Weide winterklaar maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:41

Waarom zou je een andere optie kiezen die net zo slecht is? Zoek een oplossing zodat je je paard kunt houden zoals het hoort, zoals het dier (elk paard) het nodig heeft. Dán ben je goed bezig.

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:51

Iets minder mag ook wel... Menig paard mocht willen dat het baasje er zoveel voor over heeft!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:58

Waarom iets minder? Ik zeg helemaal niks geks hoor, gewoon de basis wat paarden nodig hebben. En zoveel is er dus niet voor over, want wat het dier nodig heeft krijgt ie bewust niet.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 01:00

Dat lange gras zal er ook af moeten, gras kan zo de winter niet in. Bosmaaier of zeis huren, is het zo gepiept.

Lynn_Nikita

Berichten: 25486
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:20

Erg klein voor de winter grote kans dat dat 1 moddelpoel wordt
je wilt het opnieuw inzaaien, graszaad en land berwerken is ook duur, vergis je daar niet in
Op zich prima dat je het paardje niet de hele winter binnen wilt hebben, is er geen shet in de buurt die je erbij kan zetten en die dan bv 1/3e van de kosten meebetaaald? Heb je win win situatie

Dat dorrere gras wat er nu staat zal waarschijnlijk niet gegeten worden, hogere gras wordt vermoedelijk alleen maar platgetrapt. Je zal het meer als een maand weitje moeten zien en erna als paddock en ook voldoende bij moeten voeren

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:27

Hoi,
Ik zou minimaal 1/3 betegelen, dan kan hij in ieder geval droge voeten houden en on beperkt ruwvoer voeren. Ook misschien een shet erbij van iemand? Als je een oproep op boktmarkt zet, tegen kleine onkosten vergoeding winterstalling voor sociale pony lukt het misschien wel.

succes!

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:35

Mja, ik vroeg aan je aan het begin wat details en afmetingen. Dat was om antwoorden op aannames te voorkomen. Je vindt het niet belangrijk om aan te geven hoe groot je paard is. Hoe kunnen mensen je ideeën en tips geven als je niet weet hoe groot je paardje, wei en stal is? Meer betegelen, minder betegelen, zand erin leggen? Schrikdraden plaatsen? Of was het alleen om de bodem te doen? Als de info niet volledig is krijg je aannames helaas. Het enige wat je dan kunt zeggen is een bodemonderzoek doen om te kijken of er kalk nodig is en evt doorzaaien. Jammer dat de topic zo verloopt. Ben het met je eens dat je paardje beter een aantal uur buiten kan staan dan 24 op 7 in een box zoals nog steeds veel gebeurd. Maar de rest valt zo geen tip over te geven helaas.

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:31

Je intentie is in ieder geval prima, je hebt er je gedachten over laten gaan en gezocht binnen je eigen mogelijkheden.
Wij hebben de paarden aan huis en ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat het niet altijd meevalt om ze zo te huisvesten als je denkt dat goed is voor je dier. Theorie en praktijk liggen verder uit elkaar dan gewenst. Er zijn wat punten waar je rekening mee kan houden, watervoorziening zeker in de vorst periode, mest opslag, misschien een afscheiding maken tussen het verharde gedeelte en het gras. Dan staat je paard in ieder geval niet tot aan zijn enkels in de blubber bij langdurige regen.
Schrikdraad, want een houten schutting word gebruikt om lekker tegen aan te schuren.
En blijf goed opletten of je paard zich prettig voelt in deze nieuwe huisvesting.
Succes!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:48

Samblabla schreef:
Zal ik haar dan gewoon op stal doen anders? Heb ik en 700 euro gespaard en staat ze droog. :)

Ja, zet je m lekker in zijn stalletje met 4 muren om zich heen, da's altijd beter dan een klein stukje land waar ze een paard kan zien door het hek heen. :Y)
GC: Dit is niet een optie die nét zo slecht is, paard staat buiten, heeft gras, bewegingsruimte en een droog stuk om op te staan.

