Paarden samen houden die zo verschillen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amorosa

Paarden samen houden die zo verschillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:20

Hey daar,

Ik zit met een dilemma; ik kan mijn 2 paarden aan huis hebben staan en dan heb ik ongeveer 1,5hectare weiland. Als ik er nog een stuk bij krijg aan de overkant zit ik op zeker 2 hectare, misschien meer.
Er is mogelijkheid tot individueel stallen of een inloop-stal.
Hartstikke prima zal je denken, maar wil het nou juist dat de paarden totaal verschillend van elkaar zijn en de merrie wordt al dik als je er naar wijst en mijn grote ruin is bijna niet dik te krijgen.
Ze hebben tot een paar maanden geleden altijd samen gestaan in de weide (1 jaar) en de ruin is de baas over het eten maar toch ontploft mijn merrie als ze te lang op vol gras staat.
Mijn weide is nu nog erg vol, het is na bemesting 2 keer gemaaid en omdat het veengrond is, zal er over een tijdje toch bijgevoerd moeten worden om het land rust te geven als het vertrapt is.

op dit moment is de ruin herstellende van een beschadiging in zijn lendenen en aan de schrale kant, dus die mag wel royaal in het gras. Merrie op een schraal kampje land met strookbegrazing.

Hoe los ik dit op?

En waar moet ik op letten met veengrond, in de winter zo lang mogelijk op het gras en dan een stuk afzetten en ze daar bijvoeren en de rest laten rusten? Het kan op sommige stukken erg nat worden.

Zijn er mensen met ook zo'n soortgelijk probleem en hoe heb je het opgelost?
Op het hoogste stuk wil ik gaan rijden, zijn er meer onder jullie die op veengrond rijden en met name in het najaar?

tamary

Re: Paarden samen houden die zo verschillend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:28

Ik heb op laagveen (randstad) en hoogveen gestaan, maar in beide gevallen was er een bak die minstens redelijk te rijden was in de winter. Zo op het veen gaan ze er zowat tot de knieën in, dus rijden zal hem niet worden. Of er moet een stuk gerold zijn zodat je bij vorst weer een stevige bodem hebt, maar ik zou kiezen voor verhard stuk en paddock/bak voor natte periodes.

Qua grazen zou ik de merrie een graasmasker om doen en de ruin als het moet bijvoeren met bietenpulp (goede dikmaker) of als je geen zorgen wil hebben over c/p verhoudingen subli seniores priores (is ook geschikt als dikmaker/herstelvoer).

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:30

Kun je niet een paddock (schrale weide) met schuilstal maken waar je ze standaard neer zet. En dan de ruin een aantal uren per dag in een aangrenzende weitje zetten waar volop gras is. Zo kunnen ze toch kroelen bij elkaar en staan ze bijna bij elkaar, maar kan je merrie zich niet vol eten.

Eventueel een minishet (of ander paard/pony) erbij om je merrie gezelschap te houden.

Amorosa

Re: Paarden samen houden die zo verschillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:38

Ruin krijgt speciaal bijgevoerd, dat lukt wel. Maar bedankt voor je tip.
Over een extra paardje heb ik al nagedacht, die optie houd ik open.
Gelukkig is dit land een stuk hoger dan mijn tuin en niet zo zeiknat dat je in de drek staat tot aan je knieën.
Mijn tuin bijvoorbeeld is met flinke regenval een moeras. (Overdreven ;) )

De graasmasker er weer bij pakken is een goed idee, lukt het eigenlijk ook met hooi? dat ze ietsjes kan eten wel?
Ruin staat trouwens op ijzers, als het regent en glad is straks, moet hij dan standaard stiften in?
Niet dat het een wildebras is maar stel dat hij gaat rennen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:44

In een open bak zal hooi eten met een graasmasker ook lukken. Met een net/rooster er over niet. Los op de grond kost veel hooi, je gras verstikt makkelijk en de paarden eten sneller zand met hun hooi.

