Temperatuur verschil en training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Temperatuur verschil en training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 23:25

Het is inmiddels weer echt nederlands weer, de ene dag is het prachtig weer en de volgende komt het weer met bakken naar beneden. Ik heb mijn pony inmiddels weer opgepakt nadat hij licht beleerd was heb ik hem van de zomer een break gegeven. Nu val ik over het temperatuur verschil de laatste tijd. Ik weet wel dat de pony niet van suiker is maar ik vind die regen buien er overheen en nu overdag het weer wel lekker weer is en snachts weer een temperatuur drop een beetje een naar idee, de spieren zullen er best een opdonder van krijgen. Wat is nu wijsheid? Pony heeft opzich in 4 jaar nooit in de dekens gestaan maar heeft ook nog nooit intensief werk verricht. Hij staat savonds en snachts wel op stal. Zal ik nu beginnen aan de dekens of ben ik te week hartig en zal de pony het wel redden zonder?

Amalarab

Re: Temperatuur verschil en training

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:16

Hij kan 's nachts toch opdrogen? Zou nog niet met dekens beginnen. Dat kan altijd nog!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:18

Als jij er geen probleem hebt je pony goed uit te stappen in de winter.. echt tot hij helemaal droog is.. dan zie ik geen probleem.. daarom maken ze een wintervacht aan.. :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:04

Die van mij staat ook altijd zonder deken, inderdaad goed uitstappen en even een half uurtje een zweetdekentje op. Dat werkt bij die van mij prima.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:28

Geen last van kou in de spieren gehad?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:01

nine1987 schreef:
Als jij er geen probleem hebt je pony goed uit te stappen in de winter.. echt tot hij helemaal droog is.. dan zie ik geen probleem.. daarom maken ze een wintervacht aan.. :)

als ze een lange wintervacht hebben, word het zweet koud met uitstappen. droog duur echt wel een hele tijd...

Ik zou een regendekentje of iets om doen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:11

jwl schreef:
Geen last van kou in de spieren gehad?

Nee :n
Ik stap hem op adem, daarna afzadelen dekentje erop. Half uurtje erna is hij weer goed op temperatuur en staat ie lekker weer zonder

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:18

Wat betreft zweet:

Een paard legt een zweetlaag op zijn huid zodat hij kan afkoelen tijdens inspanning.
Wanneer hij daarna gaat uitstappen, brengt hij zo snel mogelijk al het zweet naar buiten, van zijn huid af, om niet te snel af te koelen. De vacht wordt dan dus (extra) nat, terwijl de huid juist weer opdroogt.

Oftewel, een helemaal natte vacht betekend niet dat je paard nog een natte huid heeft.
En een natte huid is wat ervoor kan zorgen dat je paard kou vat.
Oftewel, zodra de huid weer droog is kun je een paard prima gewoon zonder deken zetten, ook in de koude wind. Zolang de huid maar droog (en dus warm) is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:23

Nachtlampje, fijn dat iemand het een keer goed uitlegt, want mensen blijven zich daarin vergissen.

Voor de rest, deken is niet noodzakelijk. Let een beetje op wat je pony doet, want zelf kunnen ze het heel goed reguleren...

Zelf maak ik wel gebruik van een deken, maar vooral om de reden dat hij op een open weide staat en merk aan hem echt dat als het regent en flink waait hij zonder deken naar binnen wil. Met deken blijft hij gewoon rustig buiten staan ook met slechter weer. (Het andere probleem is: zet ik hem binnen, dan wordt ie daarvan weer chago + te onnatuurlijk) Dus vandaar dat ik wel voor een deken koos. Stond ik ergens anders waar hij goed uit de wind kan staan en/of droog, dan had ik het niet gedaan :)
Laatst bijgewerkt door Lianne86 op 30-09-13 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:24

Nachtlampje heeft precies omschreven wat ik ook wilde zeggen. Je hoeft een paard ook niet helemaal droog te stappen in de zin dat zijn vacht droog is, als de huid maar droog is. Eventueel een fleecedeken voor een kwartiertje erop, zodat het meeste vocht eruit is en dan gewoon aan de lucht laten drogen. Zo doen wij dat ook al jaren met de paarden en ze hebben er nog nooit een (spier- of gewrichts)probleem mee gehad. ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:44

Ok top! Ik heb idd wel een regendeken aangeschaft omdat hij met slecht weer niet buiten wil staan. Maar dan ga ik niet aan het hele deken circus beginnen verder dan wat ik nu heb