Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:17

Hallo :wave:

Regelmatig lees ik hier op bokt dat veel mensen het hebben over hun 'oudje' van 19 à 20 jaar, en vaak ook nog reacties van wauw die ziet er nog super uit voor zijn leeftijd!

Heel leuk natuurlijk, maar wat ik mij nou afvraag, wat vinden jullie nou oud voor een paard of pony?

Ik durf mijn eigen paard niet oud te noemen, ze is 20 jaar en word nog fanatiek mee gereden, super conditie, geen grijze haren en dergelijke, springt nogal eens over omheiningen heen van 1.40, is de drukste van stal en noem het maar op.
Beledig haar echt als ik haar oud noem zeg maar, en hoop haar nog heel wat jaartjes bij me te hebben, vandaar mijn vraag wat jullie er nou van vinden.

Ik zou zeggen brand los :D

capopjekop

Re: Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:20

Dat ligt eraan per dier en hoe het geleefd heeft. Een dier dat dag in dag uit zware arbeid verricht zal met de 20 ouder zijn dan een dier dat iedere dag een uurtje getraind wordt en daarna lekker weer de wei op mag. Persoonlijk vind ik paarden vanaf een jaar of 20 pas ouder worden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:26

Mijn paard is ook 20, en ook al is hij nog hartstikke actief/fit, wordt hij nog dagelijks getrained, gaat hij mee met buitenritten, springparcoursen, of vakanties. ik vond de 20 echt een grens waar hij over ging!
Overgang 19-20 was echt een psychische overgang. Klinkt gelijk zo oud.. en het is een stuk dichterbij de 25....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:28

ik vind het niet aan een leeftijd gebonden...meer aan de conditie en doen en laten van een paard...Is hij op ze 20e nog enorm actief en gezond is het niet oud...maar heeft hij allerlei kwalen op ze 20e denk ik meer aan oud

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:29

Die van mij is 21. And still alive and kicking hoor! Harstikke gek af en toe en hij kan nog steeds om alles drama maken. Rij hem ook nog een keer of vier per week, soms wat intensiever.

Afbeelding

En nog lekker speels:

Afbeelding

Ik denk dat ik ze vanaf 25 pas écht oud vind, maar het is wel per paard afhankelijk ;)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:31

Mijn paard is 21. hij is heel fit en ziet er goed uit en ik spring ook nog behoorlijk met hem maar ik durf hem soms toch wel al oud te noemen. Ik vind dat hij al ‘oud’ is en hij heeft grijze haren maar ik vind niet dat oud gelijk is aan afgeschreven. Ik hoop dat mijn paardje nog 10 jaar of langer bij mij kan blijven en ik word er echt razend van wanneer mensen doen alsof hij afgeschreven is en een ‘knol’ is.
Word ik echt boos van. Er zijn paarden van 10 die in minder goede conditie zijn dus ik vind dat je een paard gerust oud mag noemen qua leeftijd maar qua prestaties moet je hem eerst aan het werk zien 
Ik vind die van mij een golden oldie 

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:33

de mijne is 25 en valt nog vaak in de prijzen bij spring wedstrijden.
oud is pas als een paard echt op zijn terug weg is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:34

Capopjekop, ben ik met je eens, hangt ook af van wat een paard in zijn leven heeft gedaan en verzorgd is.
Mijn paard heeft in haar verleden redelijk intensief getraind, in dressuur en springen waardoor ze regelmatig ook wel 2x per dag getraind werd, maar toch nog steeds veel levenslust heeft, ze is wel ietsjes rustiger geworden maar echt miniem.

Itsmi, ja vond je dat? Grappig om te horen, ik had er niet zoveel mee, zeg altijd leeftijd is maar een getal :)

Eddy rocks, leuke foto's, lekker pittig ding zo te zien :)

Jientis, kan ik ook wel eens kwaad om worden, heb een Da gehad aan de telefoon vroeg hij hoe oud mijn paard was, en zei hij dat ik er niet al te veel moeite moest doen (ze had een heupblessure doordat ze weer eens in een dolle bui uitgegleden was in de wei), hij is toch geweest en kreeg complimenten dat ze er zo goed uitzag, leek wel een 6 jarige...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:35

Wij hebben er eentje van 21 en eentje van 20 (nummer drie is het jonkie :D )
Die van 21 is het ouwetje. De is op, en al een paar jaar met pensioen.
Die van 20 denkt ng steeds regelmatig dat 'ie 3 is, en geen hond gelooft dat hij al 20 is. Die is voorlopig nog niet 'oud'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:33