Als het zo nat/glad is dat je je echt zorgen moet gaan maken over uitglijden lopen ze je wei geheel aan bagger. Er af halen dus, want als dat met grote gaten, e.d. opvriest heb je echt ellende. En als het gras weer gaat groeien in het voorjaar kan je niet uitmesten of met machines werken door al die gaten en kuilen. Met stiften de wei op is geen optie. Liever als je winterstop hebt of enkel op zand rijd de ijzers er af.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:49

Wij zitten met hetzelfde probleem. Mijn merrie wordt al dik van lucht, en mn jonkie daar krijg je het niet bij aangevoerd.
Wij lossen het zo op.. We hebben ze allebei met een inloopstal op een paddock staan met een slowfeeder. Hierdoor kan mijn merrie wat minder snel eten, en houden we het overdag wat kariger. In de winter toen mn jonge heel hard groeide hebben we hem iedere dag van 1- 3 op stal gezet met flink wat hooi, zodat hij dan kon bij eten. Ondertussen is dat niet meer nodig. 's avonds zetten we ze op stal en krijgt de jonge een hele berg hooi, en mn merrie een klein beetje nog. Op die manier hebben we voor die van ons een goede oplossing gevonden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:50

Ik zou kiezen voor een paddock paradise mits de grond in eigendom is. Dan kun je namelijk kiezen om op de track rivierzand aan te brengen en een deel van de grond te verharden. Zo is het zomer en winter goed te doen.

Sta je gehuurd dan zou ik wel een stuk verharden, maar zou ik een tijd werken met beide paarden gesplitst zodat de ruin wel op het gras kan en de merrie alleen hooi/stro kan eten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:56

Ik ga mee met wat fjordnina hierboven zegt. Ook verweiden is dan goed haalbaar. Dus dat je de weide in stukken verdeelt, en steeds een ander stuk open doet. Als je zorgt dat er in de schuilstal een goede plek is voor hooi blijft het hooi mooi schoon en droog. Daarbij nog een apart stukje stal, waar je de ruin bij kan voeren. Zo blijven er meer opties open en kunnen ze toch veel samen doen. Het is prettiger voor de paarden als ze ieder eventjes ongestoord kunnen eten, is mijn ervaring.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:01

Ruin wordt de komende maanden niet bereden en staat op therapeutische basis op ijzers, ik hoop straks dat de ijzers af kunnen.
Momenteel staat hij op stal en ik wil mijn paarden dat eigenlijk niet aandoen, ook de merrie staat bij heeeeel droog weer op schraal stukje. Het gaat prima zo maar ik heb ze liever aan huis.
Maar de ruin is wel een echte stal-liefhebber, hij wil na een paar uur echt binnen staan. Maar met de inloop kan hij dat zelf bepalen.

Wat ik denk ik ga doen is een groot stuk voor de inloop omspitten (of is dat niet nodig?) en omheinen en daar kan ik dan ook in rijden. Dat wordt hun paddock. Zodra ze op de andere kampjes land staan krijgt merrie een graasmasker om en bij slecht weer en in de avond kunnen ze op de paddock.
Een grote bak met eventueel een rooster er op op de paddock voor hooi.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:03

Note; grond is geen eigendom. Kan ruin idd ook even een paar uurtjes binnen zetten tot hij op gewicht is. Dat moet denk ik sowieso om bijgevoerd te worden. (brok met olie)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:10

Veengrond omspitten wil je niet, zeker niet met het natte seizoen voor de deur. Spoorbielzen er omheen, antiworteldoek en 25-30cm geschikt zand er in wel. Met sluitbandjes en tegels kan een dunner laagje ook. Omhoog wil je in elk geval ivm drainage, maar let wel op dat het niet je stal in loopt. Bij uitloop wil je de eerste 3-5 meter voor je stal ook verhard hebben ivm in en uitlopen modder en bodembedekking.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:38

Excuus ik zit op kleigrond, geldt daar ook zo'n rigoureuze aanpak?

Verharden voor de stal ga ik zeker doen, tegels genoeg gelukkig.

Veel handige tips! Dank!

Her en der groeit graag onkruid, vrij onschuldig onkruid maar het moet wel weg. Is gif voor die tijd een idee? Of azijn of natuurlijke bemesting (brandnetels in ton met water laten staan en dat er op gooien)

Het is dit jaar bemest, bemesten jullie elk jaar?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:53

Ik heb 2 shetten (moeder en zoon (ruin)) en een Welsh A merrie. De Welsh A merrie wordt vaak ook intensief voor de aangespannen sport gebruikt, gaat ook mee naar de Eper Paardenvierdaagse en staat zodoende eigenlijk altijd wel op vrijwel onbeperkt gras in de zomer en hooi in de winter. Daar ben ik dan ook constant mee bezig om 'extra spekkies' te kweken om goed de winter door te kunnen komen, en om straks voor het wedstrijdseizoen en de vierdaagse weer genoeg reserves te hebben. Ze valt namelijk snel in door flinke training en inspanning.

