Help, mijn pony eet alle bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tdeen94

Help, mijn pony eet alle bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 18:51

Ik heb een probleem, ik heb een pony van 2 jaar oud. Ze is heel tam voor haar leeftijd en eet nu als een malle, ze krijgt al 3/4 van een schep 2x per dag en 4-5 plakken hooi (van een klein baaltje), maar nog eet ze alle vloerbedekking op. Ik heb al stro, vlas en houtsnippers geprobeerd, ook heb ik anti-bite een paar keer over de stro gespoten, maar nog eet ze echt alles op. Ze heeft in haar paddock een liksteen, een jollybal en een vulbaar speeltje, ik heb er echt alles aan gedaan zodat ze zich niet verveelt. Wat kan ik nu nog meer proberen want ik weet het echt niet meer..
Hopelijk hebben jullie een oplossing :D

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:57

tdeen94 schreef:
Ik heb een probleem, ik heb een pony van 2 jaar oud. Ze is heel tam voor haar leeftijd en eet nu als een malle, ze krijgt al 3/4 van een schep 2x per dag en 4-5 plakken hooi (van een klein baaltje), maar nog eet ze alle vloerbedekking op. Ik heb al stro, vlas en houtsnippers geprobeerd, ook heb ik anti-bite een paar keer over de stro gespoten, maar nog eet ze echt alles op. Ze heeft in haar paddock een liksteen, een jollybal en een vulbaar speeltje, ik heb er echt alles aan gedaan zodat ze zich niet verveelt. Wat kan ik nu nog meer proberen want ik weet het echt niet meer..
Hopelijk hebben jullie een oplossing :D

Misschien heeft ze een mineralen en/of vitamine tekort?
Aan verveling kan het zo te horen niet liggen. Staat ze alleen of ook met andere paarden?
En wat voor soort krachtvoer krijgt ze?

kleinvosje

Re: Help, mijn pony eet alle bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:01

Een jong dier hoort mijns inziens zo veel mogelijk in het land te staan, lekker met soortgenoten. Kan ie de hele dag grazen. Dan is er geen behoefte aan iets anders. Kan dat niet, en moet het dier toch op stal, geef het dan onbeperkt ruwvoer.

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:02

De liksteen die ze heeft zitten mineralen in, en daar is ze gek op :)
Ze staat helaas wel alleen, maar ik probeer haar zo veel mogelijk aandacht te geven.
Ze krijg nu alleen Havens basis sportbrok. Ik vindt t zo zielig dat ze op de grond ligt maar ze vreet echt alles op

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:04

Ik ben al 1 jaar de eigenaar en ze heeft tot 1,5 jaar bij haar moeder en andere pony's gestaan. Maar bij die mensen was er niet genoeg plek meer dus moest ze naar hier komen. We gaan binnenkort waarschijnlijk verhuizen dus kan ik dan naar een wei gaan zoeken en misschien een shetlandertje erbij kopen, maar nu kan dat even niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:06

Is er geen mogelijkheid tot opfok dan? Want alleen staan is niet bevorderlijk. Ik zie het als verveling dat ze de boel kaalvreet, ze heeft gewoon niets anders te doen.

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:13

Nu eventjes niet nee, we weten nog niet waar we naar toe gaan verhuizen.. Dus hopelijk als het huis snel verkocht is kan ik gaan zoeken. Ik heb geprobeerd om haar vanalles te geven waar ze mee kan spelen zodat ze zich niet verveelt. Maar ook toen ze bij andere paarden stond at ze de stro op.

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:13

Een vriendje er bij en je probleem is opgelost denk ik. Een paard is een kudde dier die moeten niet alleen staan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:15

Dan moet er dus meer (lees: onbeperkt) ruwvoer gegeven worden, grof stengelig hooi waar ze lang over doet.

In deze tijden kan het misschien wel meer dan een jaar duren voordat je huis verkocht is, wil je haar al die tijd alleen laten staan? Dan zou ik er toch voor kiezen haar naar een opfok te brengen. Je hoeft nu nog niet zo veel met haar te doen, en zij heeft soortgenootjes. Een paard alleen laten staan vind ik oneerlijk.

