Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magicmist schreef:op mijn oude stal stonden mijn paarden op stal.
ze kwamen alleen buiten als ik er zelf was of een van mijn verzorgers.
ik was er dagelijks en veel uur, dus kwamen ze buiten. een uurtje of 3 incl rijden.
indien mogelijk hield ik ze langer buiten, maar er waren drie paddocks voor ong 30 paarden.
helaas kostte dit veel tijd en had ik geen tijd meer voor andere dingen, zoals een dagje weg.
het begon bij mij steeds meer te knagen om mijn paarden meer buiten te hebben.
ik heb de keuze gemaakt om naar een andere stal te gaan.
nu staan ze zomers 24./7 buiten en in de winter gaat mijn oudje s nachts op stal.
ik merk wel verschil in het humeur van de paarden, ze zijn vrolijker en makkelijker.
ik vind het heerlijk om te zien hoe ze in kuddeverband leven.
echter heb ik ook nadelen ondervonden van weidegang.dus snap best dat mensen paarden liever meer op stal zien.
crazycactus schreef:Een kennis van mij kocht jaren geleden een 18-jarige ruin die grand prix gelopen had. Dit paard heeft zijn hele leven lang alleen maar op stal gestaan en kwam er alleen maar uit om aan het werk te gaan.
Toen zij dit paard mee naar huis nam en bij haar in de wei zette wist het arme dier niet wat hij er mee moest!! Hij ging bij het hek staan want hij vond het eng, en dat je gras kon eten was hem geheel onbekend!! Dit noem ik echt je reinste vorm van geestelijke dierenmishandeling.
Een paard is in de 1e plaats een paard en wij moeten voldoen aan zijn behoeftes. Dat wij op hun rijden betekend niet dat we hun levensbehoeftes maar aan de kant moeten schuiven.
frisian_love schreef:Ook ik maak me schuldig aan een paard wat in de winter op stal staat.
Na een zwaar ongeval met een ander paard 2 1/2 jaar geleden, heb ik besloten dat ik mijn paard gestald wil hebben op een stal met binnenbak.
Helaas zit hier niet heel veel weide bij en is de grond kleigrond.
Dus na een paar regenbuien hebben we een zwembad in de wei en als er vorst overheen gaat zelfs een schaatsbaan.
Ze mag wel een 1/2 uurtje per dag de paddock in.
In eerste instantie voelde ik me hier ook erg schuldig over, ik heb een poosje een natuurgeneeskundige opleiding gevolgd en hier was de hoofdgedachte dat een paard 24 uur per dag weidegang moet hebben.
Maar als ik in de zomer kijk, staat mijn paard na een uurtje al bij de draad op me te wachten.
In de winter is het helemaal erg.
Ze gaat de paddock in, rolt 1x linksom, 1x rechtsom en komt weer naar het hek toe of ze er nou alstjeblieft weer uitmag.
Ze zit goed in d'r vacht, glanst mooi, heeft geen stalgebreken of andere problemen.
Het is gewoon een heel relaxed paard, ook met rijden.
Ik moet wel zeggen,dat ik bewust op zoek ben gegaan naar een paard dat het gewend was om veel op stal te staan.
Verder doe ik veel gevarieerde dingen met haar, zodat ze wel het een en ander aan nieuwe uitdagingen krijgt.
Dus noodgedwongen voor de veiligheid, maar ik geloof niet dat mijn paardje heel gelukkig zou worden van 24 uur buiten staan