Hoe houd je afspraken duidelijk ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Hoe houd je afspraken duidelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:03

Hoi allemaal,

Ik sta sinds vorig jaar met mijn paard bij een vriendin van mij , om te beginnen zij is 14 jaar oud en ik ben 18. We zijn goed bevriend, daar ligt het niet aan, ouders betalen haar paard en omkosten; hoefsmid, DA.. (staat op het boerenbedrijf van haar ouders) en zij koopt wel eens wat het zij een dekje oid.
Het leek leuk, ik ben tevreden geweest met hoe zij met de dieren omgingen, ik reed altijd hun oude paard bij en ze kwamen dan echte hele dagen buiten, in de avond op stal met genoeg eten etc. Ik zag geen reden waarom ik nu mijn eigen paard er niet neer zou zetten.

Ik had het geregeld met hun dat ik 25 euro per maand zou betalen, de brok en vlas inbegrepen. Uiteraard DA en hoefsmid voor mijn rekening. (Ouders betalen dit dan, alles wat eromheen komt gaat uit mijn zak)
In Januari hebben wij het hele bedrag voldaan over het jaar, 300 euro dus.
Na een maand begonnen we al tegen problemen aan te lopen, ik ben heel toegewijd aan mijn paard, ik kom bijna elke dag en verzorg haar goed, als ik mest in haar stal zie liggen haal ik het eruit, wanneer ze een dek op moet krijgt ze die evenals haar inentingen en wormkuren (vind ik belangrijk, toch een stukje van voorkomen van iets) echter doet mijn vriendin aka stalgenoot dit niet.
De vlas is eigenlijk voor de ligboxen van de koeien en haar vader komt altijd precies uit met de pakjes. Nu ging er meer vlas doorheen dan eigenlijk de bedoeling was dus kwam er gemier over dat wij zuiniger moesten doen.
Ik mestte toen regelmatig haar paarden uit, ik vond het maar sneu voor de dieren. Mijn vriend die wel eens meeging verklaarde mij voor gek, en na een maand dacht ik ook, wtf doe ik ook eigenlijk, want een bedankje kreeg ik nog niet.

Ik kwam thuis dus ik gooide in de groep van... pa kun jij niet een paar pakjes vlas voor mij kopen. Mijn vader kende wel iemand en mijn vader vond het alleen maar mooi dat mijn paard goedkoop ergens kon staan dus kocht een pallet in met vlas.
De vlas kon mijn vriendin ook gewoon gebruiken.
Evenals de brok, rond maart stond mijn paard weer vol in het werk en had behoefte aan meer eten. Ik gaf dit ook aan van; geef haar maar meer ze heeft het wel nodig.
De brok ging harder dan anders en eind van het maand was de ton leeg maar moesten ze nog ong. een week wachten op nieuwe brok,
ik had dan allang weer een zak gehaald want ik wil dat er altijd genoeg is.
Zoals je al leest... ondertussen is het een gewoonte geworden. Want ondertussen is de 2e pallet vlas al neergezet (ze betalen dan wel een helft mee..) en ben ik degene die brok koopt.
Nu hadden wij vanavond de pallet neergezet en zie ik bij mijn vriendin in de stal 2 pakken vlas staan, had haar vader die zelf al gekocht voor haar.
Ik was hier eigenlijk een beetje ontdaan over... ik zit alles te kopen maar ze zou bv. de vlas niet delen terwijl ik dit dus wel doe... -O-
Brok vreet haar pony ook gewoon mee. Mijn paard krijgt dan slobber om vetjes te behouden, en heb aangegeven dat ze zelf maar slobber moet kopen maar heb het idee dat haar pony het nog meer vreet dan die van mij (lees: uit mijn zak gekochte brok+slobber!)

