wel van. Waarom ze dat deed geen idee. De deuren staan altijd open en ze kunnen er dus uit wanneer ze willen.

Opslag voor hooi etc is ook wel fijn. Wij laten ieder jaar 12 ton hooi komen en dat staat thuis in de schuur. We rijden regelmatig met de heftruck naar de wei om een baal hooi te lossen in de stal die ik als opslagplek gebruik. Anders moet ik 2x daags met hooi sjouwen (paarden staan 50 meter van mijn huis af).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:06

Ik heb hele goede ervaring met Roossen. Geweldige stallen en uitermate prettige mensen die hun afspraken goed nakomen.
En de laatste tip van Joyce B is wat mij betreft de meest belangrijke, zoek goed uit wat je wel of niet mag. Het is niet overal makkelijk om te bouwen of dingen aan te leggen.

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:46

Natuurlijk zoeken wij het goed uit wat we bij mogen bouwen. Inmiddels heeft de aannemer met de gemeente gebeld. we mogen tot 100m2 binnen een straal van 25m om het huis heen bouwen. Er staat nu al een carport dus die moeten we eraf halen. Dus het gaat zeker lukken. Qua paddocks en bakken heb ik genoeg ervaring om deze op en top te krijgen voor het hele jaar door maar het gaat me echt om ervaring met bedrijven. Als je op google paardenstallen intypt krijg je een hele rits met leveranciers. Maar ja zonder ervaring met leverancier weet ik natuurlijk niet wie goed en wie niet goed zijn. Vandaar mijn vraag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:29

misschien is dit topic dan meer op zijn plaats bij ervaringen en diensten.
Zoek anders eerst een aantal stallenbouwers uit die bieden wat jullie voor ogen hebben (met of zonder zolder met loophoogte maakt al veel uit in welke stallenbouwers afvallen of in aanmerking komen)
Wil je hout of beton/stenen?
wil je 3 bij 3 of groter? Niet iedereen biedt grotere stallen aan.
Hoe dik is het materiaal, keuze dak?
Bouwen ze in jullie regio?

Diegenen die dan overblijven als optie kun je dan gericht vragen naar ervaringen van klanten.