Hoe houd ik de stal schoon ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Hoe houd ik de stal schoon ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 11:03

Hoi

Mijn paard is een echte smeerkees, hij houdt zijn stal echt niet schoon. Gelukkig heeft hij wel een vaste mestplaats, maar verder is het echt een vuile boel. Hij heeft al op stro gestaan, houtkrullen, zaagsel en nu staat hij op vlas. Ik haal alle dagen de mest weg en probeer zo weinig mogelijk te woelen in de onderlaag. Alleen is dit het probleem, een onderlaag behouden... Mijn paard trapt alles weg naar de zijkant, met als gevolg dat hij op beton staat na een paar uur.

Ik hoor altijd verhalen over vlas dat je maar na zoveel weken de stal moet leeghalen. Wij halen elke week de stal leeg... De stal is zo'n ruime 9m2 en we gooien er telkens 4 pakken in. Maar na enkele dagen stinkt het en is alles nat. Er zit trouwens ook een afvoer in de stal.

Heeft er iemand tips ? -O- Hij staat enkel 's nachts op stal.

Deze foto is gisteren genomen, de stal werd maandagnamiddag volledig opnieuw ingestrooid.

Afbeelding

Gini

Re: Hoe houd ik de stal schoon ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:10

Ik zou zeggen: probeer eens te beginnen met nog meer pakken in te strooien. Ik heb gemerkt dat als je echt kan beginnen met een goede dikke laag (misschien voor het oog zelfs te dik) dat het dan langer houdt. Dus gooi op het begin echt eens 6 pakken in de stal. Hou je er ook aan om enkel de mestballen weg te zeven. Als ik zie wat er nu in je kruiwagen ligt, dan vind ik dat nog best veel. Ik schud zo met de mestvork dat er echt letterlijk alleen nog maar mestballen met een klein beetje vlas aangeplakt overblijven. Is er toch een plek iets dunner gelopen of zelfs tot op het beton, trek dan gewoon van buiten het vlas naar binnen. Misschien moet je na twee dagen dan weer een pak vlas erin gooien. Die onderlaag is trouwens niet heilig. Bij mijn paard komt het ook wel eens voor dat de onderlaag onderbroken wordt wanneer ze weer eens te heftig geweest is 's nachts, maar dan is niet ineens heel je vlasstal naar de knoppen. Ik vind jouw stal er eigenlijk best nog netjes uitzien. Ja, het moet wat rechtgetrokken worden en misschien wat bijgestrooid, maar voor de rest ziet het er echt wel ok uit.

Enne, een laatste opmerking, als je echt een smeerkees hebt, is er geen enkel strooisel dat perfect is. Meer bijstrooien en dus meer geld kwijt is het devies, of je paard nu op vlas, stro of houtkrul staat. ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:13

Wij gebruiken vlas niet op de juiste manier. Elke dag mest weg en natte plekken weg, hele stal omgooien en dan is het goed. Oppotten vind ik zelf vies en is de urinelucht na een tijdje niet te harden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:18

Stomme vraag misschien, maar kan je de slowfeeder met hooi aan dezelfde kant hangen als het water?
Dan zal hij minder door zijn box lopen, en misschien blijft hij dan wel schoner ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:19

Kaitlyn schreef:
Wij gebruiken vlas niet op de juiste manier. Elke dag mest weg en natte plekken weg, hele stal omgooien en dan is het goed. Oppotten vind ik zelf vies en is de urinelucht na een tijdje niet te harden.

Dan doe je inderdaad iets niet goed nee. Want bij jullie stinkt het.

Ik had toen ik op vlas stond nooit last van de urinestank en mijn paard is zeker niet netjes in de box.

echt alleen maar mestballen weghalen en alles egaal trekken, meer niet en echt dan heb je een goeie onderlaag zonder dat het stinkt, 1 x per week de pisplek weghalen en weer egeaal trekken en vers vlas bijstrooien.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:24

Ragdollcat schreef:
Kaitlyn schreef:

Dan doe je inderdaad iets niet goed nee. Want bij jullie stinkt het.

Ik had toen ik op vlas stond nooit last van de urinestank en mijn paard is zeker niet netjes in de box.

echt alleen maar mestballen weghalen en alles egaal trekken, meer niet en echt dan heb je een goeie onderlaag zonder dat het stinkt, 1 x per week de pisplek weghalen en weer egeaal trekken en vers vlas bijstrooien.

Nu stinkt het niet meer. :+

Vind het sowieso een ranzig idee mijn paarden een week lang op hun eigen urine te laten staan en liggen. Wij beginnen met een baal of 4/5 per stal en elke dag dus mest en natte plekken, stal omgooien en glad trekken en evt vlas bijvullen. Zo houden wij het het netst.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:26

Mijn paard heeft nooit op zijn eigen urine gelegen en of gestaan, gooi er dan voldoende in.

eenmaal een goede onderlaag, ik zeg ook ONDERlaag, en de bovenlaag is gewoon schoon vlas waarvan elke dag drolvrij gemaakt wordt.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:27

Wij gooien bij het verversen van het vlas altijd Sirocco over de vloer, zo hebben we nooit amoniak geur in de stal.
Maar moet wel zeggen dat in onze stal ruim 7-8 pakken (stal is 5x3 m) leeg gekieperd worden bij het verversen. En dan behouden we het goede "droge" vlas nog wat er eerst in lag. Dat smijt ik in een hoek, eerst het poeder over de vloer, daarna het oude droge vlas over de vloer en dan de verse pakken.
Voor de rest doe ik gewoon dagelijks 's morgens als ze buiten gaan de mestbollen eruit halen. Ze komen hier 's avonds weer binnen en als ik de laatste keer hooi ga geven dan haal ik weer de mestbollen eruit.
Als het vlas naar de kanten is getrapt, leg ik dat gelijk met een hark en daarna borstel ik alles weer aan. Bij het harken let ik wel op dat ik niet in het natte vlas ga liggen harken, enkel het droge vlas leg ik er weer overheen.
Blijft echt lang goed, en ze zijn niet van de zuiverste...