Mijn vader zegt dat ik niet zo moet zeuren hij zegt: "Je mag blij zijn dat je paard er staat voor een prikkie."
Dat is ook zo, en mijn ouders betaalden stalgeld. Maar het gaat gewoon niet zoals afgesproken. Ik voel me min of meer ook gebruikt. Ik leg mijn paard echt in de watten vergeleken met haar paarden.
Vanmiddag kwam ik aan stal omdat mijn paard haar pony getrapt zou hebben, ze was er duidelijk een beetje boos over. Als ik aan komen fietsen dan zie ik meteen wie er in de wei staan, haar 2 pony's dus... de een flink kreupel ook aan het achterste been.
Mijn paard stond op stal, zich helemaal te stressen omdat zij niet naar buiten mocht. Dit gebeurd overigens wel vaker; soms staan ze geen van allen buiten ook met mooi weer, of zijn ze gewoon amper gevoerd. Ze hinniken erop los als ik altijd binnenkom, ben min of meer het voervrouwtje
Ik haar vertellen dat ze haar kreupele dier beter niet in het land kan doen maar gewoon stappen aan de weg en goed koelen. Daar was ze het niet mee eens, even naar buiten was ook wel goed.
Ik denk dan JOW zoek het uit, dus ik had alle paarden naar binnen gedaan en ben met mijn paard een eind gaan wandelen."

Ik denk dat het echt aan de jongheid ligt van mijn stalgenootje. Ze is jong, snapt maar 50% van het verzorgen van een paard. En hoevaak is het niet dat mijn kast wagenwijd open staat.
Dan zijn er weer halve bussen anti klit spray leeg, of liggen er borstels in de stal (want ik heb dan borstels die zijn niet heeft... aldus vriendin).
Ondertussen is dat inmiddels opgelost, ze weet dat ik een oer hekel heb aan mensen die de spullen ongevraagd vragen. Dat is nu duidelijk maar nog niet helemaal...
Ik denk dat het ook een kwestie is van; ik ben bewust van hoeveel het kost.

Ik zat zelf al eens te denken.... vlas alleen voor mezelf kopen.... voerton voor alleen mijn paard (al weet ik dat ze het toch pakt, dan kom ik en dan zegt ze jaa sorry heb even wat gepakt vind je toch niet erg?)
Kasten op slot (maar is dat niet kinderachtig?), meer tijden inlassen om mijn paard te bezoeken (vind het min of meer controleren... :o)
We hebben er wel eens gesprekken over, maar dat land 9 van de 10 keer niet bij haar. En nog grappiger is dat ze het vaak nog beter weet, :j

Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik heb ookal een stal schrift neergelegd, zo kan ze erin schrijven wat ze elke dag heeft gedaan met de paardjes en min of meer weet van Oké...
Verhuizen naar een andere stalling is niet mogelijk helaas.

Hopelijk weten jullie duidelijke afspraken en oplossingen voor een veel-jonger-dan-ik stalgenootje. :list:

Bedankt :) en het is heus niet dat ik een hekel aan haar heb, 't is een lieve meid maar onze opvattingen over dingen zijn wel erg anders merk ik. :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:08

tja..... ik vind eigenlijk dat je in je handjes mag knijpen met een stalling van 25 euro per maand

en wat maakt het uit dat ze biks en vlas [ soms ] van jou pakt?
jij bent nog steeds veel goedkoper dan op een pensionstal

en als je het wel erg vind ,ga dan rond de tafel zitten en maak een contract op.
dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:09

Als je eerst tevreden was over hoe ze met hun paarden omgaan, wat is er dan veranderd?

Persoonlijk zou ik eieren voor mijn geld kiezen en gewoon wat meer betalen aan voer en vlas. Dan nog sta je heerlijk goedkoop en privé. Als je je niet gaat storen aan haar gedrag en je geeft geen reden waarom zij zich aan jou kunnen gaan storen kun je nog vele jaren met plezier daar staan. Lukt dat niet krijg je alleen maar dat de irritatie oploopt en ben je voor je het weet op zoek naar wat anders (en ben je waarschijnlijk veel duurder uit).

