stalverlichting aan laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

stalverlichting aan laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:32

Deze zomer hebben wij een nieuwe schuilstal en box in onze paddock gebouwd. Afgelopen weekend heeft mijn man stroom aangelegd, zodat we nu ook over verlichting daar beschikken. Handig als het 's winters vroeger nog/al donker is om dan de paarden te kunnen verzorgen. Voorheen liep ik altijd met zo'n lampje op mijn hoofd, maar dat vonden de paarden maar niks, dat is verblindend. Nu wil mijn man graag 's avonds het licht in de schuilstal en box aan laten tot wij naar bed gaan, want hij vindt dat de paarden dan meer kunnen zien. Ik wil graag het licht alleen aandoen als wij zelf daar zijn om te voeren en/of schoon te maken. En verder wil ik de paarden in het donker laten staan. Ik ben van mening dat mijn paarden in het donker uitstekend kunnen zien. Bovendien kunnen ze in het donker ook veel beter zien wat er om de paddock heen gebeurt dan wanneer ze zelf in een "'bel"' van licht staan.

Wat vinden jullie? Licht aan of uit?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:34

Mbt diefstal is licht aanlaten misschien beter?
Voor jezelf en de paarden zou ik inderdaad het licht uitdoen. Of misschien in je looppad waar je paarden niet komen een "aanspringlamp" heb je ook meteen goed zicht en zien paarden eventuele indringers sneller?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:42

De paarden staan bij ons achter het huis en wij wonen midden tussen de weilanden, dus de kans dat er iemand achterom naar de paarden komt is erg klein. En dan hebben we altijd nog een hond die alarm slaat.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:50

Bij ons is het licht gewoon uit. Als ik naar achter ga, doe ik het licht aan. Beestjes zien prima in het donker, er is nog nooit iemand ergens tegen gelopen ofzo en blijkbaar vinden ze hun eten ook want het is altijd op 's morgens :D

Volgens mij zien ze zelfs minder als er licht aan is, om de reden die jij reeds aangaf, omdat ze dan in een "bel" van licht staan en niets kunnen zien wat hier buiten gebeurt.

Die "aanspringlamp" die Selka aanraadt, vind ik ook wel een goed idee, hebben wij ook in onze oprit (moet je voorbij om bij de dieren te komen gezien de hele tuin (inclusief weide) omheind is), dit is 's nachts ook een signaal voor onze honden om alert te zijn.

luf_horses

Re: stalverlichting aan laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:56

Ik heb ooit gehoord dat het beter is 's avonds het licht aan te laten ivm het tegenhouden van een wintervacht. Ze denken dan dat het nog zomer is en houden daarom het zomervachtje. Ik heb het nooit geprobeerd en het lijkt me ook vrij sterk.

Wij hebben hier thuis ook gewoon een 'aanspringlamp' bij de stal. Ik stuur dan mijn hond altijd vooruit om het licht aan te laten gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:00

Ik heb 's nachts overal het licht aan, in de stallen, maar ook in de paddocks.
Vind het juist een fijn idee dat een mogelijke indringer daardoor wordt afgeschrikt en zelf hoef je ook maar even naar buiten te kijken bij een raar geluid en je ziet gelijk of er iets loos is ...

Zijn overigens geen enorm sterke lampen, gewoon gezellig :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:04

We hebben aan het huis waar je langs loopt naar achteren een schakelaar voor het licht bij de paarden gemaakt. Aan het huis zelf zit een lamp met bewegingsmelder, dus die floept dan aan als je naar de paarden loopt en dan is de schakelaar voor achter zo gevonden.

@ luf_horses, dat verlichting de vorming van wintervacht tegengaat, heb ik nog nooit van gehoord. Maar als dat zo zou zijn is het een extra argument om het licht uit te doen, want mijn paarden moeten het 's winters met hun eigen vacht doen, geen dekens krijgen ze.

@shirley, ja dat het er gezellig uitziet ben ik met je eens, maar denken de paarden er net zo over........?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:05

De hele nacht het licht aan zoals Shirley aangeeft, lijkt me niet goed voor het dag- en nacht ritme van een paard. Daarnaast ook nog een onnodig verbruik van electriciteit.
Het licht 's avonds aanlaten helpt inderdaad wel wat tegen het aanmaken van wintervacht. Paarde maken vacht aan als de dagen korter worden, niet als het kouder wordt. Bij ons blijft er een TL balk aan tot de laatste ronde gelopen is, daarna gaat alles uit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:07

luf_horses schreef:
Ik heb ooit gehoord dat het beter is 's avonds het licht aan te laten ivm het tegenhouden van een wintervacht. Ze denken dan dat het nog zomer is en houden daarom het zomervachtje. Ik heb het nooit geprobeerd en het lijkt me ook vrij sterk.

Dan hangt het er nog vanaf of je wilt dat de wintervacht tegengehouden wordt hé ;)
Ik gebruik nooit dekens, ik vertrouw 100% op moeder natuur, dus pony moet zien dat hij het warm houdt 's nachts. Een wintervacht is misschien niet leuk na het rijden, maar het beschermt ponylief wel tegen de kou.