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:28

Mijn pony is ook supervies. Ik heb hem laatst weer leeg gehasld, en nu een Dikke lag. Elke dag de drollen eruit (alle drollen! Dus ook de kleintjes!) en 1x per week het plas en een nieuwe Baal er bij.en else dag het Vlaskamp van d zijkanten weg halen :) Zo lukt het bij mij prima.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:39

Wij halen elke dag alle mest en urine eruit, bij de zaagsel en stro stallen.
Als ik het zo zie heb jij een ruin/ hengst? Zorg in elk geval dat er voldoende
bedding in de stal ligt, hierdoor kan hij het minder overhoop halen.

Zelf probeer ik mijn paard in een kuip te laten mesten, die van mij zijn namelijk
ook beste smeerpoetsen, nu mesten ze over het algemeen in één hoek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:46

Mijn paardje staat nu ruim een half jaar op vlas en ik heb nog niet 1x de hele stal leeg gehaald.
Ik haal iedere dag de mest ballen eruit en ca 1x per week de natte plekken (gewoon wanneer nodig).
Vlas rechtrekken en 1x per week een nieuwe baal erbij. Ik gooi de baal altijd leeg in de hoek van de stal en daar pak ik steeds weer wat van weg.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:32

Mijn paard heeft ook een paar weken op stal gestaan op vlas.
Ik haalde elke dag alleen de mest weg en 2x in de week de natte plekken. En elke dagalleen wat egaal trekken. Kreeg maar 1,5 baal per week en had daar .
meer dan genoeg aan

Nu heb ik juist het 'probleem' dat alle stro uit de schuilstal wordt gegeten. Er blijft niks over op ondergepiest stro na. Ook heel vervelend. :+

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:36

Is rubber matten in de stal een idee? Hoeft niet per se iets bovenop. Wij hebben ook rubber matten en het bevalt prima. Valt ook weinig om te woelen dan ;-).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:11

Rubbermatten, zijn pas juist ranzig.

Paarden liggen in poep en pies, dekens en hoeven worden vies, ondanks dat er mest elke dag verwijderd worden en de paarden alleen snachts binnenstaan.

Dat is te zien bij de paarden van stalgenoten die enkel op rubbermatten staan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:27

Je kan proberen om als onderlaag strokorrel te gebruiken om te absorberen en daarbovenop vlas om op te liggen. Ik haalde met de hand elke dag de mest weg (handschoen en emmertje) en dan alles weer vlak trekken. Mijn merrie liep ook alles naar de kanten, maar ik kon vaak toekomen met 1 pak vlas per week en ik begon met 2 of 3 pakken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:35

Ik heb dus vlas op rubbermatten liggen, is ook niet zo'n goed idee.
De pies loopt onder de maten en dan krijg je op de naden naten plekken.
De grote ( vrouwke) gooit dus ook alles aan de kant, aan de zijkant ligt het dus meter hoog en in het midden bijna niets.
Ik trek als ik poep geraapt heb ook het goede naar het midden.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:11

Kaitlyn schreef:

Zo doe ik het ook en zo heb ik het ook altijd geleerd. :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:14

Ik haal elke dag de drollen eruit en trek dan de stal recht.
Om de 3 dagen haal ik de plasplek eruit.
En dan gooi ik ook een halve zak erbij.
Merk ik dat hij er toch dunner op komt gooi ik er nog een zak bij.
Daarop gaat het goed.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:17

Wij hebben altijd een dikke laag zand onder het vlas, lekker zacht en door het vlas blijft het wel mooi droog.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:28

Ik vind de stal van hierboven er echt wel netjes uitzien verder hoor! Oké, ff goed recht trekken en miss nog wat bij in maar hij is absoluut niet super smerig. :n

Denk er wel aan dat vlas toch wel snel wat donkerder word zonder dat het direct echt smerig is. Houtkrullen vind ik wat dat betreft toch wel beter staan in een stal (lijkt veel minder smerig..) Vlas is een bodembedekking wat enorm veel vocht opneemt, hoe meer vocht hoe donkerder het is. Als je het eruit haalt wanneer het echt bruin is (en niet zoals het eruit ziet als op de foto in de OP ) dan is het goed, dan kan het namelijk niet meer vocht opnemen. En ja vlas stallen zien er snel een stuk minder 'mooi' eruit, het blijft gewoon echt niet zo licht. :n

Bij vlas is het de kunst om inderdaad te beginnen met een goed dik pak, mestballen eruit en de écht natte plekken (dus als het echt bruin is en niet ietsjes verkleurd). En afhankelijk van hoe schoon je paard is en hoeveel je eraan wilt uitgeven strooi je de stal 1 keer of vaker in de week op. Sommigen doen bv. 1 keer in de week direct een heel pak, anderen doen 2 keer in de week een halve. Sommigen weer 2 keer een heel pak etc. dat is best persoonsafhankelijk....

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 08:42

Toen ik de foto nam stonk de stal dus wel naar urine. Ik had de voorgaande dagen inderdaad alle kanten naar de midden teruggebracht en alleen de mest verwijderd. Maar dit is dus dag 4 op de foto.

Ik hang zijn hooi bewust daar, omdat er daar een raam zit waar hij kan naar buiten kijken. Hij staat meestal aan het raam te kijken, met of zonder hooi.

Misschien moet ik inderdaad proberen om er de eerste keer nog meer pakken in te gooien.

Bedankt voor alle tips ! :)