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:10

Ik vind dat je erg goed weg komt voor 25 euro per maand!!
ALs je dingen op een bepaalde manier wilt, moet je het in een contract vastleggen. Nu moet je niet zeuren voor dat bedrag.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:12

mirgino schreef:
tja..... ik vind eigenlijk dat je in je handjes mag knijpen met een stalling van 25 euro per maand

en wat maakt het uit dat ze biks en vlas [ soms ] van jou pakt?
jij bent nog steeds veel goedkoper dan op een pensionstal

en als je het wel erg vind ,ga dan rond de tafel zitten en maak een contract op.
dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Nou het is niet erg maar we hadden wel afgesproken dat er ook vanuit hun kant ook wat zou komen. Er word namelijk nu altijd aan mij gevraagd ga je nog vlas kopen, ga je nog brok kopen ? Ze liften op mij mee ;)
De voerhandelaar levert brok voor de koeien en pakken met zaagsel voor de ligboxen per 1.5 maand. Normaal gesproken bestellen ze dan 2 zak paardenbrok mee en een emmer paarden snoep (voor stalgenoot). Maar nu is er al 6 maand geen paardenbrok meer geleverd maar wel een emmer snoep :P

Zij heeft 3 paarden en ik heb er 1 maar ik betaal voer en bodembedekking voor 4 :Y)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:13

Ik denk dat je niet mag klagen voor het geld dat je er staat. Voor 25 euro kunnen hun absoluut niet voorzien in voldoende vlas en brok, dus niet meer dan logisch als dat je dat inmiddels zelf betaald. Als hun de helft van de pellet vlas betalen is er toch geen probleem, als zij ook de helft gebruikt en voor voer zou ik dan hetzelfde doen. Als zij niet op tijd inkopen, kun jij dat ook regelen (eventueel samen laten bezorgen met het vlas) en ieder de helft betalen. Verder zou ik haar nog een keer vragen of ze uit je kast wilt blijven of het in ieder geval netjes wilt achterlaten, als ze even iets leent (lenen niet opgebruiken welteverstaan).
En over de verzorging van haar paarden, kan ik me goed voorstellen dat je je daar aan ergert. Maar dat zul je toch naast je neer moeten leggen, zolang je genoodzaakt bent om hier te blijven staan. Of je helpt haar of je focust je alleen op je eigen paard en laat de zorgen over die van haar los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:15

When it seems too good to be true, it probably is...
Dit kon je toch aan zien komen... Een paard stallen voor 25 euro incl strooisel en brok. Wat denk je nou zelf...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:15

ik vind eerlijk gezegd ook dat je niet kunt verwachten dat je voor 25 euro per maand kunt staan, inclusief vlas etc.
Ik denk dat jij een andere verwachting hebt dan wat zij in hun hoofd hebben, boeren zijn doorgaans wat makkelijker qua mesten en voeren, daar is deze prijs denk ik ook op gebaseerd.

Zou er niet moeilijk over doen, of fors meer gaan betalen en dat bespreken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:16

Charityyy schreef:
Nou het is niet erg maar we hadden wel afgesproken dat er ook vanuit hun kant ook wat zou komen. Er word namelijk nu altijd aan mij gevraagd ga je nog vlas kopen, ga je nog brok kopen ? Ze liften op mij mee ;)
De voerhandelaar levert brok voor de koeien en pakken met zaagsel voor de ligboxen per 1.5 maand. Normaal gesproken bestellen ze dan 2 zak paardenbrok mee en een emmer paarden snoep (voor stalgenoot). Maar nu is er al 6 maand geen paardenbrok meer geleverd maar wel een emmer snoep :P

Zij heeft 3 paarden en ik heb er 1 maar ik betaal voer en bodembedekking voor 4 :Y)

Tsja, je bent zelf begonnen met kopen omdat zij het niet goed/ niet genoeg deden. Geen wonder dan toch dat ze denken "ga je gang maar"?

