Hoi bokkers, Ik ben opzoek naar ervaringen over verschillende soorten bak bodemds. Mijn paarden komen aan huis bij iemand te staan en ze willen volgend jaar zomer een 20x40 bak aan laten leggen. En nu vroegen ze ook aan ons wat voor bodem het beste is. Ze dachten zelf aan all weather of met cocos. Graag hoor ik ervaringen!
xmarliez
Geplaatst: 28-09-13 17:03
Ik heb hele goede ervaringen met een Swanenberg bodem. Als het heel hard geregend heeft is deze nog ontzettend fijn te rijden en met droogte vind ik het stof reuze meevallen. Wat mij betreft een echte all weather bodem
Agterberg is super. maar wat is hey budget? Want een goede bodem kost een flinke duit.
xmarliez
Geplaatst: 28-09-13 19:41
De Swanenberg bodem waar ik altijd op rijd wordt vrijwel nooit gesleept, en gerold al helemaal niet. Hij wordt een keer in de zoveel tijd een keer geëgaliseerd door het bedrijf en dan kunnen we weer maanden vooruit. Als je zou willen zou je hem met een weidesleep kunnen slepen maar dat is eigenlijk niet nodig want ondanks dat er erg veel op gereden wordt is hij altijd netjes en regelmatig.
Marlis
Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-13 19:42
Yvank_ schreef:
Agterberg is super. maar wat is hey budget? Want een goede bodem kost een flinke duit.
Dat weten ze ook. Ze zijn zelf ook aan het rond kijken en doen en zijn op de hoogte van de prijzen.
Het wordt uiteraard hun keuze waar ze voor gaan maar help even ervaringen over verschillende soorten te zoeken. Het is geen beslissing die je zo even maakt maar het zal ook pas in de zomer van 2014 gebeuren.
Iemand ook ervaring met kokos? Zoiezo moet er goede drainage zitten op klei grond hier.
Ik sta ook op kleigrond (Hoek van Holland/Maasland), en dat gaat prima.
Marlis
Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-13 19:56
michelle___ schreef:
Met drainage ja anders wordt het een zwemfestijn haha.
michelle___
Geplaatst: 28-09-13 19:57
Marlis schreef:
michelle___ schreef:
Dat word het met iedere bak zonder drainage
Marlis
Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-13 20:01
michelle___ schreef:
michelle___ schreef:
Dat word het met iedere bak zonder drainage [/quote] Neehoor zand grond schijnt makkelijker en goedkoper te zijn wat ik op internet lees. Maar daar zitten we niet op hier.
Kokos zou ik niet aanraden. Onze bak is rete zwaar en heel ongelijk (dit zal niet zozeer aan de kokos liggen). Enige voordeel is dat de bak altijd droog is. Maar moet eigenlijk wel iedere dag gesleept worden..
Met eb en vloed kunnen wij ook in de winter met -20 (moet je er wel zin in hebben) gewoon voort! Wel even rijden met de tractor in de winter.
tine10
Geplaatst: 01-10-13 17:02
Hier houtsnippers van megatop.nl. Erg fijn. Zomer en winter te gebruiken, je hoeft niet te sproeien (wat bij sommige bodem heel veel moet, dat wilde ik absoluut niet). Zandbodem hier. Hoeft ook niet vaak gesleept te worden.
Dankje voor de reacties. Ervaringen kunnen we wat mee, fijn.
Mereltje66
Geplaatst: 01-10-13 17:20
Ik heb dezelfde ervaringen als JastieHorse met kokosvezels. Je kan beter in één keer wat meer uitgeven aan een goede bak dan dat je met een bak zit die je de hele dag aan het harken bent. Ik zou het ook door een professioneel bedrijf laten doen waarvan je meerdere bakken hebt bekeken.
Wij hebben op stal zowel binnen als buiten een Agterberg bodem. Ge-wel-dig. Nooit stoffig, hoeven niet vaak te sproeien, krijgen geen gaten in de bak... en 1x per week met de trekker wordt hij weer prachtig vlak en de hoefslag weer zacht. We houden er grote wedstrijden op en de organisatie krijgt altijd de complimenten over de fijne bodem Nou is een Agterberg niet de goedkoopste bodem, maar zeker te overwegen als je voor kwaliteit wilt gaan.