Bij mok benen ook scheren ja of nee??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Bij mok benen ook scheren ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:47

Graag jullie tips en ervaringen!
Onze merrie heeft sinds een paar weken wat droge mokplekjes op haar achterbenen. Balen! Ze staat droog, dus dit komt niet door een natte omgeving, iets wat ik voorheen altijd dacht dat te oorzaak was, als ik anderen daar over hoorde. Ik behandel de benen met Sudocreme.
Nu willen we haar weer laten scheren voor de winter, maar de meningen over wat te doen met de achterbenen zijn verdeelt.
De één zegt dat je die juist ook moet scheren want dan ademt het beter en je kan de plekjes beter behandelen doordat de zalf beter op de plekjes komt. Maar de ander zegt dat het dan juist onbeschermd is en het extra kan gaan irriteren als de haren weer gaan aangroeien.
Dus wat is wijsheid? De benen overslaan en de rest scheren of gewoon alles? Mijn voorkeur gaat voor het plaatje uit naar helemaal scheren, maar wil wel doen wat het beste is bij deze vervelende aandoening.

Daarnaast kreeg ik de tip van iemand, de plekjes te behandelen met creme tegen voetschimmel. Hebben jullie daar ooit van gehoord?

nine1987

Re: Bij mok benen ook scheren ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:49

Ik heb t bij mijn merrie destijds wel gedaan en t maakte een wereld van verschil.. mn ruin heeft t nu ook en wil hem ook gaan scheren..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:50

Ik zou het ook doen, wel voorzichtig.
Dan kan er meer lucht bij en is het met een borstel goed schoon te houden.

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:52

mijn tinker heeft door de vorige winter ook mok gekregen en ik heb er lang over gedaan om het weer weg te krijgen. Ik heb toen zijn achterbenen ook kaal geschoren en dat doe ik nu ook weer uit voorzorg. Ik heb geen zin om straks weer mok te krijgen. Nu het weer kaal is kan ik het goed in de gaten houden en gelijk goed behandelen (mocht hij het weer krijgen).

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:53

Ik heb zwitsal creme gebruikt bij mok.. werkte super!!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:53

Ik heb bij mijn paard ook de achterbenen geschoren. Ik dacht het zelfde als jou en heb het toen aan mijn dierenarts gevraagd.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:57

Ik scheer mijn paard altijd de sokken wanneer ze te lang worden voor de mok.
Het is een fries en ik vond het eerder zonde, dus ik heb ook eerst mét sokken de mok willen behandelen.
Mijn ervaring is dat ik zonder voor mezelf makkelijker vind. Je ziet de plekken beter, hoe het zich ontwikkeld en je kan er veel beter bij.
Maar bij mijn paard was het wel natte mok, misschien wel belangrijk om te weten.
Sinds dat ik ze scheer is dit naar droge mok gegaan dus ik heb zeker wel goede ervaringen met scheren van de benen.
En hier nooit problemen gehad met natte weilanden of zo wanneer ik de benen geschoren had en ze heeft er echt flinke wonden van.

Hier geen ervaring met voet schimmel, mijn paard heeft chronische mok en mijt en aangezien dit ook niet meer weg gaat houd ik het gewoon in balans met wassen van anti mijt van de DA en ik maak altijd een emmer klaar met soda water voor de wondjes.

Succes!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:00

Mijn tinker scheer ik altijd, die heeft vrij ernstig mok welke niet over gaat en behandelen met sokken gaat niet.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:04

Ik scheer hier bij de friezen alleen de kootjes kaal als ze veel haar hebben. Sommige voelen echt broeierig aan.
Maar nooit helemaal kaal en eigenlijk altijd zo dat je niet ziet dat de koten kaal zijn. Mok zit eigenlijk toch altijd onder de kogel
dus zie geen rede om dat eraf te halen.
Ik kan niet zeggen dat ze geïrriteerd raken van het scheren.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:10

Mijn kwpn merrie krijgt juist mok als ik dr benen scheer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:21

Mijn kwpn-er heeft idd1xmok gehad en dat is het jaar dat hij geschoren werd. Verder nog nooit mok gehad. Ik scheer de koten dus niet meer.bij een fries of tinkervind ik het een ander verhaal...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:29

Dat ligt aan de hoeveelheid sok en mok.

