Kans op leverbot aanwezig of niet meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Kans op leverbot aanwezig of niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:34

Mijn vriend en ik hebben gister het koopcontract getekend voor een huis met 2 hectare grond. Mijn droom om mijn paard aan huis te houden komt dus uit!
Deze 2 hectare bestaat deels uit tuin maar er is al een omheinde weide van zo'n 7000 vierkante meter. Hier lopen momenteel echter schapen op.
De schapen zullen van de winter verplaatst worden waarna wij het geheel in februari over zullen nemen van de huidige bewoners. In de loop van de lente/zomer zullen wij het terrein klaarmaken zodat mijn paard (inclusief nog niet aangeschaft vriendje) ernaartoe kan verhuizen. Naar verwachting verhuist ze pas eind van de zomer in 2014.
Nu ben ik bekend met het feit dat paarden van schapenmest leverbot kunnen krijgen. Hoe risicovol is dit echter nog nadat er bijna een jaar geen schapen meer op die weide hebben gelopen? Is de kans op leverbot nog steeds aanwezig en moeten we dus de hele weide omploegen en opnieuw inzaaien voordat de paarden er op kunnen?

Ik ben er vroeg bij, ik weet het, maar we zijn bezig met een kostenplaatje maken dus is het belangrijk om te weten of de wei helemaal omgeploegd moet worden of niet.

fokfanaat

Re: Kans op leverbot aanwezig of niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:50

gefeliciteerd!

risico lijkt me 0, het is al zo lange geleden en ik dacht dat leverbot vooral van slakken en slootjes kwam.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:54

Dat is inderdaad erg afhankelijk van de conditie van het land en met name hoe droog of nat deze is. Maar je zou de eigenaar van de schapen kunnen vragen of hij problemen heeft ondervonden met zijn dieren. Hij zal erg goed weten of zij het hebben gehad of dat hij ze (preventief) heeft behandeld of iets in die geest,

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:58

Dankjewel!
De weide is gedraineerd (jaja, super de luxe) en was afgelopen maandag ondanks alle regenval en de kleigrond helemaal niet nat. Toen we er afgelopen januari waren was de wei ook niet nat.
Ik zal de huidige bewoner vragen of er iets met schapen is geweest, hij zorgt ervoor dus ik neem aan dat hij het ook weet ondanks dat hij niet de eigenaar van de schapen is aangezien de schapen het grootste deel van het jaar bij hem staan.

edit:
ze worden na deze winter niet teruggebracht naar de wei.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:49

Hai ik heb over leverbot en de cyclus ooit een topic geopend, omdat ik helaas door ervaring wijzer ben geworden.

[MD] Leverbot bij paarden.

Mijn paarden hebben beide op twee verschillende percelen leverbot opgelopen en op het tweede perceel heeft de eigenaar van de schapen [die daar gelopen hadden] mij gegarandeerd dat hij goed ontwormde, nou niet dus.
Helaas kan je mensen niet op hun blauwe ogen geloven en zal je toch echt maatregelen moeten treffen.
Ook weet helaas nog steeds niet iedereen hoe ze hun schapen goed moeten ontwormen en niet overal werkt Fasinex meer goed tegen het leverbot.

Leverbot heeft met een cyclus te maken waar ook het slakje [tussengastheer] een rol speelt.
Als de cyclus gaat zoals het hoort dan zal de larve van het leverbot vanuit de slak zich hechten aan een grasspriet en daar een cyste vormen en aan het grassprietje blijven zitten tot het weer opgegeten wordt en dan begint de cyclus weer opnieuw.

Het enige wat je kan doen is maaien en dat zeker 3 keer omdat als het nat is het larfje onder water [in de plassen op het weiland] zich vasthecht en dat dus wel even duurt voordat je alles verwijdert hebt.
Maai je niet dan kan de besmetting wel 5 jaar aanwezig blijven op je land.

Niet onbelangrijk: zorg dat je al het gemaaide gras verwijdert of kuilt.
Dit laatste is de beste optie omdat cyste stikt in verpakte balen [niet in gewone balen]

Als je het op deze manier doet kan je zeker zijn van een leverbotvrij land.
En laat daar geen schapen meer weiden, het maakt namelijk niet uit of je op klei of veengrond zit.
Toen mijn paarden besmet waren werd er beweerd dat dit onmogelijk was omdat ik op kleigrond stond, helaas is dat dus niet waar.
Het tweede perceel was overigens wel veengrond.

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:05

als er geen schapen meer op komen en je eigen paarden pas eind van de zomer kun je in elk geval 2 snedes laten maaien en meenemen door een boer uit de buurt. Wil je zelf een eigen ruwvoer voorraad aanleggen is hierboven te lezen voordroog blijkbaar de veiligste oplossing.

Leverbot komt vooral voor op nat land evt. met greppels en slootjeswaar water in blijft staan in de winter.
Bij erg droog land is voornamelijk de slootkant risicovol omdat de slakjes uit de sloot de slootkant in kunnen kruipen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 18:54

Kijk, dat maakt meteen een hoop duidelijk, dankjewel!
Drie keer maaien voordat de paarden erop gaan is geen probleem, daar is tijd genoeg voor. In laten pakken moet dan ook te doen zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:34

Als dat kan zou ik dat zeker doen. Leverbot is echt een sluiper. Vaak kom je er (te) laat achter.
Bij mijn paard zijn ze dit jaar ondekt en als ik alles eens terug bekijk was hij vorig jaar waarschijnlijk ook al besmet.