De shetmerrie was eerder nooit dik te krijgen, dat was eerder mijn menpony. Echter staat zij al een paar jaar stil, haar sportconditie heeft plaatsgemaakt voor een vette, onbespierde 'plof-shet' model. De ruin werd eigenlijk nooit echt intensief wat mee gedaan, maar is lang zo vet niet als zijn moeder.

Ik heb ze alle 3 bijna aan huis staan, op 2 min. loopafstand. Een smalle, lange paddock met schuilstal die dicht kan, en weiland. Dat alles is niet zo groot, beslaat ong. zo'n 2400 m2.
Dus ja, hier komt het er eigenlijk op neer dat ik een stuk drukker ben omdat ik 3 pony's met 3 verschillende behoeftes heb. In de praktijk betekent dat, dat 'de shetten' het zelfde voerbeleid hebben (de ruin doet het er goed op, en voor de merrie móet het gewoon, ben bang voor HB) en de Welsh wijkt daar vanaf. Die staat dus in het weideseizoen 24/7 op de wei, als het nodig is wel met regendeken, omdat ze anders de stal niet in kan, want die zit aan de paddock vast. De shetten staan per dag enkele uren op de paddock, met een pluk hooi of soms zelfs enkele uren zonder hooi. Daarna gaan ze een paar uutjes de wei op, en ik probeer ze s'avonds weer op de paddock te zetten met een goedgevuld hooinet. Dan staan ze weer een tijdje zonder de volgende dag, en daarna gooi ik ze weer de wei op.

Als ik wegens werk/studie etc. niet kan, of ik ga een dagje weg, dan komen ze wel alle 3 samen tegelijk op de weide, en laat ik ze ook nog wel eens staan. Maar ik probeer de shetten zo min mogelijk op de weide te laten.

Het komt dus regelmatig voor dat de welsh merrie even alleen staat, al grenst de weide direct aan de paddock, dus contact is gewoon mogelijk, daarnaast staan ze iedere dag wel een paar uur samen, en soms ook wel dagen lang. Voor mijn welsh is het eigenlijk wel prettig om soms even alleen te staan; zij is namelijk laagste in rang, en de 2 shetten spannen nog wel eens samen tegen haar. Met name als ik terugkom van wedstrijd, dan wil ik voor haar rust. Als ik ze dan met z'n 3en bij elkaar gooi, gaan de shetten haar nog wel eens opjagen, en kan zij niet bij de beste stukjes gras komen of durft zij de stal niet in te gaan, terwijl juist zij het wel nodig heeft.

Het wil dus wel, het liefste had ik er een 4e bij gehad die bij de welsh kan staan, dus 2 groepjes van 2. maar dan nog ben je constant bezig met afwisselen, en helaas heb ik gewoon maar 1 schuilstal. Als het financieel haalbaar was kan ik er wel een 2e welsh bijv. bijzetten, maar het is de vraag of die met de welshmerrie 24/7 onbeperkt mee kan, of juist met het dieet van de shetten mee moet......

Het blijft lastig als ze niet ongeveer dezelfde behoeftes hebben, maar op zich hoeft het geen probleem te zijn, het kost vaak alleen wat meer tijd en moeite.

Al heb jij er natuurlijk 'maar' 2, dus zullen ze beiden een tijdje alleen staan misschien?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:15

Van veen had ik geen verstand. Maar over klei kan ik wel enigzins mee praten. Mijn ouders hebben twee shetten op de kleigrond en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik mijn paardjes op de zandgrond kan houden. Maar niet iedereen heeft die luxe.

De shetten van mijn ouders hebben een weide van driekwart hectare, met een schuilhokje (niet heel groot, maar ze passen er samen prima in om hooi te eten). Het schuilhokje en een klein stukje ervoor is verhard. Voor de rest kregen ze voorheen de hele weide in de winter (geen mogelijkheid tot het maken van een paddock door de locatie van de wei). Tegenwoordig krijgen ze de helft van de wei. Maar het maakt niet uit. De wei wordt compleet kapot gelopen in de winter. De hogere stukken duurt langer dan de lagere stukken, maar uiteindelijk gaat het hele (of halve als ze maar de helft hebben gekregen) weiland eraan. Gelukkig komt tot nu toe in het voorjaar het gras weer braaf terug (samen met een berg onkruid).

