Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:48

Ik hoor hier altijd iedereen lelijk praten over paarden die altijd op stal staan. Toch weet ik dat er, vooral bij mij in de omgeving, zat stallen zijn waar geen weiland bij zit dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Leukertje

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:51

Ja ze kunnen stalondeugden krijgen, weven luchtzuigen en kribbebijten bijv.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:51

Mijn oude bijrijdpaarden stonden 's winters altijd de hele dag op stal (mochten daar max. 1 uur paddock, 's zomers wel dag en nacht op de wei). Je zag ze er ongelukkig van worden: chagrijnig, stalondeugden(weven, luchtzuigen) ontstonden, lusteloos... Toen 1 van die paarden ging verhuizen en hij altijd buiten kon staan zag je hem helemaal opbloeien!

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:53

yup, dat had een paard bij ons op stal ook, bij zijn oude eigenaar stond tie altijd op stal, en nu iedere dag in de wei is een paradijs voor em...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:57

Bij ons staan ze helaas in de winter 24/7 op stal :(
Het enige wat ze dan buiten komen is of als ik of de andere verzorgster ze even in bak zet, of als de eigenaar even 10 minuutjes per paard ze door de bak laat rennen.

Ik merk duidelijk verschil. De paarden worden veel en veel drukker. Verder merk ik niet of ze nou vrolijker zijn of chagrijnig, dat is per dag verschillend, maar dat is hetzelfde als wanneer ze buiten staan.

Afgelopen twee weken stonden ze ook weer binnen vanwege de vele regen.
Paardlief was erg druk en een beetje overenthousiast met rijden.
De rest was ook een stuk drukker.
Vandaag stonden ze weer heerlijk in het land en had weer een rustig paard :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:02

Ik heb lang geleden op een stal gestaan waar de paarden het hele jaar door op stal stonden.
Ook zomers.
Ook geen buitenzet service in een paddock, paarden kwamen er alleen uit als de eigenaar kwam.
Ik wist toen niet beter helaas, en ben daar ongeveer een jaar geweest.

De meeste paarden waren braaf met rijden, dat zou je inderdaad niet denken.
Wel herinner me ik me nog dat er altijd veel blessures waren bij de paarden.
Dan was de één kreupel en dan de ander.

Die stal bestaat nog steeds en heeft nog steeds geen land.
Wel kunnen de pensionklanten nu zomers in een weiland een eind verderop laten lopen.
(en die stalling is verschrikkelijk duur trouwens :oo )

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:33

Mijn paard staat op stal en dat vind ik prima zo.
En ik durf het hier eerlijk te zeggen...
Toen ik hem kocht stond hij op een handelsstal waar hij 1 keer per week buiten kwam om te rijden en voor de rest stond hij in een donkere box zonder dat hij met zijn hoofd buiten kon...

Nu staat hij in een ruime buitenbox met veel stro, een dik hooinet dat altijd gevuld is, 3 keer per dag kv en zuiver water.
Hij komt elke dag zo'n 2-3 of meer uur uit zijn box: rijden of wandelen, op concours of training, ...
In de zomer of als het goed weer is komt hij ook enkele keren per week op de weide (vaak enkele uren per dag: 4-6, soms een half uurtje of een uur terwijl ik de box doen enz).
Soms staat hij na een uur al te hinniken en aan de poort te wachten, soms blijft hij uren rustig staan.
Hij kan niet buiten blijven als het etenstijd is. Vroeger sprong hij gewoon over de weide en liep naar zijn stal,
maar nu zet ik hem op tijd binnen.
Ik denk dat hij zich prima voelt zo. hij ziet er altijd blij uit, is ook niet fris of gek als hij buiten komt ofzo. En hij heeft geen stalondeugden.
Soms komt hij ook nog in de stapmolen, maar hij vind dit niet zo leuk dus heel soms gaat hij er 15min ofzo in.

Ik had vroeger 2 paarden op de weide (24/7u in weide met schuilstal).
Het ene paard was een luchtzuiger, ook op de weide.
Het andere paard was oud en in de winter als het koud was had ik hem toch liever op stal gezet als die mogelijkheid er was.
Ik merkte aan hem dat hij het moeilijk had in koude periodes.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:38

mijn bontje staat in de winter meer op stal , dan heb ik het over ongeveer 2 dagen in de week , en de dagen dat hij wel buiten komt zo'n 5 uur.
ook daar word hij humeurig van na een maand of 2 en is blijal s de zomer zich weer aandiend.