Verder heb je nu iig wel tips ertussen :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:06

Ik zal kijken naar een zeis, ik was bezig geweest voor dat lange gras weg te werken maar zo makkelijk is dat nog niet. :p er liggen nog tegels dus ik zal eens kijken wat ik kan doen, mijn klusjesman (vader) ligt in het ziekenhuis dus moet ik kijken hoever ik kom. Ik dacht dat ik het eerder al zei maar.. Nogmaals: ik heb niet graag vreemde mensen over mijn erf lopen omdat ik 2 waakhonden heb die los rondlopen. Eigenlijk zou het weide maatje van mijn merrie meegaan maar wegens financiële zaken gaat dat niet door.

En gamblerscup, dat jij het blijkbaar zo perfect hebt betekent niet dat iedereen dat kan doen. Ze komt buiten, heeft eten, heeft vers water, kan snuffelen met de fries (waar ze overigens niet eens naar om kijkt) en snachts staat ze veilig op haar stal met een droge warme bodem en krijgt ze beweging. Ik vindt dat ik goed aan de basis behoefte voldoe. Ik snap niet dat jij het mij bijna gaat verplichten om te doen wat jij wilt.


Voor de rest, bedankt voor de vele goede tips. :)

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:15

Nou jongens meisjes, een beetje zakelijk blijven hè.

Om de sfeer wat te verbeteren: hoe het Winterklaar maken in elk geval níét moet.

Aan de moderatoren van dienst: Misschien is dit niet helemáál on topic, maar laat het asjeblieft staan want dit onderwerp kan wel een beetje humor gebruiken.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:20


missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:09

er is al veel gezegd en je kunt er voorlopig mee aan de gang.
denk alleen nog wel aan:
stroom voor je omheining
vuurwerk met oud/nieuw
en 300kilo hooi is er in 1.5maand doorgevoerd dus zorg dat je op tijd aan nieuw hooi kan komen.
kijk goed om je heen, ook bij andere mensen die paardjes thuis hebben staan, je kan er een hoop ideeen bij opdoen.

succes

damien82
Berichten: 142
Geregistreerd: 28-07-12

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:33

Betaal je 50 euro voor voor dat stukje haha daar kun je hier een paar duizend vierkante meter wei voor huren als ik jou was had ik een betere oplossing gezocht

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 18:28

damien82 schreef:
Betaal je 50 euro voor voor dat stukje haha daar kun je hier een paar duizend vierkante meter wei voor huren als ik jou was had ik een betere oplossing gezocht


Dus? Ik vindt het goed zo.

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:47

Ik vind het super van ts dat ze het beste probeert voor dr paardje zoals andere al zeggen het is misschien ook handig om alvast ruwvoer(biks) etc. te kopen en als je geld heb meerdere hooibalen. Zou het zowiezo wel betegelen wat je ook gaat doen en als je vader uit het ziekenhuis is daar natuurlijk een afdak bouwen en daar zou je het hooi kunnen voeren. Hou van de winter (zie vriezen,onder de nul graden) de waterbak goed in de gaten dat het niet bevriest. Als er geen andere paard bij kan staan heb je dan niet de mogenlijkheid om er kippen,geiten ofzo bij te zetten dat ze toch "iets"heeft?

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:07

Ik vind het juist heel goed van TS dat ze haar paard gunt om meer naar buiten te kunnen.
Zelfs als zou hij er elke dag 3 of 4 uurtjes op kunnen, dat is toch prima.
Dan is het ook niet erg als hij alleen staat, hij kan de Fries zien en op stal weer de andere paarden.
En op de dagen dat het er kletsnat is of spekglad, dan kan ze er misschien niet heen.
Maar de andere dagen wel, is toch alleen maar winst voor haar paard.

Tips weet ik verder ook niet, behalve idd een deel verharden.
Veel succes in ieder geval!