In feite komt er van hun kant natuurlijk genoeg; jij mag voor een habbekrats je paard stallen. Je kunt natuurlijk met ze om tafel maar kijk dan ook niet op als het stalgeld meer wordt als het is berekend op jouw eisen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:16

Eigenlijk sta je bij hun "gratis". Dus denk dat je het er met hun over kunt praten dat jij het regelen op je neemt als tegenprestatie, maar wel tegen de eerlijke helft van het bedrag (of zelfs 1/4e).

Akhal_Teke

Re: Hoe houd je afspraken duidelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:17

Hoeveel geld ben je nu extra per maand kwijt?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:18

Voor het bedrag wat je nu kwijt bent, 25 euro + een paar zakken brokjes/vlas, heb je nog niet ens de helft van een pensionstal. Dus niet zeuren en wees blij met zo'n goedkope plaats!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:18

mcsjelle schreef:
Ik denk dat je niet mag klagen voor het geld dat je er staat. Voor 25 euro kunnen hun absoluut niet voorzien in voldoende vlas en brok, dus niet meer dan logisch als dat je dat inmiddels zelf betaald. Als hun de helft van de pellet vlas betalen is er toch geen probleem, als zij ook de helft gebruikt en voor voer zou ik dan hetzelfde doen. Als zij niet op tijd inkopen, kun jij dat ook regelen (eventueel samen laten bezorgen met het vlas) en ieder de helft betalen. Verder zou ik haar nog een keer vragen of ze uit je kast wilt blijven of het in ieder geval netjes wilt achterlaten, als ze even iets leent (lenen niet opgebruiken welteverstaan).
En over de verzorging van haar paarden, kan ik me goed voorstellen dat je je daar aan ergert. Maar dat zul je toch naast je neer moeten leggen, zolang je genoodzaakt bent om hier te blijven staan. Of je helpt haar of je focust je alleen op je eigen paard en laat de zorgen over die van haar los.

Het is lastig om de zorg van haar paarden los te laten, want soms kom ik daar om 11 uur in de ochtend en hebben ze geen van allen nog hooi gehad. Daar baal ik wel eens van, dan denk ik gebeurt dit elke dag? We hadden nl .afgesproken dat zij de paarden in de ochtend doet, qua voeren (is voor haar 5 min werk) en ik probeer dat 's avonds te doen.

Ik laat altijd de stal keuring en fijn achter. Goed aangeveegd en het afval waar het hoort. Gaat ze regels op de kast hangen waar ik mij aan moet houden; zoals aanvegen ed. Terwijl ik dat altijd doe maar zij haast nooit, ik denk dan ja waar wil je nu heen :+

Om even het brok en vlas verhaal aan de kant te zetten.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:21

Akhal_Teke schreef:

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:21

Door ze eerst te maken en vast te leggen...

Ik denk dat jullie (jij en je ouders) hier iets te blond ingestapt zijn. Natuurlijk vond je eerst dat de paarden goed verzorgd werden, er stond er niet een van jou bij. Nu jouw paard er staat en jij en je ouders daarvoor verantwoordelijk zijn, word je je ervan bewust wat jullie eigenlijk belangrijk vinden.

Maak een lijst van dingen die nu volgens jou niet goed gaan en geef aan hoe je ze zou willen verbeteren. Ga er daarbij van uit dat 25 Euro per maand geen reëel bedrag is. Maak bijv. de afspraak dat voor x bedrag ook een pallet vlas voor jou wordt meegeleverd als het vlas voor de koeien komt. Doe datzelfde voor brok. Maak die afspraken waar alle ouders bij zijn, jouw ouders doen tenslotte een financiële bijdrage en die van haar zijn verantwoordelijk voor haar daden omdat zij pas 14 is.
Let niet teveel op wat zij met haar paarden doet, zeker niet zo lang jouw paard daar geen last van heeft. Dat is moeilijk, maar zij moet leren met vallen en opstaan, als jij je er teveel tegenaan bemoeit gaat haar kont tegen de krib.
Maak ook afspraken over het gebruik van elkaars spullen: gebruiken is prima, opmaken ook maar meldt dat even en/of koop nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:22