veel op stal is gewoon niet goed naar mijn idee.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:39

op mijn oude stal stonden mijn paarden op stal.
ze kwamen alleen buiten als ik er zelf was of een van mijn verzorgers.
ik was er dagelijks en veel uur, dus kwamen ze buiten. een uurtje of 3 incl rijden.
indien mogelijk hield ik ze langer buiten, maar er waren drie paddocks voor ong 30 paarden.

helaas kostte dit veel tijd en had ik geen tijd meer voor andere dingen, zoals een dagje weg.
het begon bij mij steeds meer te knagen om mijn paarden meer buiten te hebben.
ik heb de keuze gemaakt om naar een andere stal te gaan.
nu staan ze zomers 24./7 buiten en in de winter gaat mijn oudje s nachts op stal.

ik merk wel verschil in het humeur van de paarden, ze zijn vrolijker en makkelijker.
ik vind het heerlijk om te zien hoe ze in kuddeverband leven.
echter heb ik ook nadelen ondervonden van weidegang.dus snap best dat mensen paarden liever meer op stal zien.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:14

magicmist schreef:
op mijn oude stal stonden mijn paarden op stal.
ze kwamen alleen buiten als ik er zelf was of een van mijn verzorgers.
ik was er dagelijks en veel uur, dus kwamen ze buiten. een uurtje of 3 incl rijden.
indien mogelijk hield ik ze langer buiten, maar er waren drie paddocks voor ong 30 paarden.

helaas kostte dit veel tijd en had ik geen tijd meer voor andere dingen, zoals een dagje weg.
het begon bij mij steeds meer te knagen om mijn paarden meer buiten te hebben.
ik heb de keuze gemaakt om naar een andere stal te gaan.
nu staan ze zomers 24./7 buiten en in de winter gaat mijn oudje s nachts op stal.

ik merk wel verschil in het humeur van de paarden, ze zijn vrolijker en makkelijker.
ik vind het heerlijk om te zien hoe ze in kuddeverband leven.
echter heb ik ook nadelen ondervonden van weidegang.dus snap best dat mensen paarden liever meer op stal zien.

Mag ik vragen wat jij als nadelen van weidegang hebt ervaren?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:23

Het is gewoon zo dat in sommige regio's niet veel keuze is in de winter. Ik heb nu een stal gevonden, mijn paard moet met artrose altijd buiten kunnen zijn, maar daarvoor moet ik een flink stuk rijden. In klei gebieden is grote delen van de winter de weide zo slecht dat het een grote modderpoel wordt om je paard in de wei te zetten. Ik denk dat er weinig mensen zijn die, al zouden ze de keuze hebben, er voor kiezen hun paarden binnen te houden. (Natuurlijk kun je je paard ver weg stallen enz. maar het moet wel reeel blijven)

Ik denk dat er weinig mensen zijn die hier op bokt zullen zeggen dat ze hun paard zo hebben staan. Dat is namelijk onmiddelijk dierenmishandeling hier. Wat dat betreft misschien wat weinig begrip om in te voelen in de situatie van anderen. Als je in deze regio woont heb je gewoon niet zoveel keus en moet je roeien met de riemen die je hebt. Ik stond op een stal die erom bekend stond het meest naar buiten te gaan. En dan nog waren er periodes dat het echt niet ging. Flink veel op de paddock dan maar! Ik heb mijn paarden zelfs aan huis gehad en zelfs toen zijn er periodes geweest dat ze gewoon echt niet het land in konden wegens regenval.

En nogmaals, ik kan dit nu pas zeggen omdat ik van stal ben gewisseld. Het is niet zo dat mensen hun paarden niet naar buiten willen.

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik heb het dus vooral over de stallen waar de paarden de winter binnen staan, niet het hele jaar!

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:25

-
Laatst bijgewerkt door LOVESUSHI op 02-02-22 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:36

Ook ik maak me schuldig aan een paard wat in de winter op stal staat.
Na een zwaar ongeval met een ander paard 2 1/2 jaar geleden, heb ik besloten dat ik mijn paard gestald wil hebben op een stal met binnenbak.
Helaas zit hier niet heel veel weide bij en is de grond kleigrond.
Dus na een paar regenbuien hebben we een zwembad in de wei en als er vorst overheen gaat zelfs een schaatsbaan.
Ze mag wel een 1/2 uurtje per dag de paddock in.

In eerste instantie voelde ik me hier ook erg schuldig over, ik heb een poosje een natuurgeneeskundige opleiding gevolgd en hier was de hoofdgedachte dat een paard 24 uur per dag weidegang moet hebben.
Maar als ik in de zomer kijk, staat mijn paard na een uurtje al bij de draad op me te wachten.
In de winter is het helemaal erg.
Ze gaat de paddock in, rolt 1x linksom, 1x rechtsom en komt weer naar het hek toe of ze er nou alstjeblieft weer uitmag.

