wat doen tegen paard met dunne manen ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

wat doen tegen paard met dunne manen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:27

Wat te doen tegen een paard met dunne manen? achter bij de schoft etc is het nog redelijk, maar vooraan word het steeds dunner richting hoofd,
De voorpluk is helemaal drama, zit bijna niks meer. een dun sprietje van 2 cm dik..
graag zou ik wat vollere manen zien..
Ze heeft geen zomer exceem , schuurt niet ..
Wat te doen tegen dikkere vollere manen ?!

Lies09

Re: wat doen tegen paard met dunne manen ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:32

Haha goeie vraag! In ieder geval geen manen trekken want dan maak je ze juist dunner. En verder is het gewoon per paard anders hoe dik of dun de manen zijn. Net als bij mensen helaas.

mocht iemand de gouden tip hebben is die bij mij ook welkom haha!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:35

Het enige wat je kan doen is zorgen dat de haren zo min mogelijk afbreken. Dus ze niet teveel kammen/borstelen en van tevoren een goede antiklit gebruiken. Helaas is het verder gewoon genetisch en zul je er niet veel aan kunnen veranderen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 15:37

ik dacht misschien is er een middeltje waardoor het sneller groeit ?!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:38

Mijn merrie heeft echt een miniatuur voorplukje.
In de loop der jaren (heb haar nu 6 jaar) wel iets dikker geworden.
Maar het is nu van 5 haren gegroeid naar 8 haren.
Het is dus nog steeds een drama.
Er zo veel mogelijk afblijven is het beste.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 00:30

Ik denk dat je er inderdaad niet zoveel aan kan doen. Als je paard simpelweg geen dikke manen heeft meegekregen van pa en ma, zal hij dat ook niet krijgen. Ik heb wel eens gelezen dat een hengstenvlecht of losse vlechtjes de manen beschermen tegen afbreken, maar ik weet niet of dit ook echt werkt.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 00:35

Nee er zijn geen wonder middeltjes, allemaal geld verspilling. Knippen kan het dikker doen laten lijken... Maar ziet er vaak niet uit van dat lelijke rechte krijg je dan.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 00:43

Equidoux zou het minder breekbaar maken en zo.. Ik gebruik het tegen de jeuk van zomereczeem bij mijn paard, maar vind wel dat zijn afgeschuurde manen erg vlug terug groeien.. Of dat nou daadwerkelijk door dit spul komt valt te betwisten natuurlijk...

Shapley's Original Mane Tail Groom (M-T-G) zou ook de haargroei bevorderen, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 00:50

Ik heb wel ervaring met MTG. Mijn ervaring het stinkt en het is heel vet dus uitkijken met de zon. Daarnaast worden paarden er jeukerig van. Ik vond het dus niks. De manen waren echt viezig

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:41

Er zo min mogelijk aan pielen en alleen de viezigheid etc eruit halen met een harde borstel.
Mijn paard heeft ook een mini voorpluk.
Je kan niet meer doen dan het accepteren, niet elk paard heeft een dikke bos met haar Y;(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:06

Een vroeger stalgenootje heeft een keer (korte) extensions bij haar paard erin gezet. Gewoon zelf erin gevlochten en het stond nog leuk ook! :D

Kimenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:04

Ga naar de DA en koop een flesje wonderolie (castor olie) kost ong € 2,50 En daar masseer je de haarwortels van de manen mee in....zo'n 1 a 2x per week. Dit spul zorgt er voor dat het haar sneller groeit, en er komt idd ook meer haar terug :) Mijn merrie had vreselijk dunne manen toen ik haar kreeg, en ik ben dit spul gaan gebruiken. Nu heeft ze best mooie manen....niet super dik ala Fries of zo, maar toch een mooie bos. Moet er wel bij zeggen dat we het helemaal afgeknipt hebben en toen weer heb laten groeien, en 2x pw insmeren met castor olie. Afgelopen winter had ze nog een hanenkam, en nu zijn de manen al heel mooi lang. Ik heb haar gisteren zelfs een hengsten vlecht gezet!

En....je kunt het ook zelf gebruiken als je je haar een oppepper wil geven. Zoek maar eens naar filmpjes op bv Youtube, gewoon castorolie in typen :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:07

MTG werkt zeker wel. Maar idd opletten met de zon.
MTG enkel op de aanzet en de rest doe ik me CM.
Veel vlechten. MSM bijgeven kan ook altijd, is voor allerlei zaken goed. Ook voor hoeven en vacht.
Heb hiermee al zichtbare verbetering gekregen.
Maar de natuur blijft de natuur..

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:11

Nou 3 mensen hebben mtg bij mij op stal geprobeerd. Ze raakte meer manen kwijt door schuren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:20

Zelfs de ZE paarden schuren hier niet op.. Uittesten dus, zal van paard tot paard afhangen.
Ik heb er goede ervaringen mee..

Edit:typo

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:24

Ik heb ook MTG. Was begonnen met smeren, maar nu vanwege gebroken voet noodgedwongen gestopt tijdelijk. Ik meende echt te zien dat de manen begonnen te groeien. Je zag bij de haarinzet echt dat het ineens een cm recht omhoog ging. Voortop is op paar sprieten weg. Echt zo balen. Ze staat in de opfok en die paarden kriebelen elkaar continu waardoor het er niet beter op wordt. Ga over een paar weken weer smeren. De geur is niet frisjes, maar als je met een handschoen opsmeert is er niks aan de hand.

Ik ga MTG echt nog een kans geven!

Is ook een oud topic over dit spul. Lees dat maar eens.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 18:55

heb vandaag de manen nóg korter geknipt, echt kórte sportcoupe, staat veel beter :j veel voller al :j
alleen de voorpluk kan ik helaas echt niks aan doen..

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:33

Vlechtjes helpen bij de mijne wel om de manen te laten groeien, maar of het echt dikker wordt weet ik niet..

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:35

Ik heb een tip! Vlecht de voopluk samen met de andere manen in een hengstenvlecht, na een paar uurtjes/daagjes kun je het der uit halen en de voorpluk en manen NIET gaan kammen, dan horen ze dikker te worden!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:40

dit zal niet gaan.. de voorpluk bevat hooguit vijf sprietjes en valt niet te vlechten en komt al helemaal niet bij de andere manen.....

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:41

Linnx schreef:
dit zal niet gaan.. de voorpluk bevat hooguit vijf sprietjes en valt niet te vlechten en komt al helemaal niet bij de andere manen.....

Ah, dan kun je ze noglatengroeien, en speciaal bij een paardenkapper z'n manen laten knippen dat de mee in de voorpluk komen!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:56

Paardenkapper :') ?!