wat voeren aan een schrale 3 jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

wat voeren aan een schrale 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:45

na aanleiding van adviezen van mensen om mijn paard wat voller te krijgen.

wat moet ik aan een 3 jarige merrie voeren die zo'n 5/6 keer in de week aan het werk moet?

groetjes [naam]

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:08

Ik vind 5 a 6 keer per week werken voor zo'n jong ding erg veel. Ik weet niet wat jij onder werk verstaat, maar een keer of 3 per week werk, b.v. 20 minuten aan de longe en/of er op zitten, is zat. Daarbij kun je op andere dagen nog wat spelen of tutten. Dat is zat, het gaat in deze fase om rustig aan goede ervaringen in te brengen en te bevestigen.
Maar goed, wat betreft voer, veel (goed) hooi geven, eventueel wat wortels, voederbiet of zo. Hoeveelheid krachtvoer zal je moeten uitproberen, maar de meeste mensen geven daar standaard teveel van. Als ze echt mager is (zo leek het op de foto's niet) kun je proberen er met mais wat bij te krijgen, als ze ondanks alles mager blijft laat haar dan nakijken of ze misschien een wormeninfectie heeft of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:13

mais krijgt ze volop maar dat eet ze niet meer zo goed.
ze krijgt nu alleen brok en mais.
zelf kan ik ernog een kilo wortelen ofzo per dag erbij doen,
ik vind wel dat het voer erg weinig is.

met 5 a 6x per week arbeid bedoel ik rustig wat rijden of longeren of in de bak los wat dingen doen.

ik rijd zeker niet elke dag, en zeker niet altijd even fanatiek, t moet voor haar ook leuk blijven

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:25

vonneke schreef:
mais krijgt ze volop maar dat eet ze niet meer zo goed.
ze krijgt nu alleen brok en mais.
zelf kan ik ernog een kilo wortelen ofzo per dag erbij doen,
ik vind wel dat het voer erg weinig is.

met 5 a 6x per week arbeid bedoel ik rustig wat rijden of longeren of in de bak los wat dingen doen.

ik rijd zeker niet elke dag, en zeker niet altijd even fanatiek, t moet voor haar ook leuk blijven

Hoeveel hooi geef je haar? Dat is toch waar ze het in eerste instantie van moet hebben. Geef je maiskuil of maismeel/maiskorrels? Als ze geen wortels gewend is, moet je niet meteen beginnen met een paar kilo, maar met een paar wortels per dag. Ik voer meestal zo'n oranje net in twee weken op.
Met brok (of muesli) moet je soms ook een beetje zoeken naar het voer waar je paardje het het beste op doet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 15:33

Hooi is ruwvoer en broodnodig voor paarden. En het zet ook wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:41

Misschien wat geweekte pulpbrok proberen. Hier worden ze niet erg fel van, maar het zet wel lekker snel aan. Lucerne schijnt ook te helpen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:44

lucerne is wel heel eiwit rijk, en daar moet je altijd dus voorzichtig mee zijn. Dan liever gewoon voordroog of zo.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:57

de molen in St Michielsgestel (niet zo ver voor jou) verkoopt paardenmeel, waarvan ze heel mooi op gewicht komen. Voor het adres, PN me maar *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:12

voordroog. bij ons krijgen ze alleen van dat spul uit de mintgroene pakken.
mais is snijmais.

meestal krijgen ze brok en mais en soms krijgen ze weleens kuil.

slecht voorschema eigenlijk of niet?

pulpbroek zou dat helpen.

der buik is niet echt mager maar gewoon in haar flanken wel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:14

Ik zou er niet als een gek tegenaan gaan voeren,
krijg je alleen maar vatsige dieren van.
Je kan er beter duurzaam spierweefsel op trainen. Dàt vult wel in de flanken.
Ik vind die van jou er zo slecht nog niet uitzien. Ze hoeft toch (nog) niet naar de keuring dus waarom zou je jezelf voor de gek houden door er teveel spek op te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:16

Wat gebroken maiskorrels bijvoeren, verder goed hooi of kuil. Beetje schraal is niet zo'n ramp.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:33

Langzaam opbouwen met meer voer, ze moet er wel aan kunnen wennen. Je zou ook slobber kunnen proberen.

Flanken is volgens mij ook een stukje bespiering, dit krijg je alleen door training. Maar het blijft een 3 jarige dus niet teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:00

ik heb slobber van pavo en die lust ze goed. ik denk dat dat ook wel wat helpt, en ze krijgt er een mooie vacht van.

x yvon