wat zullen jullie doen? (paard verhuizen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

posbank

wat zullen jullie doen? (paard verhuizen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 08:33

Mijn paard (ruin) is een heerlijk beest in omgang en rijden. Betrouwbaar tot op het bot. Maar hij heeft een eigenschap die niet erg leuk is en dat vraagt veel energie. Hij kan niet in een gemengde groep. Al jaren staat hij in een ruinenwei en er is niet aan de hand. Ik weet (al meegemaakt) als er een merrie bij komt dat hij veranderd in een hengst. Er mag geen ander paard in de buurt van de merrie komen dan wordt hij vreselijk kwaad en mept letterlijk de paarden door het lint uit de wei.
Nu hebben we een andere eigenaar op stal gekregen en hem verteld dat in het land van mijn paard absoluut geen merrie in mag komen en niet alleen om de veiligheid van mijn paard, maar vooral voor die van de andere paarden.
Dat heb ik hem 2 weken geleden nog eens verteld en hij zou daar rekening mee houden. Mijn verbazing was ook bijzonder groot dat gisteren naast het land van mijn paard een merrie liep....... (die zou in de groep komen).
De onrust was enorm in het land van mijn paard. Ik heb gelijk de merrie gepakt en haar in een ander land gezet. Ook naar de eigenaar gegaan er verteld dat dit absoluut niet kan!
Het is niet zo dat ik bang ben dat mijn paard beschadigd raakt, maar dat hij andere paarden kapot kan maken.

En nu weet ik het niet meer.
Mijn vertrouwen is weg....
En ik vraag me ook steeds af waarom de staleigenaar in een groep van 4 ruinen 1 merrie in wil zetten dat is toch vragen om moeilijkheden??? Zeker als er meerdere maken tegen hem gezegd is dat mijn paard bloedlink wordt. Andere ruinen prima, maar geen merrie!

Wat zullen jullie doen?

sophianemo

Re: wat zullen jullie doen? (paard verhuizen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:38

Jeetje wat brutaal! Tja ik zou verhuizen naar een andere stal. Maar jij bent diegene die dat moet beslissen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:41

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:45

Onze paarden staan ook wel eens met 5 ruinen en 1 merrie ofzo maar dat gaat eigenlijk altijd prima. wat betreft de eigenaar als jij al aangeeft dat je het niet wil omwille van die rede dan vind ik dat hij daar ook respect voor moet tonen. Als jij je niet prettig bij de situatie voelt dan zou ik gewoon opzoek gaan naar een plekje waar wel geluisterd wordt. succes in ieder geval

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:51

Ik zou het even afwachten...

De stalhouder weet er vanaf en zal, neem ik aan, erbij blijven als de merrie bij de groep gaat. Hij zal dan ook snel genoeg zien dat het niet gaat en de merrie er weer uit halen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:55

Tja.. Bij ons staan allemaal merries, met mijn ruin. Wij doen niet aan merries en ruinen apart.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:57

Hoe heeft de staleigenaar gereageerd toen je het de laatste keer zei nadat je de merrie eruit hebt gehaald? Mocht hij er geen rekening mee willen houden dan zou ik op zoek gaan naar een andere stal.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:08

C_arola schreef:
Hoe heeft de staleigenaar gereageerd toen je het de laatste keer zei nadat je de merrie eruit hebt gehaald? Mocht hij er geen rekening mee willen houden dan zou ik op zoek gaan naar een andere stal.

Dat was wel grappig,
Hij trok zijn schouders omhoog en zei: zet haar maar ergens anders neer. Ik heb de merrie in een land gezet bij een hele oude ruin die alleen stond (dat ging heel goed, hoor (gelukkig)).
Ik ben verder wel heel netjes geweest en heb zeker geen stenis lopen schoppen (bereik je ook helemaal niets mee).

De hele situatie geeft een hele rare smaak in de mond dat kan ik je wel vertellen.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 09:16

HorseTopShop schreef:
Ik zou het even afwachten...

De stalhouder weet er vanaf en zal, neem ik aan, erbij blijven als de merrie bij de groep gaat. Hij zal dan ook snel genoeg zien dat het niet gaat en de merrie er weer uit halen.

Was het maar zo gegaan......
Hij wist ervanaf, omdat ik niet wil dat mijn paard andere paarden beschadigd en hij had gezegd dat hij er rekening mee zal houden. Hij was er niet bij toen de merrie naast het land van mijn paard werd gezet. Let wel, de merrie heeft gelukkig niet in het land gestaan maar ernaast.
Het land is ook niet in de gaten te houden het ligt achter de bossages.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:19

Mijn paard is precies hetzelfde. Hij verandert ook in een hengst zodra er een merrie bij komt.

Mijn vertrouwen zou ook weg zijn. Heel frusterend dat hij zo laks reageert.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:21

Misschien was het een vergissing. Was hij het even vergeten. Ik zou het nog een aankijken omdat hij het prima vond dat je de merrie er tussen weg hebt gehaald. Was de merrie van hem zelf of van een andere pensionklant?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:22

Ik zou het ook even afwachten. Hij heeft de merrie nu immers ernaast gezet en niet erbij in. Ik weet niet hoeveel weilanden jullie daar hebben, maar het kan best lastig zijn om met alle wensen van de klanten rekening te gaan houden. En mss denkt hij dat je gewoon overbezorgd bent en dacht hij dat ernaast niet zoveel problemen kon geven? Die rust keert toch vanzelf terug als de merrie er langer naast staat? Weet je ook zeker dat het de bedoeling is dat zij in de groep gezet gaat worde? Mocht hij dat toch doen dan zou ik een andere stal zoeken, maar tot die tijd even afwachten. Het zou immers zonde zijn als je nu fijn staat dat je weg gaat terwijl er wellicht helemaal niets gebeurt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:28

posbank schreef:
C_arola schreef:

Dat was wel grappig,
Hij trok zijn schouders omhoog en zei: zet haar maar ergens anders neer. Ik heb de merrie in een land gezet bij een hele oude ruin die alleen stond (dat ging heel goed, hoor (gelukkig)).
Ik ben verder wel heel netjes geweest en heb zeker geen stenis lopen schoppen (bereik je ook helemaal niets mee).