Als het paard zware sokken heeft zal ik het zeker scheren, tis geen porum maar zo kan je de benen wel in de gaten houden en beter behandelen.
Ik zou ook er voor kiezen om alle 4 de benen te scheren omdat mok ook over kan slaan dus dan ben je er sneller bij.
En het ziet er wat minder lelijk uit.

Als er een klein plukje haar op de benen hangt zou ik het lekker laten zitten.

Ook zou ik niet gaan smeren met allerlei middeltjes en cremetjes maar een mokzalf van de VA gebruiken.
Dit is tenslotte echt bedoeld om de mok te behandelen.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:54

Als ik jou was zou ik de benen scheren. Ik vind dat je het op die manier beter schoon kan houden :j
Als je zekerheid wil zou ik eens naar de DA bellen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:35

Bij de Belg van mijn vader zijn deze zomer de sokken geschoren (hij had wat wondjes door mijt en CPL), en doordat er toen ineens vliegen bij konden heeft hij meerdere keren maden in de wondjes gehad.. Eerder nooit last van gehad, dus hier wordt nooit meer geschoren.
Misschien beter eens op zoek naar de oorzaak van de mok:
een iets ouder artikel, maar staan veel handige tips in: http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:36

Ik scheer die van mij altijd! :)
En behandel ze ook heel vaak met betadine scrub en koeiendroogzetters. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:51

Scheren, wassen met betadine, en insmeren met mokcreme van nice horses. Werkt zowel voor droge als natte mok, heb ik goede ervaringen mee.
Dit zou ik eerst proberen, gaat het dan nog niet over, dan verder kijken naar wat de oorzaak is. Het kan ook een ontsteking van binnenuit zijn, daar wordt ook nog wel eens een AB kuur voor gebruikt. Nu met het verharen hebben veel paarden mindere weerstand, dus komt er eerder iets aan ziektes naar buiten. Gaat vaak vanzelf weer over als de weerstand weer beter wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:56

Ik weet niet wat voor paard je hebt. Maar bij mijn paard(fries)met sokken knip ik alleen de kootholte kort. Dat werkt heel goed zo kan je het toch goed bijhouden maar haal je niet alle bescherming weg.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 14:16

8nnemiek schreef:
Bij de Belg van mijn vader zijn deze zomer de sokken geschoren (hij had wat wondjes door mijt en CPL), en doordat er toen ineens vliegen bij konden heeft hij meerdere keren maden in de wondjes gehad.. Eerder nooit last van gehad, dus hier wordt nooit meer geschoren.
Misschien beter eens op zoek naar de oorzaak van de mok:
een iets ouder artikel, maar staan veel handige tips in: http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Goed stuk, dank je!
Laat ik nou juist de laatste tijd meer dan normaal appels en peen bijvoeren??
Ga daar maar eerst ook eens mee aan de slag.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:41

Mijn Fries had sinds ik hem overgenomen heb, dus had het waarschijnlijk daarvoor ook al, altijd droge mok gehad. Heb hem nu 2,5 jaar gehad.. Heb er niks mee gedaan en altijd vanaf gebleven. Alleen als ik hem deed wassen, deed ik wel altijd even nadrogen met een handdoek(maar met veel regen stond hij ook vaker in de modder en werd het dus ook wel nat). Voor de rest ben ik er altijd vanaf gebleven. Heeft ook niet ontzettend veel sokken voor een Fries. Heb zelf het idee, maar ligt er misschien ook aan in welke mate je mok hebt, dat het voor hem juist niet zou werken als er vanalles opgesmeerd zou worden of geschoren zou worden.. Werd wel altijd goed in de gaten gehouden, maar hij heeft nog nooit last ervan gehad en is ook nooit verergerd. Voor hem werkte het dus heel goed door er juist vanaf te blijven.

Maar, elk paard is anders en ook de uiting van mok kan bij elk paard anders reageren en elk paard reageert op een andere behandeling of geen behandeling ook weer anders.. Zou even een DA raadplegen, want hier zegt iedereen wat anders en dan kun je beter niet zelf gaan proberen denk ik..

Als je paard er wel op reageert en er last van heeft, zou ik wel scheren.
Dan is alles veel beter te behandelen en bij te houden, dit advies zul je dan ook wel van een DA krijgen denk ik

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:50

het lijkt me wel stukken makkelijker als je paard sokken heeft om te scheren, dus dan zou ik het wel doen ;) natuurlijk héél goed opletten voor korstjes en wondjes, dat lijkt me pijnlijk als die opengaan xl