Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shamila

Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 18:48

Hoi,

Volgende maand gaan wij verhuizen en komt mijn pony aan huis. Ik heb een shetje gekocht die op mijn huidige stal staat, zodat mijn pony samen met haar vriendje kan staan.
Nu hebben wij niet super veel ruimte en twijfel ik over een weiland of paddock.
Ik heb een grote open schuur van 8 x 3 waar we een zand stuk van 8 x 5 aan vast maken. samen dus 8 x 8 eigenlijk.
Nu heb ik ook nog een stuk wat nu weide is van 30 x 6. Ik twijfel nu wat ik moet doen. Ik zou het graag een weide houden zodat de paarden in het weide seizoen lekker gras kunnen eten. ( helaas door de grote van de wei niet de hele dag, maar toch lekker paard kunnen zijn en gras eten )
Ze staan nu ook veel op de wei en wil ze dat niet afnemen. Nu mijn vraag. Wat zou jij doen? de wei de wei laten of er een paddock van maken, zodat ze elke dag de ruimte hebben. Paarden krijgen overigens 5 x in de week beweging door rijden en voor de kar lopen.

NaomiJouke

Re: Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:49

Ik snap het even niet ze hebben toch al een zandstuk? zoja zou ik het niet doen zo nee zal ik het wel doen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:51

Als ik het goed begrijp staan je paarden dan in de winter op een stuk van 8x8 ?
30x6 is niet groot, ik zou er een combinatie van paddock/rijbak van maken. Dat je ze dagelijks in de paddock van maken, maar waar je ook in kan rijden.
Z'n klein stukje gras is snel uitgeput.

Edit: Wat GamblersCup zegt klopt ook, niet zo over nagedacht :o
Laatst bijgewerkt door Sjors op 04-10-13 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:52

ze hebben de schuur en het zandstuk aan elkaar vast om heen en weer te lopen toch?
en ook een bak om te rijden ?
dan zou ik de wei een wei laten.
fijn dat je je beestjes aan huis kan houden ! leuk joh :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:56

Als ik het goed begrijp wil jij 2 ponies dag en nacht, zomer en winter op 244 m2 houden, inclusief hun stal? Dat is veels te weinig... een paard is niet "paard" als ie maar een paar uur per dag grasjes kan eten, een paard heeft veel meer dan dat nodig. Bijvoorbeeld de beweging van een groot stuk grond, waar ze in de buurt kunnen komen van die 30 km die ze zouden lopen op een dag. Wij hadden een tuin van 1500 m2 waar een container naast gezet kon worden. Zelfs dat vond ik al veels te klein. Ook een paddock van 30 x 6 meter is te klein, een normale rijbak is al veel en veel groter. Het stukje grond wat jij hebt, daar zou ik een geitje op laten lopen ofzo. Geen ponies.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:59

@gamblerscup Je moet ze de kost eens geven die denken dat een paard een tuinkabouter is..
TS hoe je het ook wil..zand of gras..het is zo en zo te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:01

Ben je niet in de war met de maten?30x6 is 180m3 dat is toch geen wei?mijn grasveld is groter.Een doorsnee bak is 20x40 800m3 en dat is al niet genoeg als wei grond.
180m3 is erg klein hoor.Als dit echt de maten zijn zou ik er een paddock van maken,als weigrond haal je het toch niet en dan de pony's lekker hooi in slowfeeders voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:04

Die wei tot paddock maken, want in de zomer zou ik lekker de paarden naar een boer oid brengen waar wél weiland is. In de winter paarden thuis, in de zomer van huis :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:07

Nou, en dan staan ze lekker op dat veels te kleine stukje, kunnen ze ook echt lekker even uit hun dak gaan, het nodigt ook echt uit om rond te lopen wat ze zelfs tijdens het grazen doen... not. Wat gaan die ponies gelukkig en gezond zijn joh! :n
Sorry, ik verbaas me gewoon steeds meer wat mensen met hun dieren uit willen vreten... ongelofelijk... visualiseer het nou eens: de stal, uitloopje met zand én de wei/paddock samen is 1/3 van een normale bak. Ja, de bak waar je in rijdt gedeeld door 3!!!!!! Dat ene kleine stukje moeten 2 ponies op wonen, zomer en winter. Zie je het voor je?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:10

Ja ik vind hebt prima voor de winter :j
Mijn paarden hebben niet meer en hebben toch de ruimte. T is maar net wat je met dat stuk doet. (Recht toe recht aan is minder leuk dan paden maken)
In de zomer hebben ze soms zelfs minder ivm strookbegrazing. Maar goed, ze hebben dan wel continu gras.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-10-13 19:11, in het totaal 2 keer bewerkt