De hele situatie geeft een hele rare smaak in de mond dat kan ik je wel vertellen.

Dat kan ik me voorstellen. Ik zou het zelf nog even aan kijken. Mocht het weer gebeuren dan kun je een andere stal kiezen. Wel zou je als je dat een rustige gevoel geeft rond kunnen kijken om te zien wat er verder voor opties zijn in de omgeving.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:32

Ik vind het toch anders dat hij de merrie ernaast heeft gezet en er niet bij in de groep. Mss dacht hij dat dat niet zoveel kwaad kon. Nu heeft hij zelf meegemaakt dat ook dat geen succes is. Daar kan hij nu op handelen. Ik zou het even aankijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:03

Hij heeft de merrie ernaast gezet, niet erbij. Jij pakt de merrie en zet hem zomaar bij een ander paard in het weiland? Heel eerlijk, dat vind ik echt niet netjes, sorry. Jij hebt gezegd geen merrie erbij, dat heeft hij toch ook niet gedaan? En ook nog, hij is de eigenaar, daar zou ik toch iets respectvoller mee omgaan.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:23

Caira schreef:
Hij heeft de merrie ernaast gezet, niet erbij. Jij pakt de merrie en zet hem zomaar bij een ander paard in het weiland? Heel eerlijk, dat vind ik echt niet netjes, sorry. Jij hebt gezegd geen merrie erbij, dat heeft hij toch ook niet gedaan? En ook nog, hij is de eigenaar, daar zou ik toch iets respectvoller mee omgaan.

Nee, nee, nee,.... in goed overleg met de staleigenaar heb ik dat gedaan en later ook met de verzorger van die oude ruin en de eigenaar van de merrie (die was erbij toen we de merrie bij die ruin hebben gedaan) en die vonden dat allemaal goed. We hebben ook heel lang bij de twee paarden gekeken of het goed ging.
Ik vind zelf dat ik het heel netjes en respectvol heb gehandeld.

Zelfs een merrie naast het land gescheiden met een draadje van mijn paard gaat helemaal fout want de boel gaat dwars door de draden. Ik heb mijn paard al bijna 10 jaar en dit gedrag is niet meer af te leren, even denk je hij groeid er wel overheen....nee, dus. Ik vind het ook heel vervelend.
Maar ja, aan de andere kant als ik de staleigenaar meerdere keren heb verteld dat mijn paard niet in een gemengde groep kan..... zelf niet met een draadje ertussen...
tja,... lastig hoor...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:33

Zelfs ernaast kan niet? Dat is wel heel lastig en legt nogal druk op het stalmanagement.

Als je elke keer met omweiden (begraasde - gemaaide - volle schone wei) ook nog rekening moet houden met ruimte tussen jouw ruin en een merrie, dan bepaalt het gedrag van jouw paard wel hoe en waar de paarden geweid kunnen worden.

Om heel eerlijk te zijn: ik wil zo'n paard niet op stal hebben. Niet omdat ik zijn gedrag jou of hemzelf kwalijk neem, maar omdat het heel lastig is om ongelukken te voorkomen en toch goed weidemanagement te hebben. Zeker in de winter zou het voor mij (paddocks) ondoendelijk zijn. Mss toch maar heel blij zijn met je huidige stal?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:49

Hoe is het afgelopen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:51

ik heb ook een ruin gehad die dit gedrag vertoonde, kan alleen in een ruinengroep

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:52

maar sta je verder goed op die stal? zou zonde zijn als je gaat verhuizen naar iets waar je misschien ook last gaat krijgen. Misschien toch duidelijke regels maken, bv in een vergadering zodat iedereen op de hoogte is en jullie kunnen kijken naar een oplossing?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:40

Herken het wel van pension paarden hier, gaan dan met merrie de wei op, of met ruinen maar ook niet rechtstreeks naast elkaar, dan gaan ze ook door de draden.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:27

Ik zou nog eens in gesprek gaan, aangeven dat je dit erg dwars zit.
Neem aan dat ze er dan wel op letten hoor.
Als je staleigenaar opzich bereid is de ruinen apart van de merries te houden, zou ik tevreden zijn en lekker blijven staan.
Al snap ik dat het je niet lekker zit.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:10

Ik zou nogmaals een gesprek aan gaan met de nieuwe staleigenaar.
Zeg ook gewoon dat je, doordat je vooraf goed hebt gewaarschuwd, ook niet in wilt staan voor eventuele dierenarts rekeningen etc.
I heb er ook 1 die compleet hengst wordt als er een merrie bij komt. We hebben m zelfs laten testen of tie niet dan toevallig klophengst was. Na goede gesprekken met de staleigenaar en verschillende dingen proberen zijn we erachter gekomen dat hij wel naast een merrie ( geen pismerries) kan staan als er draadjes tussen staan met een breedte van 1,5 meter.
Probeer tot zo'n oplossing te komen. Zo kom je de nieuwe staleigenaar ook tegemoet.
Ik denk dat je anders zelfs kans maakt om zelf de deur gewezen te worden door de staleigenaar.
Ga dus samen aan tafel zitten en praat!