En wat hebben hun in het verleden aan arbeid verricht sonja?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:38

Mijn leasepaard is 20, zou je niet zeggen als je hem ziet! Ik vind paarden niet echt standaard vanaf één leeftijd oud, maar meer als je ziet dat ze steeds minder fysiek (mentaal trouwens ook) aankunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:43

Rond een jaar of twintig vind ik ze wel oud worden, omgerekend zijn ze dan 67, als mens ben je dan ook bejaard (en de ene is dan nog vief en fit en klaar voor nog heel wat mooie actieve jaren en de ander staat al met een been in het graf als het ware)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:11

voor mij heeft dat niets met leeftijd te maken maar meer met zijn gezondheid cq ouderdomskwaaltjes.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:06

Gevoelsmatig ligt de grens voor mij rond de 20. Maar in de praktijk verschilt het enorm per paard.

Mijn draver is nu 30 en nog echt superfit. Rond zijn 20e zijn we pas begonnen in de endurance, hij heeft bijna 1500 wedstrijdkilometers gelopen (incl. Ardennen en ander zwaar terrein) zonder ooit afgekeurd te zijn. Afgelopen juni heeft hij nog Dutch Mountains Endurance klasse 1 gelopen met 2 vingers in zijn neus :D , hij was geloof ik zelfs 4e of 5e.
Maargoed, hij is wel een 'oud paard' in de zin dat er rekening wordt gehouden met zijn leeftijd. Zijn gebit is minder aan't worden dus hij krijgt extra voer, en hij wordt door mijn ouders waar hij aan huis staat echt in de watten gelegd. 8)
Maar hij gedraagt zich dus nog gewoon als een jonkie, afgelopen weekend probeerde hij er weer eens met mijn moeder vandoor te gaan op buitenrit. :D Hij staat 24/7 buiten en speelt nog volop met zijn vriendjes.

We hebben ook twee paarden van rond de 20, die hebben eigenlijk meer ouderdomskwaaltjes dan mijn 30-jarige. Zijn allebei grotere, zwaardere paarden (Groninger en Fries x warmbloed) en ik heb het idee dat dat toch wat sneller slijt zeg maar.

En natuurlijk de omstandigheden en vooral de huisvesting. Een paard dat 24/7 buiten staat blijft lichamelijk en geestelijk langer gezond, krijgt bijv. geen kans om stijf te worden, of droge gewrichten te krijgen die dan vervolgens artrose veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:23

Wat gaaf nina_rex, lijkt mij een heerlijk gevoel dat hij nog zo goed mee doet op die leeftijd.

Persoonlijk vind ik rond de 30 wel echt oud worden, maar zegt natuurlijk niet dat ze al met pensioen moeten, ik wil zelf graag volgend jaar een beginnentje maken met cross hindernissen, paard vind springen helemaal geweldig (ik ben een beetje een angsthaas) dus ben ook benieuwd hoe dat gaat.

Ik denk ook wel dat een paard soepeler in het lijf blijft met veel beweging, mijn merrie staat daarom ook zomers 24/7 lekker buiten en in de winter overdag zolang mogelijk en snachts wel op stal, heb haar geprobeerd een winter ook buiten te houden maar ze geeft zelf aan naar binnen te willen, doe ik dat niet springt ze ook rustig over de omheining heen en zet zichzelf binnen :Y)
Maar ik merk ook wel dat mijn paard redelijk goed alleen kan zijn, en heb het idee dat ze het soms heerlijk vind even geen andere paarden om haar heen te hebben.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:26

Vanaf 20 nog en paarden rustiger aan doen, 25 misschien al met pension( hangt natuurlijk van paard af) en lekker laten dienen als grasmaaier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:30

Romy1234 schreef:
En wat hebben hun in het verleden aan arbeid verricht sonja?