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:10

Als je er een paddock van maakt hebben ze echt genoeg hoor. Oke een weiland van een hectare zou mooier zijn maar niet voor iedereen haalbaar. Dus paddock met dagelijks beweging en lekker veel hooi is prima hoor

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:16

Hoe je het ook indeeld, ze hebben NIET de ruimte op 244 m2. Vreemd, ik kom steeds meer van dit soort zotte ideeen tegen, mensen die hun paarden houden alsof ze nog nooit van de behoeften, het lichaam en het functioneren van een paard hebben gehoord. Ik word er misselijk van, ik heb vreselijk medelijden met die dieren, en word er steeds bozer om. Hoe kun je in godsnaam zo met dieren omgaan? Hoe kun je ook maar denken dat het "wel ok" is voor die dieren? Egoisme ten top.

missje: waarom is deze inimini-paddock voor 24/7 zomer en winter "echt genoeg" volgens jou? Jou maakt het geen reet uit dat die dieren niet normaal kunnen bewegen? "Omdát" niet iedereen een hectare kan hebben, moeten die paarden het maar accepteren dat ze op een ongezond stukje komen te staan?

Ik begrijp zulke mensen niet, die dat goedkeuren. Ik ben hier dan ook weg, voordat er oorlog uitbreekt. Wat zou het fijn zijn als er wetten kwamen tegen dierenmishandeling, het bewust verkeerd houden van dieren etc etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:19

Mijn paarden hebben een goddelijk paarden leven :')
Kunnen op dat stuk rollen, galopperen, bokken, achter elkaar aan jagen en gewoon lekker paard zijn. Wat heb je nog meer nodig in de winter? :)
(Gezien ons land is het ook absoluut onmogelijk om ze volle hectare te geven in de winter,dat is binnen een maand vertapt en dan heb je pas zielige paarden. Als de grond bevroren is, krijgen ze er wel minimaal 1/4 hectare extra erbij )

Maar zomer én winter op dat stuk, zie ik ook niet zien zitten en zou er voor weidemaanden een mooi stuk grond erbij huren. Want met zo'n klein stukje red je het niet als weiland :n, land moet ook herstellen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-10-13 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:21

Sjors schreef:
Als ik het goed begrijp staan je paarden dan in de winter op een stuk van 8x8 ?
30x6 is niet groot, ik zou er een combinatie van paddock/rijbak van maken. Dat je ze dagelijks in de paddock van maken, maar waar je ook in kan rijden.
Z'n klein stukje gras is snel uitgeput.

Edit: Wat GamblersCup zegt klopt ook, niet zo over nagedacht :o

een rijbak van 30 bij 6 ??? dat rijd toch niet fijn .....

missje

Mijn paarden staan ook in de winter in een paddock, net als jouw ezeltjes, ben ik nu zo slecht voor mn paarden?
Kom op zeg,.

lianne484

SorpresaKyra schreef:
@gamblerscup Je moet ze de kost eens geven die denken dat een paard een tuinkabouter is..
TS hoe je het ook wil..zand of gras..het is zo en zo te klein.

net wat ze gewend zijn denk ik. Er zijn toch ook mensen die in een mini flatje wonen en mensen die in een mega vila wonen met paar ha grond.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:36

Net wat ze gewend zijn?? Nou zo ligt het helaas niet. Als mens hoor je te zorgen, dat als je een dier wilt houden , en in dit geval een paard dat je aan zijn behoeftes kan voldoen. En die behoeftes zijn niet 30 jaar op een zandplek staan met wat hooi. Een paard past zich aan ja ,omdat hij niet anders kan. En als eigenaar hoor je te zien of hij happy is en goed in zijn vel zit. Ik kan hier de weilanden open zetten en ze blijven gewoon hier ze zullen uit nieuwsgierigheid even wat grasjes buiten de weilanden eten maar gauw weer terug. Ze voelen zich goed en happy hier, dit is hun honk. Zo hoort het te zijn. Je kan mij niet vertellen dat omdat ze het gewend zijn om op een postzegel in een bak zand met pluk hooi het zo leuk hebben. Ik schrijf wat warrig want zit te koken hier van woede..Hoe kan iemand zo een k*tstukje nu okay vinden..En als je niet de beschikking hebt over hectares is niet erg. Dat kan ook niet iedereen. Geeft niks..Maar dit is gewoon te klein..