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:07

NaomiJouke schreef:
Ik vind het super van ts dat ze het beste probeert voor dr paardje zoals andere al zeggen het is misschien ook handig om alvast ruwvoer(biks) etc. te kopen en als je geld heb meerdere hooibalen. Zou het zowiezo wel betegelen wat je ook gaat doen en als je vader uit het ziekenhuis is daar natuurlijk een afdak bouwen en daar zou je het hooi kunnen voeren. Hou van de winter (zie vriezen,onder de nul graden) de waterbak goed in de gaten dat het niet bevriest. Als er geen andere paard bij kan staan heb je dan niet de mogenlijkheid om er kippen,geiten ofzo bij te zetten dat ze toch "iets"heeft?


Dankjewel. :) we hebben thuis kippen lopen haha, maar weet niet of ze daar iets aan heeft? En biks krijgt ze bijna niks want daar wordt ze te dik van. Ben bezig haar te laten afvallen.

En dankje mika. :) ze kan tenminste naar buiten en daar gaat het me om. Er zijn bamelijk zoveel pasrden die niet buiten komen.

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:01

Inderdaad wat duur zeg! Ik betaal €150,- voor 4,5 hectare.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 10:03

Bij ons in de buurt is (helaas) niks anders te huur. Dus was wel aanbewezen op dit stukje. :)

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:42

Mukkie1979 schreef:
Jammer dat de topic zo verloopt. Ben het met je eens dat je paardje beter een aantal uur buiten kan staan dan 24 op 7 in een box zoals nog steeds veel gebeurd. Maar de rest valt zo geen tip over te geven helaas.


Vind ik ook. En ik weet dat het een klein stukje is, maar alleen op dat stukje staan is ook niet ideaal, is er geen mogelijkheid om zijn weidemaatje elke dag mee te nemen?

Edit> Sorry ik zie dat dat niet lukte, jammer, misschien een andere pony van stal?

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Weide winterklaar maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:51

Je kunt kijken of het land ergens naar afloopt (schuine kant) bij heel veel regenval kun je dan een gluuf maken zodat je water afvoert naar een gedeelte van het land, is een tijdelijke oplossing. Verder een goed hooinet boven een betegeld stuk (ruim stuk betegelen) want je wil geen zand in je hooi. En dat betegelde stuk echt goed schoonvegen. Het betegelde stuk hoger leggen dan het land zodat daar geen water op blijft staan. Verder ook het stuk van de ingang goed betegelen dat is voor jezelf heel fijn. Stroom controleren en mooi groot stuk wilg erin leggen zodat ze wat kan knabbelen. Licht erbij maken voor de donkere dagen? Bij deze wat ideeën

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:51

Jammer dat bokt niet snapt dat het niet in alle gebieden mogelijk is om je paard op een enorme weide te zetten met andere maatjes.
TS, ik vind dat je super bezig bent ;)! Je paardje zal blij met je zijn!

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 11:13

Els1984 schreef:
Mukkie1979 schreef:
Jammer dat de topic zo verloopt. Ben het met je eens dat je paardje beter een aantal uur buiten kan staan dan 24 op 7 in een box zoals nog steeds veel gebeurd. Maar de rest valt zo geen tip over te geven helaas.


Vind ik ook. En ik weet dat het een klein stukje is, maar alleen op dat stukje staan is ook niet ideaal, is er geen mogelijkheid om zijn weidemaatje elke dag mee te nemen?

Edit> Sorry ik zie dat dat niet lukte, jammer, misschien een andere pony van stal?


Dat weide maatje van haar is niet verkeersmak en ik wil namelijk niet achter dat paard gaan rennen want ik ben degene die ze dan op de weide en eraf komt te halen en dan ben ik wel dubbel zoveel aan het lopen. Op stal is er niemand die het wilt doen want ieder paard heeft zn eigen weide maatje.


En van dat regenwater is een goede oplossing dankjewel. :)

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:30

KimD schreef:
Inderdaad wat duur zeg! Ik betaal €150,- voor 4,5 hectare.

:wow: , Ik woon wat dat betreft echt in de verkeerde regio.

Maar ts ik ben ook bang dat dat kleine stukje vrij snel een vertrapte bende gaat worden.
Zou idd nog een heel stuk tegelen.

Kan je die stallen niet opknappen zodat je er één open kan zetten zodat je paard zelf kan in en uit lopen ? :)