Die van 20 is ingereden met 3, bij ons gekomen met 7 en recreatief gereden. Western, dressuur, springen, en vooral veel buiten. Ruiter was een beginner, hebben we altijd een (ver-)gevorderde bijrijder op gehad en anders reed ik 'm zelf af en toe bij.
Deze wordt nu nog intensief recreatief gereden (dressuur en buitenritten)

Die van 21 is ingereden met 7 en heel veel zwaarder belast, incl (te?) hoog springen en jaren wedstrijden (allround western), waarbij ik vooral de eerste jaren onvoldoende kritisch ben geweest op trainingsmethoden die me geleerd werden. Ik heb met deze pony dingen gedaan waar ze niet voor gefokt/gebouwd is, en dat toentertijd met onvoldoende eigen kennis en niet de juiste begeleiding (achteraf he) aangepakt.
Deze is nu een paar jaar met pensioen, loopt af en toe een (freestyle-)lesje, maait heeeeel goed gras, en gaat nu als handpaardje mee op ritten.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:33

Ligt aan het paard, heb ooit een verzorgpony gehad van 37 die zelfs nog rijden kon én hartstikke leuk vond om te doen! Zag die het zadel, gelijk oortjes naar voren en werd die ongeduldig. Ook springen vond ze helemaal geweldig. Maar heb ook een verzorgpony gehad van 26 die het liefst alleen maar op de wei stond te eten. (Die kon overigens nog wel hard rennen hoor :+ )

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:34

18 vind ik oud voor de topsport, en verder vind ik een pony oud als hij/zij 30 jaar is haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:38

billy3105 schreef:
18 vind ik oud voor de topsport, en verder vind ik een pony oud als hij/zij 30 jaar is haha

Wat versta jij onder de topsport? :P

Ik heb vroeger een tijdje nog op een pony gereden van 32, onderlinge wedstrijden enzo echt super leuk, op zijn 36e heeft hij nog met een aantal optochten mee gereden en is uiteindelijk 42 geworden :j
En die is toen ingeslapen omdat hij niet meer goed kon opstaan, voor de rest was hij eigenlijk nog heel goed, wat een leuk beestje was dat zeg.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:41

Ligt aan het paard, maar vanaf een jaar of 20 zou ik ze wel 'ouder' noemen, dan beginnen ze mooi op leeftijd te komen zeg maar :-) Sommigen gaan door tot 40, anderen zijn bij 20 al oud.

Ik heb zelf een fjord met pensioen, sinds zn 16e. Hij is nu 18 en heeft echt al ouderdomskwaaltjes. Gebit begint minder te worden, hij heeft moeite om op gewicht te blijven (terwijl hij vroeger snel te dik was) en ziet er ook wel uit als een ouder paard, met iets verzakte rug. Ook qua gedrag is hij oud: behoefte aan rust, terwijl hij vroeger altijd vooraan stond. Ik heb zelf dus een mooi voorbeeld staan van een paard die fysiek echt oud is, terwijl hij feitelijk nog helemaal niet oud is. Maar hij is nogal kapot gewerkt in zn leven en dat heeft zn lijf oud gemaakt. Ik denk dan ook dat hij de 30 echt niet gaat halen terwijl dat geen gekke leeftijd is voor een fjord.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:42

Ik vind dat ook niet echt leeftijdsgebonden , heb pas een springwedstrijd gewonnen op een pony van 26. Hij liep zo alle jonge paarden eruit. En dit oudje moet ook echt beweging hebben, is een keer paar weken stil gezet maar daar werd die helemaal druk van, hij moet echt iets te doen hebben. Dus kwa leeftijd is die miss oud, maar qua karakter en conditie eecht niet!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:58

hangt van het paard af, maar ook het doel...om fanatiek wedstrijden te rijden vind ik 17 al wel oud, recreatie zo rond 23, maar goed..je hebt paarden van 17 die op zijn, je hebt paarden van 26 die er nog vrolijk over lopen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:09

Missie_Maxie schreef:
Vanaf 20 nog en paarden rustiger aan doen, 25 misschien al met pension( hangt natuurlijk van paard af) en lekker laten dienen als grasmaaier :D

Waarom zet je dat op getalletjes vast? Het is per paard verschillend, de ene moet het op z'n 15e al rustiger aan gaan doen en een andere gaat met 25 nog fanatiek door. En juist bij de oudere actieve paarden doe je ze geen plezier met "pensioen" en "grasmaaier".
Rond een jaar of 16 krijg je wat veranderingen in de stofwisseling, dus zou je kunnen zeggen dat ze wat op leeftijd komen. Maar bij ons op stal is een draverruin een oud paard, terwijl mijn oude merrie, die ouder is dat niet is ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:48

Ik vind paarden oud als ze ongeveer 22 zijn. :+

Ik weet niet eens waarom, want ik ken genoeg paarden die zo oud zijn en erg levendig zijn. Maar toch zie ik 22+ altijd als 'oude(re) paarden'.