Ze zit goed in d'r vacht, glanst mooi, heeft geen stalgebreken of andere problemen.
Het is gewoon een heel relaxed paard, ook met rijden.
Ik moet wel zeggen,dat ik bewust op zoek ben gegaan naar een paard dat het gewend was om veel op stal te staan.

Verder doe ik veel gevarieerde dingen met haar, zodat ze wel het een en ander aan nieuwe uitdagingen krijgt.

Dus noodgedwongen voor de veiligheid, maar ik geloof niet dat mijn paardje heel gelukkig zou worden van 24 uur buiten staan

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:38

Mijne staat binnenkort (ligt aan het weer) 24 uur per dag binnen, tot in mei (ligt wederom aan het weer).
Sneu, zonde, paard wordt er chagrijnig van, kribbig, maar 'het moet maar. Dan maar mijn best doen hem op zn minst 2 uur aan het werk te zetten per dag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:43

Ik heb 1 paard overdag buiten staan en 's nachts op stal. Ik heb 1 paard dag en nacht buiten staan (dat wil zeggen, ze kan ook binnen als ze dat wil, ze kan zelf kiezen). Ik heb 2 paarden 24 uur per dag op stal staan.

Hoewel, 2 paarden 24 upd op stal staan? Beiden komen er 2 keer per dag uit. 's ochtends en 's avonds. Rijden, wandelen, los rond scharrelen. Beiden zijn zo een uur of 3 per dag uit hun stal. Dit zijn geen drukke paarden, rare paarden of paarden met stalondeugden. Dit zijn heel vriendelijke, werkwillige paarden.

Ze staan niet buiten omdat ik iets te vaak zie dat paarden die een aantal uur per dag buiten staan redelijk vaak blessures oplopen. Getrapt in de wei, verstapt, tegen het hek aan gerold, gevochten met iemand aan de andere kant van het hek, noem maar op. Ik hou mijn rijpaarden graag heel en berijdbaar en niet kreupel en de bankrekening van de dierenarts sponsorend.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:45

Mijne staat op stal. :)
Geen stalgebreken, geen ondeugden etc etc. Mijn paard is totaal niet geschikt om lang op de wei te staan, zeker niet met regen. Ze staat met lekker weer 3/4 uurtjes op de wei, en dit is voldoende. Met slecht weer staat ze in de stapmolen.

Elke dag komt ze er twee keer uit, ochtend en late middag/avond. En dit is voor haar voldoende (ivm overbelasting van oude blessures), vorige eigenaren hebben haar wel eens 24/7 op de wei gezet maar ook zonder positief resultaat.

Ze geniet van alle aandacht op stal, en staat er ook gewoon rustig. :) Ik zou het niet anders willen, en m'n paard ook niet, denk ik.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:46

Paard hele dag op stal, dat vind ik als die schildpadjes in kleine zakjes, vissen in zo'n klein rond kommetje, etc... Zoiets vind ik gewoon niet kunnen en zeker niet als je de gemiddelde manegestal ziet (qua ruimte). Wat doe je met een paard als je hem alleen maar 24/7 op een hoekje van 3x4 kan zetten?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:48

Die van mij staat zomers alleen s nachts binnen en aankomende winter word haar eerste dag en nacht stal ervaring. Vind ik helemaaaal niet fijn maar ik wandel heel veel met haar naast het trainen en ze komt wel in de paddock elke dag. Maar als ze nu wat langer op stal staat omdat ik haar in het weekend zelf buiten moet zetten, voel ik me al schuldig. Iedereen vind dat raar omdat veel paarden dat hebben maar ik blijf het erg vinden! Misschien komt dat ook omdat ik haar net heb en ik nog overbezorgd ben haha. Ik doe er in ieder geval alles aan om haar zoveel mogelijk beweging te geven met wandelen!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:48

