Inrichting weide,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Inrichting weide,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 19:42

Hallo allemaal,

Binnenkort gaan we het weiland waar mijn verzorgpony staat herinrichten.
We hebben een rechthoekige weide van ongeveer 20 bij 70 meter.
Nou hebben we wel wat ideeën maar nog geen goede naar mijn idee.

Het is de bedoeling dat ze volgend jaar twee weides krijgen zodat ze steeds gras hebben. Is voor een paard en een pony die beide eigenlijk een vrij schrale weide moeten hebben (ivm koliek en zomerexceem)
Dus we verzetten ze wel regelmatig zodat het gras niet te hoog komt.

Ook zouden we willen dat ze zeg maar een rondje moeten lopen in de wei zodat ze iets meer bewegen. Dus niet de kortste weg naar stal.

Als jullie ideeën hebben, brand maar los !

MyHu

Re: Inrichting weide,

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:46

Ik zou gewoon maaien, dan heb je ook gelijk hooi, en hoef je niet steeds te verzetten omdat het dan al kort is.

Maar anders een soort cirkel? En hoe verder ze moet lopen hoe meer gras ofzo?
Maar je kan haar beter beweging geven door middel van een heuveltje en verschillende andere "Obstales"

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:47

met 20 x 70 altijd gras hebben gaat je niet lukken, ook niet als je aan strookbegrazing doet
dat is net iets groter als mijn bak

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:48

Wij hebben ons land in 3 delen verdeeld. We maken de weides op door middel van strookbegrazing. Zo eten ze al het gras op en krijgen ze niet te veel binnen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:51

ga zo van die kleine paaltjes kopen die je in de grondkan steken. zo kan je altijd een klein stukje afzetten en altijd veranderen van inrichting. heel handig, hebben wij ook op onze weide. je kan bv ook een cirkel maken zodat ze rond moet lopen om naar de stal te gaan enz

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 19:55

Lynn_Nikita schreef:
met 20 x 70 altijd gras hebben gaat je niet lukken, ook niet als je aan strookbegrazing doet
dat is net iets groter als mijn bak

Ja, ik was al bang dat het vrij klein is. Hoeft ook niet continu gras te zijn, we moeten we toch wel bijvoeren, maar ik dacht dan staan ze niet zoveel zand te eten.

MyHu schreef:
Maar je kan haar beter beweging geven door middel van een heuveltje en verschillende andere "Obstales"

Wat kun je verder nog doen dan? Hindernis neerzetten gooien ze om denk ik.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:57

Wegens de grote zou ik dus ook maaien, kun je alles gebruiken.

Misschien een boomstam? Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn?
Als je meerdere boomstammen krijgt misschien een doolhof of dit gewoon met draad doen.

Of zoiets als op dit plaatje, en dan een draad zodat ze eerst rond MOETEN voordat ze de weide inkunnen:
http://www.all-natural-horse-care.com/i ... -track.gif

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 19:59

Dat is ook een idee ja.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:31

wat voor grondsoort is het eigenlijk?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 21:27

het meeste is zand, hier en daar kleine beetjes klei

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:33

Je wilt teveel met een te klein stukje. Als je wilt voorkomen dat ze zand eten moet je geen pad rondom doen. dat lopen ze kaal maar ze blijven wel sprietjes met wortel en al zoeken. dan moet je er echt zand of deels verharding van maken.

Voor in stukken verdelen en altijd gras houden is het ook te klein. het is net groter dan een Z rijbaan. dat kun je wel in 2 of 3 redelijke stukjes verdelen die je dan eventueel nog met strookbegrazing iets gedoseerder af kunt laten grazen. maar dan houdt het echt op.
als je een pad wilt houd je te weinig gras over. dan heeft in stukjes verdelen niet zoveel zin. met een paar uur per dag eten 2 dieren een stukje van 20 bij 20 in een week kort. Dan heeft het echt een paar weken nodig om weer zo lang te groeien dat ze er weer een week van kunnen eten. hoe vaker per seizoen het afgegeten wordt. en hoe korter, hoe langzamer het bij groeit. zeker met droogte. bemesten is dan ook noodzakelijk. en dan tussendoor met kunstmest want vaste mest heeft veel tijd nodig om beschikbaar te komen en compost heeft ook tijd nodig.

bij zo'n klein stukje zou ik eerder gaan voor een pad langs 1 zijde van de wei met aan het eind van de wei een 2e paddock. dan ga ik er vanuit dat ze al een zandpaddock hebben en die gelijk aan de wei ligt.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 10:52

Ja ze hebben een zandpaddock, bedankt voor de suggesties. We gaan eens even brainstormen hoe en wat. Bijvoeren moeten we toch wel, dus we gaan even kijken wat het makkelijkste is voor ons.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:49

gezien je zegt dat het zandgrond is zul je ook goed moeten kunnen sproeien om in de zomer gras te houden
Ik denk niet dat het haalbaar is om de paarden er het hele jaar door op te laten lopen en dat je gras hebt, ook als je gaat bijvoeren