Nachtschade

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:07

Helaas hebben wij in een paar landjes nachtschade staan.
Eigenlijk durf ik mijn paard er niet meer op te zetten hierdoor, maar aan de andere kant; Jacobs Kruiskruid eten ze ook niet, evenals boterbloemen... Daar laten 9 van de 10 mensen ze ook gewoon nog op het land bij. Hoe zit dat eigenlijk met zwarte nachtschade? Hoe giftig is dat, en wat is de kans dat ze het binnen krijgen en in welke hoeveelheden is het giftig?

Het zit hier wel tricky 'verborgen'. Het zijn nieuwe landjes, begin dit jaar ingezaaid, en het gras is lang, sappig en heel rijk (koeien gras idee krijg ik erbij als ik het zie, zo vol en rijk dat het er uit ziet). Daartussen groeit af en toe zo'n plantje nachtschade. Ik ben als de dood dat ze in haar blijheid van 'jeeeej heerlijk gras *schrok schrok* vergeet te selecteren wat ze eet, vandaar dat ik mijn paard er niet op durf te zetten.

Anderen hebben gewoon hun paard nog dag en nacht op het land staan, hebben er niet naar gekeken (weet niet of het daar groeit, mogelijk daar dan net niet) en die hebben nergens last van. En tot de tijd dat iemand het opeens ontdekte dat het er uberhaupt stond, had ik mijn merrie daar gewoon hele dagen op staan.

Maak ik mij te druk met gelijk niet meer op het land laten want 'ze selecteren toch wel', of is het toch echt wel gevaarlijker dan 'gewone' boterbloem & jacobskruid?

Voor het volgende weideseizoen wordt alles gespoten en onderhouden, dus we gaan er vanuit dat het enkel nu nog even ter sprake is, en straks verleden tijd is. Maar het is nu nog zo mooi weer dat ze er eventueel wel nog op kunnen lopen.

sliert

Re: Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:11

ik weet het niet helemaal zeker, maar zijn niet alleen de besjes giftig {geven die niet harkkloppingen etc?}.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:16

Die dingen trek je er moeiteloos uit, wortels zitten echt los :j

Uurtje rondlopen en eruit halen, zou het risico niet willen lopen ...

Xlittlexdiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:43

Zou het niet doen, vind t best wel tricky.
Ze kunnen altijd een foutje maken en het eten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:13

Haha, die vraag rees mij ook te boven vanmiddag toen ik nachtschade aan het rooien was. :D
Dat ze zeer giftig zijn is een ding wat zeker is. Volgens mij als ze een plantje met besjes eten, zijn ze enkele uren daarna dood. Tenminste, zo is het mij geleerd. Ik trek de plantjes er dan zoveel mogelijk uit in de wei. Als ze er een strook bij krijgen loop ik die strook wei door en trek alles wat giftig is, of waarvan ik denk dat het giftig is, er uit.
Ik zit op bosgrond (zand), dus daar groeit altijd wel nachtschade, daar valt weinig eer te behalen met bestrijden....

Echter vallen er nu vele eikels, en ze lopen onder de eikenbomen. Eikels rapen heeft geen zin, dat zijn er veel te veel. Ik heb straks gekeken of ze die dingen aten maar zag dat er zat lag tussen het kaalgegeten gras. Ik ben dan ook vandaag maar naar huis gegaan met het gevoel dat als dit goed gaat er meer goed gaat op die wei...... -O- Nu maar hopen dat ze die eikels laten liggen of er niet teveel van eten. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:22

Ja ze zijn zeer zeker giftig , ik ken 3 geiten die er aan overleden zijn en een shet was flink ziek. Alle besjes opruimen en de bende verfikken , goe na controleren!