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:21

Ik ga eens eventjes kijken wat mijn mogelijkheden zijn.. Ik neig toch meer naar een shetje om haar gezelschap te houden. Ik geeft ook meestaal haar hooi in een slowfeeder zodat ze er lang mee doet. Maar hartstikke bedankt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:22

Maar hoe lang is lang? Als je 's avonds voert, en je komt de volgende ochtend weer, heeft ze dan alles op? Dan is dat dus niet voldoende geweest. Ideaal is het als er van de vorige avond nog wat over is.

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:24

Nee inderdaad dat heeft ze dan al op, ik zal haar nog meer hooi geven in de slowfeeder.. kijken of dat een beetje helpt :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:25

Onbeperkt ruwvoer, veel naar buiten en een vriendje.
Dingen die echt onmisbaar zijn voor een jonge pony.

Speeltjes en knuffels zullen hierbij echt niet helpen. Veel naar buiten met vriendjes, dat is pas belangrijk!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:28

Kan het zijn dat een jong paard soms opeens meer nodig heeft ivm een groeispurt ouzo? Mijn vorige paard at de eerste week dat ik hem had al het stro op,ik denk van spanning van de verhuizing. We hebben hem 2 maanden op vlas gehad, maar daar werd z'n stal zon zooi van! Toen weer op stro gezet, en toen hield ie het opeens netjes! Bij ons was het net alsof het even een gekke bui was die weer voorbij ging. Hield je paard hiervoor zijn stal wel altijd netjes?

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:32

Nou ze heeft een wei met een stal die aan 3 kanten dicht is, ze houdt de plek waar ze beschut kan staan/liggen wel netjes maar ook kaal. Ze heeft inderdaad een beetje een groeispurt nu, ik probeer een beetje uit hoe veel ze nu wil hebben, maar merk wel dat ze nu meer eet dan eerst.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:32

als ze erg zot zijn op likstenen, ligt zoutvergifting op de loer. Weet niet hoeveel ze eet?

Als jaarling zou (theoretisch) de drang naar zout nog niet heel erg hoog moeten zijn.
Raad je toch aan om veel meer te geven.

de stalbodem te voorzien van stro. wat ze opeet is toch helemaal niet erg? Maar bezuinig zeker niet op hooi, geef toch maar meer hoor. Want een strobuik zit niet veel voedingswaarde in. Ze moet eerst een goede gevulde hooibuik.

En dan geschelschap is toch wel erg belangrijk hoor!

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:34

Hartstikke bedankt voor de reacties! En de liksteen valt wel mee, ze heeft deze nu 3 weken en die is 1/3 op. Ik zal haar nog meer gaan voeren, en hopelijk binnenkort een maatje regelen :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:46

Als ze alleen staat ligt het waarschijnlijk daaraan.
Zo'n jong paard moet op zijn minst overdag met soorten genoten buiten staan.
Wat voor liksteen is het eigenlijk?

tdeen94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 20:22

een gewone liksteen met mineralen, bij de lokale dierenwinkel hadden ze maar een soort voor paarden.. Niks spannends

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:30

tdeen94 schreef:
een gewone liksteen met mineralen, bij de lokale dierenwinkel hadden ze maar een soort voor paarden.. Niks spannends

Er bestaat geen standaard liksteen.
Het is altijd wel van een merk oid.
Is het een himalaya, eentje met een smaakje eraan??....

Yvonne265

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:38

Kun je misschien in de buurt ook een vriendje lenen? Dat is misschien eenvoudiger dan er een te kopen, en ook goedkoper. Ik zou naast de portie hooi ook stro in de slowfeeder geven en misschien in de buurt op zoek gaan naar wilgentakken of een wilgenboomstammetje, onze paard kauwden vaak op de muren en na het aanbieden van wilgentakken zijn ze r praktisch mee gestopt. Helpt misschien ook wel tegen veel eten.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:00

om even terug te komen op je probleem:) wij deden altijd azijn over het vlas (in een plantenspuitje en dan sprayen) en dan kwamen ze er niet aan.

denk trouwens wel dat onbeperkt ruwvoer geen overbodige luxe is

lara1510

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:03

krijgt ze veel beweging?
of zijn er andere paarden in de buurt of iniedergeval op het terrein?
vaak eten paarden stro als ze zich vervelen, maar ik weet niet hoe dit zit met de andere bodembedekkingen?
knaagt zo ook aan hout? of heb je een stene stal?