Kan ik voor een te dik paard zorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Kan ik voor een te dik paard zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:20

Een kennis is zijn pony's aan het verkopen. Er is er nog eentje over, een dikke oudere dame die al wat last van haar benen heeft. Eigenlijk is ze onverkoopbaar, en ik denk erover om haar erbij te nemen. Maar voor ik dat aan die kennis aanbiedt, wil ik er nog even over nadenken, en wat andere meningen horen.

De pony heeft vroeger wel eens voor de kar gelopen, er heeft ook wel eens iemand op gereden, maar ze is niet echt doorbeleerd. De laatste jaren is ze vooral professioneel grasmaaier geweest. Het is een leuk beestje, maar ze doet 'niets' en ze is te dik. Laatst heb ik wat met haar gewerkt, en ze wil echt nog wel. Ik verwacht dat ze zich een stuk beter gaat voelen, als ze beter op gewicht is.

Op dit moment krijgt ze 's winters een heel klein beetje kuilgras, 's nachts staat ze op stal, overdag staat ze een paar uur alleen in de paddock. 's Zomers staat ze dag en nacht in de wei, met nog een paar pony's als gezelschap. Ze krijgen iedere dag een stukje extra tot ze de hele wei tot haar beschikking heeft. Op het moment lopen ze op heel kort gras. Verder krijgt ze vaak een stuk brood (ongeveer 1 heel brood per 3 dagen), en als de appels rijp zijn krijgt ze daar ook regelmatig een emmer van.

Stel dat ze bij mij komt, dan staat ze dag en nacht samen met mijn andere paarden. Mijn paarden krijgen 's winters onbeperkt hooi, een liksteen en nagenoeg geen snoepspul. Af en toe een keer een wortel of appel, en als ze hard gewerkt hebben een beetje biks. Mijn eigen paarden doen het daar heel goed op, dus dat wil ik niet veranderen. Ik heb geen mogelijkheid om de dikke dame apart te voeren.

Zomers staat ze dan samen met mijn paarden in de wei. De wei kan ik tegen die tijd vrij indelen, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat het beste kan doen. Dat hele korte gras wat ze nu krijgt, is niet goed voor dikke paarden, teveel suiker en te weinig buikvulling. Ik kan de paarden een paar nachten per week in de paddock zetten (met onbeperkt hooi), maar iedere nacht is niet doenlijk ivm mijn variabele werktijden. Ik kan de wei natuurlijk wel in vakken verdelen,

Als ze mijn paard wordt, dan zal ze een paar keer per week wat beweging krijgen, maar niet echt veel. Ik weet dat ik het te druk heb om nog een paard dagelijks beweging te geven. Ik schat in dat ze zo twee á drie keer per week 20 minuten tot een uur aan het 'werk' wordt gezet, en gezien haar motivatie zal het in het begin vooral stapwerk zijn. Loswerken, longeren, langelijnen en wandelen en zo. Omdat ze dus overgewicht heeft, last heeft van haar benen, en nooit echt ingereden is, vind ik het niet eerlijk om met haar te rijden. Misschien als ze wat gewicht kwijt is, en beter is getraind, dat ik het dan wel met haar aandurf. Mennen kan ik nog niet zo goed, en aangezien ze niet echt heel erg verkeersmak is, durf ik niet met haar met de kar de weg uit. Het zou wel ideaal zijn als ik haar samen met één van mijn paarden voor de kar kan zetten, maar daar zijn we voorlopig nog niet aan toe.

Wat denken jullie ervan? Zou ik haar op een gezonder gewicht kunnen krijgen? Of kan ik haar maar beter laten waar ze is?

Anoniem

Re: Kan ik voor een te dik paard zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:24

Misschien dat je haar dusdanig kunt laten afvallen en verder beleren en haar daarna verkopen?
Dan is de extra moeite slechts tijdelijk en heeft zij een betere kans op een nieuwe baas. Haar laten staan waar ze is, is voor het paard nooit voordelig, dus als je de mogelijkheden hebt, zou ik haar overnemen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:24

Lijkt mij prima! Al een betere situatie dan de huidige lijkt me. Mijn ervaring met dikke pony's is dat minderen in voer maar minimaal werkt, beweging is echt de sleutel!
De zomer is gewoon even afwachten, eventueel zou je een greenguard graasmasker kunnen omdoen, dat werkte bij mijn pony heel fijn :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:12

Ze zal het bij jou in ieder geval een stuk fijner hebben, omdat ze dan een kameraadje heeft. Als ze blijft waar ze nu is, zal ze alleen zijn omdat de rest verkocht wordt.
Het maakt niet uit dat ze al wat ouder is, maar het stukje over haar benen zet mij wel aan het denken. Als ze zou afvallen, zal het qua gewicht op de gewrichten wel schelen, maar die zijn aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al versleten door het overgewicht en de leeftijd. Dit zal dus niet meer overgaan. Je zou het wel kunnen verlichten door allerlei middeltjes en poedertjes, maar dat zijn dan wel weer (hoge) kosten die mee zullen spelen. Het hoeft natuurlijk allemaal niet, maar dit is wel het eerste waar ik aan denk. Haar meer beweging geven en op rantsoen zetten zou in ieder geval al verbetering geven, maar hoe het verloop met de benen zal zijn kan alleen maar door een deskundige VA bepaald worden. ;)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 23:49

Citaat:
Misschien dat je haar dusdanig kunt laten afvallen en verder beleren en haar daarna verkopen?

Bedankt voor het meedenken, maar doorverkopen is geen optie. Ten eerste ben ik zelf niet iemand die dieren kan doorverkopen. Ten tweede ben ik van plan om haar als 'gunst voor de eigenaar' over te nemen. Ik wil er tijd en moeite in steken om zo goed mogelijk voor haar te zorgen, en ik denk dat ik in de toekomst kosten genoeg aan haar ga hebben. Ik vind dat de eigenaar er ook zijn verantwoordelijkheid in moet nemen. Dus dan hoort hij er niet teveel geld voor te vragen, ondanks dat ze goede papieren heeft. Alleen weet ik nu al, dat hij heel boos op me gaat worden als ik haar dan weer door verkoop. Als ze verder beleerd is, dan kan ik misschien wel een verzorger voor haar zoeken.

Citaat:
die zijn aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al versleten door het overgewicht en de leeftijd. Dit zal dus niet meer overgaan

Dat is het probleem, ik hoop dat als ze flink gewicht kwijt raakt, dat ze dan nog een aantal jaren zo goed blijft zoals ze is, dan kan ze best nog een tijdje een gelukkig paardje zijn.

Toch zou het voor haar het beter zijn als ze naar iemand ging die wel iedere dag met haar aan de slag kon.