Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
luf_horses schreef:Ik heb ooit gehoord dat het beter is 's avonds het licht aan te laten ivm het tegenhouden van een wintervacht. Ze denken dan dat het nog zomer is en houden daarom het zomervachtje. Ik heb het nooit geprobeerd en het lijkt me ook vrij sterk.
luf_horses schreef:Ik heb ooit gehoord dat het beter is 's avonds het licht aan te laten ivm het tegenhouden van een wintervacht. Ze denken dan dat het nog zomer is en houden daarom het zomervachtje. Ik heb het nooit geprobeerd en het lijkt me ook vrij sterk.
Wij hebben hier thuis ook gewoon een 'aanspringlamp' bij de stal. Ik stuur dan mijn hond altijd vooruit om het licht aan te laten gaan.
Shirley schreef:Ik heb ze er nooit over horen klagen en ze kunnen ook in het donker gaan staan, ruimte genoeg
En ik zie geen enkele invloed op de vachten, de mijne zijn allemaal beren in de winter
Amaris schreef:Dat is helemaal niet vrij sterk, dat is gewoon zo.
Paarden maken wintervacht aan op het korter worden van de dagen, niet zozeer op temperatuur. Met aanhouden licht verleng je dus gewoon de dagen kunstmatig en zal er minder vacht worden aangemaakt.
Is hetzelfde als het licht aanhouden in het kippenhok, dan verleng je ook kunstmatig de dagen en zullen de kippen beter doorleggen in de winter ipv in winterstop gaan.
On topic: het licht hoef je voor de paarden niet aan te laten, die zien veel beter in het donker dan ons. Of je het wilt aanlaten voor eigen gemoedsrust... tja dat is geheel aan jullie zelf.
luf_horses schreef:Amaris schreef:Dat is helemaal niet vrij sterk, dat is gewoon zo.
Paarden maken wintervacht aan op het korter worden van de dagen, niet zozeer op temperatuur. Met aanhouden licht verleng je dus gewoon de dagen kunstmatig en zal er minder vacht worden aangemaakt.
Is hetzelfde als het licht aanhouden in het kippenhok, dan verleng je ook kunstmatig de dagen en zullen de kippen beter doorleggen in de winter ipv in winterstop gaan.
On topic: het licht hoef je voor de paarden niet aan te laten, die zien veel beter in het donker dan ons. Of je het wilt aanlaten voor eigen gemoedsrust... tja dat is geheel aan jullie zelf.
Mijn logica was dat het dan toch zonlicht moet zijn en geen kunstmatig licht, tenzij echt alles goed verlicht is met iets van uv stralen(?), maar bij hoeveel 'thuis stallen' is dit zo. Wij hebben bijvoorbeeld uitloop. Dan zou het paard als het de stal in loopt dus spontaan moeten denken dat de zon opkomt.
Edit: Dat wat dus boven mij al gezegd is..