Het gaat nu redelijk goed na behandeling. Hij had eerst een enorme opleving, toen toch weer een terugval en nu op een ijzer suplement gaan wel weer de goede kant op.

BillyBo hoe is het herstel bij jou paarden gegaan? Mag via PB as we off topic herdoor gaan.
Mijn paard is behandelt met Fasinex.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 08:58

@Joyce: klopt idd over natte percelen, helaas is bij ons als het maar lang genoeg regent je land altijd wel nat.
Maakt dan ook niet uit of het land gedraineerd is.

Wat het slakje betreft ben ik al lange tijd in discussie met veeartsen omdat er beweerd wordt dat het maar om één slakje gaat het zoetwaterslakje.
Inmiddels heb ik van eigen veearts die een lezing heeft gehad over levetbot een paar A4tjes gekregen en nu blijkt dat in Belgie en Canada al meerdere slakjes de cyclus rondmaken, alleen gaat het wel om een zelfde soort met andere naam.
Toch ben ik heilig overtuigd dat er inmiddels nog een ander slakje is dat de cyclus rondmaakt en dat is een witachtig naaktslakje.
Dit slakje ben ik op het tweede perceel veelvuldig tegengekomen en dit slakje gedijt prima in gras van 5cm hoog.
Het slakje is als een bolletje ongeveer 1cm en uitgerekt 2 1/2cm.

@Cowgirl de eerste keer dat Billy leverbot bleek te hebben begon hij in de zomer met anders te reageren tijdens het rijden, wilde niet aanspringen in draf of stopte gewoon wanneer hij zin had.
Een paar maanden later begon hij regelmatig te bokken en meer te plassen tijdens de rit en toen ik op een gegeven moment met een heel bezweet paard uit het bos kwam ben ik meteen doorgereden naar mijn veearts.
Veearts heeft een soort inloopspreekuur niet ver bij mij vandaan.
Bloedtest gedaan en Billy had verhoogde spierenzymen, wat waarschijnlijk het bokken verklaarde. verhoogde leverwaardes en eosinofiele,parasieten.

Dus iets tegen de spierpijn gekregen,flinke wormenkuur en twee weken later weer een bloedje.
Spierenzymen waren minder, leverwaardes en eosinofiele nog hoger.
Dit heeft al met al 5 maanden geduurd totdat een kennis mij vroeg of het geen leverbot kon zijn.
Inmiddels was er aan Billy niets te zien alleen te merken.
Hij was niet mager geworden en had geen diarree, maar zijn humeur was om te schieten, hij was een vreetmonster en kon nog geen 10m lopen en stond dan te hijgen als een oude beer.

Veearts gebeld en voorgelegd, die heeft meteen met Utrecht kontakt opgenomen en toen bleek dat bij die laatste test de Gamma GGT verschrikkelijk hoog waren en dit duidt op verstopte galgangen wat het botje veroorzaakt.

Volgende dag meteen behandelt met Fasinex, moest via een sonde in de neus, en twee dagen later had ik mijn kereltje terug, tenminste hij was weer vrolijk.
Alleen toen wist ik nog niet wat ik nu weet.

Twee maanden later begon het gezeur weer en omdat ik alles nog niet zo goed wist heeft het 6 weken geduurt voordat Billy weer met Fasinex behandelt werd.
Resultaat weer hetzelfde.
Probleem was dat ik nog steeds op hetzelfde land stond en aangezien veeartsen nog steeds weinig over leverbot bij paarden wisten is Billy en mijn nieuwe pony weer besmet.
Alleen toen herkende ik de symptomen meteen, sloom, gedrag verandert en niet te vergeten heel belangrijk het oogwit dat geel kleurt door de leverbeschadiging.
Andere pony werd ook wat mager.
Dus daar gingen we weer nu met twee ponys aan de hand naar ome Jurgen om ze te laten behandelen met Fasinex.
Ook heb ik toen Re-Cell gekocht, dit zit vol ijzer en vitamine en dit twee weken gegeven.
Alleen wist ik nu beter en na 6 weken nog een keer herhaald en meteen van plek verandert.

Andere pony heb ik weggegeven en bij die plek ben ik weer weggegaan omdat ik graag een stukje land heb in eigen beheer.
Hier het verhaal over de eigenaar schapen met zijn ongeloofwaardige blauwe ogen.

Daar een shet erbij genomen, Billy had namelijk liever een vriendin als een vriend en was niet zo lief tegen andere pony.
Ik herkende de symptomen natuurlijk meteen aleen had Lischia, shet, veel ernstige klachten als Billy.
Zij liep leeg en werd graatmager.
Nu heb ik deze keer mijn ponys zelf behandelt net Fasinex, ik liep namelijk een beetje leeg bij de veerts, gewoon dmv een spuit in de mond en kop omhoog houden tot ze doorgeslikt hadden.
Niet onbelangrijk, altijd de Fasinex voor koeien gebruiken omdat het procent gehalte hoger is.
Na 6 weken weer herhaald en natuurlijk weer red-cell gegeven.
En gelukkig zijn ze helemaal opgeknapt.

Hoe dan ook ik heb een fobie tegen schapen gekregen en zal nooit meer op een land gaan staan waar schapen gelopen hebben.
Natuurlijk zijn schapen niet de enige dragers want ook koeien, ganzen, hazen en reeen kunnen het leverbot verspreiden.

Inmiddels is men wel al aan het accepteren dat paarden ook de cyclus rond kunnen maken.
He stomme is dat men beweerde dat dat niet kon maar je kan wel als je het goed doet eitjes in de mest van het paard vinden 8)7

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:13

Ik ga je van iddag even terug PB'en.