Volgens mij heb jijzelf ook niet al te veel ervaring met het houden van paarden.
Anders zou je wel weten dat de kostprijs van strooisel en voer al ver boven de 25 euro per maand is.
Dit had je dus redelijkerwijs kunnen verwachten en je hebt imo geen recht tot klagen. Als je het anders wilt, dan moet je het zelf kopen. Of naar een pensionstal, maar daar ga je het niet redden om voor 25 euro te staan.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:23

Akhal_Teke schreef:
Akhal_Teke schreef:

Zo'n 90 euro

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:26

Dus voor 90 euro kan jij genoeg bodembedekking en brok kopen voor 4 paarden voor een maand???

Ik doe vast iets verkeerd

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:32

De ouders van die vriendin betalen toch de helft van de pallet vlas :Y)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:33

Wow 300 euro per jaar? Zo'n adresje moet je koesteren joh. Kan jou die regels op de kast bommen. Meisje is 14 daar kun je ook weinig anders van verwachten. Voor dat geld da5 je bespaart kan je heel wat brok en vlas inkopen. Misschien kun je beginnen om in kleinere hoeveelheden te kopen. Dan valt het meer op en zijn ze misschien wat zuiniger in gebruik?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:34

Idd jullie hebben gelijk ;)
Overigens 90 euro... 180 euro vlas pallet per 2 maand. 35 euro voer per maand. Is dus 105 euro (dus 130 in de maand). Brok eet mijn paard en haar rijpony. De 2 anderen krijgen een handje..
Ik zeur over de prijs etc. Had ik niet moeten doen. Maar soms ergert me het gewoon. Ik spandeer er wel geld aan en zij lift altijd mee zegmaar. Ik weet niet of jullie dit een beetje kunnen begrijpen...? Het is doodnormaal dat ik vlas ga kopen, ik krijg zelfs schiet je wel op met je vlas want het is op!

En afspraken duidelijk houden was ook meer het doel op dat er telkens wat mist uit mijn kast en dat er soms pas laat in de ochtend een keer hooi in de stal ligt...\

Ze betalen nu een helft omdat ik met mijn vriendin een gesprek heb gehad dat het misschien net zo eerlijk is dat zij ook een helft mee doet.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:34

Kirsha schreef:
De ouders van die vriendin betalen toch de helft van de pallet vlas :Y)

Volgens de laatste zin in het 2e bericht van TS niet.

Als er steeds iets mist uit je kast moet je er een slot op zetten.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 18-09-13 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:34

Dan sta je dus nog steeds een stuk goedkoper dan ergens anders....Dus ik denk dat je gewoon voor jezelf moet kiezen. Heb je het ervoor over om te verhuizen en dan meer te gaan betalen, of accepteer je de situatie zoals die nu is en blijf je lekker goedkoop staan met het extra werk dat je eraan hebt.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:36

dus eigenlijk betaal je 90+25 per maand incl alles..

dat is dus eigenlijk nog vrij goedkoop :D

wat zij met haar paarden doet is niet jou zaak..
jullie reden vaak samen..ga eens samen rijden en bespreek waar je mee zit! :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:40

ik snap jouw punt wel :j

maar..... het is haar thuis haar stal,en ik denk dat hun vinden dat je er goedkoop staat en waarschijnlijk vinden ze het normaal dat je spullen koopt[ vlas en biks ] en dat hun daarvan mee genieten

en anders gewoon een gesprek aan gaan en vragen hoe het nu precies zit wat hun van jou verwachten