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:47

Sommige paarden staan 23 uur per dag op stal en mogen er alleen uit voor training dan is dit toch al wel veel beter?
Is het mogelijk om in de buurt in een bak te rijden? Dan kun je het kleine weitje gebruiken voor wei/paddock il zou wel kijken of er een boer in de buurt is waar je stukje wei kan huren zodat ze meer ruimte hebben

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:52

Als je er 1 grote paddock van maakt kan je er in de winter mee toe, MITS je daarnaast zorgt dat ze elke dag hun energie kwijt kunnen, dus elke dag rijden (in een grotere bak of buitenrit) of zorgen dat je ergens een stuk land krijgt/huurt waar ze in de winter overdag en zomers op kunnen. Het is niet ideaal, sterker nog; het is behelpen, maar ik zal niet zeggen dat het niet kan..
Laatst bijgewerkt door Lante op 04-10-13 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:52

Ik vindhet erg kortzichtig om te denken dat een paard alleen gelukkig kan zijn in een weiland.
Ik heb er een tussen die ziek word van een weiland met gras.
Er zijn meerdere manieren om het je paard naar de zin te maken, ook in een paddock. En als ze de grasstrook erbij doet kan dat makkelijk. Daabij zegt ze dagelijks te rijden.
Word altijd zo moe van mensen die denken dat een paard alleen gelukkig word in een groot weiland.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:55

Ik kijk zelf nooit naar hoe een ander paard er bij staat en hoe ik het doe..ik kijk naar het paard waar die behoefte aan heeft. Ik ga geen vergelijkingen maken van ohw mijn paddock is een meter groter en dus staat die van mij beter. Dat gaat nergens over. Als paardenmens moet je weten wat een paard nodig heeft en daar zorg je hoe dan ook voor, hoe je het ook doet dat ben je verplicht naar je paard toe. Je wilt ook dat hij voor je werkt dan moet zijn huisvesting ook top zijn en paard kunnen zijn. Ik werk ook niet graag in een omgeving waar ik ongelukkig ben. Ik draaf weer door merk ik wel, en dus hou ik het voor gezien verder hier. Heb me zegje gedaan dat er niks van te maken valt op zo een klein trutstukje en daarmee basta.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:58

:roll:

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:02

GamblersCup schreef:
Hoe je het ook indeeld, ze hebben NIET de ruimte op 244 m2. Vreemd, ik kom steeds meer van dit soort zotte ideeen tegen, mensen die hun paarden houden alsof ze nog nooit van de behoeften, het lichaam en het functioneren van een paard hebben gehoord. Ik word er misselijk van, ik heb vreselijk medelijden met die dieren, en word er steeds bozer om. Hoe kun je in godsnaam zo met dieren omgaan? Hoe kun je ook maar denken dat het "wel ok" is voor die dieren? Egoisme ten top.

missje: waarom is deze inimini-paddock voor 24/7 zomer en winter "echt genoeg" volgens jou? Jou maakt het geen reet uit dat die dieren niet normaal kunnen bewegen? "Omdát" niet iedereen een hectare kan hebben, moeten die paarden het maar accepteren dat ze op een ongezond stukje komen te staan?

Ik begrijp zulke mensen niet, die dat goedkeuren. Ik ben hier dan ook weg, voordat er oorlog uitbreekt. Wat zou het fijn zijn als er wetten kwamen tegen dierenmishandeling, het bewust verkeerd houden van dieren etc etc.

ben het hier helemaal mee eens, zo moet je geen paarden willen houden! voor de mensen die niet weten hoeveel 250m2 is; het is nog geen halve rijbak, daar kun je helemaal niets mee.

natuurlijk worden er weer dingen bijgehaald als "op andere stallen staan ze 23uur op stal" dat is geen vergelijking. Dan probeer je alleen goed te praten wat je je paard niet (kunt) geven.

er is trouwens nog een verschil tussen een zandpaddock ter grootte van een buitenbak van 20*40 (800m) of een grootte van 2-3x een gemiddelde stal

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:04

Is er misschien niet een weiland van een boer ofzoiets waar je ze (in ieder geval) in de zomer overdag op kunt laten grazen? Ik heb mijn paard nu 24/7 met inloop stal, paddock en een hectare weiland, maar hiervoor had ze het in de winter ook niet zo luxe. In de zomer had ze een enorm weiland, maar in de winter stond ze ook op snachts op stal en overdag op paddocks van ongeveer jouw afmetingen.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:26

Hoo!!!! Er ging iets mis met typen!!!!!!!! Wat een reacties..en ook wel ergens terecht natuurlijk. Mijn weide is 30 x 60. In de stal+paddock zouden ze dus van nov t/m maart komen...met slowfeeders uiteraard..maar zoals ik lees is het toch wel erg klein voor de wintermaanden. Maar ik vind het zo onnatuurlijk om helemaal geen weide te hebben:( Misschien kan ik de wei voor de helft als paddock doen zodat ze af en toe nog wat kunnen grazen?