Maar wat nog vervelender is voor de shetten is dat de klei verschrikkelijk blijft plakken aan de voetjes. Dus als je de kans hebt zou ik zeker een groot stuk bestraten of zand (laten) storten, zodat ze af en toe droog kunnen staan met de voetjes.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:37

Ik ga sowieso een groot stuk verharden en dan kijken hoe lang ik met de weides doe. Ik verdeel ze in stukken en als het modderig wordt zet ik ze op de paddock met hooi. Of laten jullie sommig gras ook wel vertrappen en dan maar hopen dat het in het voorjaar weer aangroeit?

Mijn buren hebben een hele grote weide waar de paarden (2) gewoon op lopen en niet opgedeeld. Weide ziet er altijd keurig uit.

Ik zit ook een beetje met hooi inkopen, ik ga uit van 3 à 4 maanden een pakje per dag, dat is misschien veel maar ik heb geen idee hoe lang ze over het gras doen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:51

Een paard heeft per 100kg lichaamsgewicht 1 tot 1,5 kg droge stof aan ruwvoer nodig. Voor een paard van ca. 600 kg is dit 6-9 kg. Hooi heeft een ds% van 80%. Dit is tussen de 7,5kg en 11kg hooi per dag. Dus ook je te zware merrie zal minimaal 7,5 kg nodig hebben ( ga er even vanuit dat je 2 rijpaarden heb.)
Met 1 pakje per dag redt je het niet met volwassen grote paarden.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 15:57

Als een pakje 20kg weegt, krijgt de ruin 12 a 13kg per dag en merrie de rest.

Merrie is nog geen 1.60 en moet schraal gehouden worden, , omdat ze snel vervet.
Anders is 1, 5pakje per dag ook geen ramp. Zeker als een pakje geen 20 maar 15kg weegt.
En als ze gras eten, de hele dag en de merrie een graasmasker enkele uren draagt dan hoeven ze nog geen hooi toch?

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:36

Je kunt ze ook op een paddock zetten, en bijv. de merrie 1 uurtje per dag op de weide en de ruin wat langer.
Hier zetten wij de hele kudde 2 uurtjes per dag op de wei.
en 2 paarden daarvan waren wat dunner, dus die stonden langer.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 14:59

Ja ik ga het ook goed afwisselen. Alleen ik weet nog niet hoe ze reageren als ze elkaar njet kunnen zien. Want de weides liggen niet allemaal aan de paddock en de paarden zijn wel erg Jut en Jul. Ruin stond van de week op stal en merrie op de weide met andere pony's maar ze stond bij het hek en ze hinnikten telkens naar elkaar. Ze kunnen slecht zonder elkaar.

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 23:06

Op de 'tuin' wil ik ze op zich ook wel laten lopen en het lijkt nu nog redelijk weelderig maar als dat stuk kaal is, is het er hartstikke zompig en nat.
Het oppervlak is 30 x 50 maar er staan ook nog boompjes en struiken. En als het gaat vriezen dat zitten er allemaal diepe gaten in de blub dat is opgevroren. Niet heel fijn voor de paardjes.

Hoe ga ik dat aanpassen? Ik heb wel genoeg stoeptegels en het zit naast de stal waar ik een ruime stal heb waar ze met z'n 2en in kunnen en zelfs al het vreselijk noodweer is, zouden ze nog een nachtje daar kunnen staan maar dat wil ik liever niet.

Het weiland kan ik waarschijnlijk pas later gebruiken, het is net gemaaid door de gebruiker van de weilanden.
En moet het volgend jaar weer bemest worden? Er groeit wel snel onkruid.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:55

Wij hebben pas al onze paddocks gedaan, dit is uitgegraven Drainage zand er op een een stuk getegeld. (ook op kleigrond) In principe blijven de paarden zolang mogelijk op het land. Wij hebben 3 weides. De eerste wei daar loopt het eerste koppel merries die blijft het "droogst". De tweede wei waar de ruinen lopen, die is wat drassiger en het begin is een modderpoel, dat is nu omgespit en betegeld. De derde wei die ligt ook het laagst is een natte zooi!

Als je op kleigrond gaat werken zeker goed omspitten voor je wat gaat doen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:01

met klei zou ik ook wel idd een flink stuk bestraten/verharden, maar ook zeker zand op de paddock...
klei word ook een gladde baggerbende als ze dat in de winter stuk lopen