Een kennis van mij kocht jaren geleden een 18-jarige ruin die grand prix gelopen had. Dit paard heeft zijn hele leven lang alleen maar op stal gestaan en kwam er alleen maar uit om aan het werk te gaan.
Toen zij dit paard mee naar huis nam en bij haar in de wei zette wist het arme dier niet wat hij er mee moest!! Hij ging bij het hek staan want hij vond het eng, en dat je gras kon eten was hem geheel onbekend!! Dit noem ik echt je reinste vorm van geestelijke dierenmishandeling.
Een paard is in de 1e plaats een paard en wij moeten voldoen aan zijn behoeftes. Dat wij op hun rijden betekend niet dat we hun levensbehoeftes maar aan de kant moeten schuiven.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:49

crazycactus schreef:
Een kennis van mij kocht jaren geleden een 18-jarige ruin die grand prix gelopen had. Dit paard heeft zijn hele leven lang alleen maar op stal gestaan en kwam er alleen maar uit om aan het werk te gaan.
Toen zij dit paard mee naar huis nam en bij haar in de wei zette wist het arme dier niet wat hij er mee moest!! Hij ging bij het hek staan want hij vond het eng, en dat je gras kon eten was hem geheel onbekend!! Dit noem ik echt je reinste vorm van geestelijke dierenmishandeling.
Een paard is in de 1e plaats een paard en wij moeten voldoen aan zijn behoeftes. Dat wij op hun rijden betekend niet dat we hun levensbehoeftes maar aan de kant moeten schuiven.

Mee eens!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:51

Maar welke levensbehoeftes mist een paard wat op stal staat dan?
Krijgt toch ook eten, water, beweging? Een paard wat op de wei staat staat ook 9/10 keer stil met zijn neus in het gras..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:52

Wat dacht je van sociaal contact, en dat uurtje rijden is niet te vergelijken met de beweging die ze in de wei (kunnen) hebben. Tussen haakjes want door strookbegrazing is de ruimte in sommige weides ook maar beperkt. En een paard staat niet stil tijdens t grazen. Hij neemt een paar hapjes en loopt dan weer verder.
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 24-09-13 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:52

Ik heb wel wat winters meegemaakt dat de paarden gewoon niet buiten konden.
1 had erge mok en zelfs een beetje sneeuw maakte dat het been direct heel dik en warm werd met kreupelheid tot gevolg.
Heeft een winter geduurd voor ze er vanaf was.Nooit wat aan haar gemerkt,die at graag dus hele dag stro vreten vond ze zalig.
Vorig jaar was een rotwinter,door de vorst was het te hobbelig om ze in de sneeuw buiten te doen.
Toen heeft de pony die ik nu heb veel binnen gestaan.
Ook niets van gemerkt,maar het nadeel is wel dat je ze niet zo makkelijk een dag vrij geeft.
Ik wil ze dan namelijk wel goed laten werken.
Nu maar hopen dat ze er dit jaar meer uit kunnen vd winter!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:54

frisian_love schreef:
Ook ik maak me schuldig aan een paard wat in de winter op stal staat.
Na een zwaar ongeval met een ander paard 2 1/2 jaar geleden, heb ik besloten dat ik mijn paard gestald wil hebben op een stal met binnenbak.
Helaas zit hier niet heel veel weide bij en is de grond kleigrond.
Dus na een paar regenbuien hebben we een zwembad in de wei en als er vorst overheen gaat zelfs een schaatsbaan.
Ze mag wel een 1/2 uurtje per dag de paddock in.

In eerste instantie voelde ik me hier ook erg schuldig over, ik heb een poosje een natuurgeneeskundige opleiding gevolgd en hier was de hoofdgedachte dat een paard 24 uur per dag weidegang moet hebben.
Maar als ik in de zomer kijk, staat mijn paard na een uurtje al bij de draad op me te wachten.
In de winter is het helemaal erg.
Ze gaat de paddock in, rolt 1x linksom, 1x rechtsom en komt weer naar het hek toe of ze er nou alstjeblieft weer uitmag.

Ze zit goed in d'r vacht, glanst mooi, heeft geen stalgebreken of andere problemen.
Het is gewoon een heel relaxed paard, ook met rijden.
Ik moet wel zeggen,dat ik bewust op zoek ben gegaan naar een paard dat het gewend was om veel op stal te staan.

Verder doe ik veel gevarieerde dingen met haar, zodat ze wel het een en ander aan nieuwe uitdagingen krijgt.

Dus noodgedwongen voor de veiligheid, maar ik geloof niet dat mijn paardje heel gelukkig zou worden van 24 uur buiten staan

Ik kan me volledig vinden in jouw verhaal en heb eigenlijk zelf precies hetzelfde verhaal ;) (behalve van dat natuurgeneeskunde)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 22:55

Mijn paard die zorgt altijd voor ongelukken in de wei of bak als ze los staat.. dus ja ze moet wel ze mag nu alleen in de wei als ik er bij ben maar kan niet 24 uur er bij zijn natuurlijk..

vorige week bokte ze zo erg dat der achterbenen over hek gingen gelijk weer wonden..
dus nee dat is niet mijn ding..
heb het vaak geprobeerd maar echt ze is te gevaarlijk dan voor zich zelf en ik wil me moppie niet kwijt!