Als het waar zou zijn dat licht de wintervacht tegenhoudt, zou dit voor mij dus een reden te meer zijn om het licht uit te laten :Y)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:13

luf_horses schreef:

Wij hebben hier thuis ook gewoon een 'aanspringlamp' bij de stal. Ik stuur dan mijn hond altijd vooruit om het licht aan te laten gaan.

Dat is helemaal niet vrij sterk, dat is gewoon zo.

Paarden maken wintervacht aan op het korter worden van de dagen, niet zozeer op temperatuur. Met aanhouden licht verleng je dus gewoon de dagen kunstmatig en zal er minder vacht worden aangemaakt.

Is hetzelfde als het licht aanhouden in het kippenhok, dan verleng je ook kunstmatig de dagen en zullen de kippen beter doorleggen in de winter ipv in winterstop gaan.

On topic: het licht hoef je voor de paarden niet aan te laten, die zien veel beter in het donker dan ons. Of je het wilt aanlaten voor eigen gemoedsrust... tja dat is geheel aan jullie zelf.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 26-09-13 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:14

Ik heb ze er nooit over horen klagen en ze kunnen ook in het donker gaan staan, ruimte genoeg ;)
En ik zie geen enkele invloed op de vachten, de mijne zijn allemaal beren in de winter :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:17

Shirley schreef:
Ik heb ze er nooit over horen klagen en ze kunnen ook in het donker gaan staan, ruimte genoeg ;)
En ik zie geen enkele invloed op de vachten, de mijne zijn allemaal beren in de winter :D

Dat is bij jullie waarschijnlijk de reden dat je geen invloed ziet, dat ze ook in het donker kunnen staan.

Licht aanlaten werkt alleen als de paarden niet in de gaten hebben dat het donker is. Dus als ze op stal staan in het licht.

Gewoon een licht in een verder donkere wei telt voor paarden niet als 'hee de dag duurt langer' zo slim zijn ze wel.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:55

Ik zou het zonde vinden de stroom...zet zelf het licht gewoon uit...wanneer ik het eens aan heb staan en ze komen dan binnen vanuit de weide zitten ze ook echt geergerd te knipperen met hun ogen. Het lijkt me ook totaal niet fijn voor een paard om altijd in het licht te staan...doe zelf eens een lamp aan op je slaapkamer..wordt je ook niet blij van.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:59

Amaris schreef:

Paarden maken wintervacht aan op het korter worden van de dagen, niet zozeer op temperatuur. Met aanhouden licht verleng je dus gewoon de dagen kunstmatig en zal er minder vacht worden aangemaakt.

Is hetzelfde als het licht aanhouden in het kippenhok, dan verleng je ook kunstmatig de dagen en zullen de kippen beter doorleggen in de winter ipv in winterstop gaan.

On topic: het licht hoef je voor de paarden niet aan te laten, die zien veel beter in het donker dan ons. Of je het wilt aanlaten voor eigen gemoedsrust... tja dat is geheel aan jullie zelf.

Mijn logica was dat het dan toch zonlicht moet zijn en geen kunstmatig licht, tenzij echt alles goed verlicht is met iets van uv stralen(?), maar bij hoeveel 'thuis stallen' is dit zo. Wij hebben bijvoorbeeld uitloop. Dan zou het paard als het de stal in loopt dus spontaan moeten denken dat de zon opkomt.

Edit: Dat wat dus boven mij al gezegd is..

suuzepuus

Re: stalverlichting aan laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:02

Hier staat het ligt tot 1 uur aan ivm met mijn laatste voerbeurt na een late dienst. Om 6 uur s morgens gaan ze weer aan voor de eerste voerbeurt voor een vroege dienst. Ik vind dat een stuk prettiger dan met een zaklamp lopen kloooien in het donker!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:21

luf_horses schreef:
Amaris schreef:

Mijn logica was dat het dan toch zonlicht moet zijn en geen kunstmatig licht, tenzij echt alles goed verlicht is met iets van uv stralen(?), maar bij hoeveel 'thuis stallen' is dit zo. Wij hebben bijvoorbeeld uitloop. Dan zou het paard als het de stal in loopt dus spontaan moeten denken dat de zon opkomt.

Edit: Dat wat dus boven mij al gezegd is..

Nee kunstlicht werkt prima. En het is een kwestie van met daglicht op stal zetten en dan het kunstlicht aan laten. Maar je hoeft me niet te geloven hoor.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:33

Wat een energieverspilling om de lampen de hele tijd te laten branden. Ook voor je portemonnee niet zo leuk. Lekker uitdoen en alleen even aan als je er bij moet zijn. Voor de paarden is het in het donker veel prettiger dan met de lampen aan.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:16

Wij hebben 3 lampen in de stal, TL bakken. Daarop staat een timer die meegaat met de tijd waarop de zon op en onder gaat. Er is op stal, met 1 TL bak van de drie, steeds licht van 6 tot 23u. Daar voel ik me nog steeds het fijnst bij!

En verder : als een lichtschema helpt om paarden eerder hengstig te krijgen zal het vast ook de wintervacht mee kunnen tegen gaan.