Natuurlijke afscherming voor Schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:19

Ik zoek een soort van plant/boom die ik romdom een schuilstal kan plaatsen soort camouflage idee. Ik dacht zelf aan soort coniferen boom(meesten zijn giftig) of een brede uitlopende haagplant, maar wat voor soort en is niet giftig?

jullie Iedeetjes?

Lynn_Nikita

Re: Natuurlijke afscherming voor Schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:23

een beukenhaag?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:50

Heeft geen nut, die vreten ze helemaal kaal.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:52

Meidoorn

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:57

Meidoorn, sleedoorn, roos of braam, die zijn door hun doorns beschermt tegen vraat. Wel zullen ze misschien wat aan de bladeren knabbelen, maar deze zijn niet giftig, dus dat is geen probleem.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:22

Braam zou ik niet doen, krengen verwilderen en woekeren enorm als je het niet bijhoudt.heb zelf enorm veel bramen om het land en als je niet blijft snoeien dan is het binnen no time een wildernis.
Als ik het goed heb, heb ik Ligusterbomen/hagen om de paddock, groeien ook flink maar zijn makkelijker bij te houden en paarden vreten er ook niet van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:43

Liguster is giftig

je kan toch een draadje eromheen spannen, denk dat ze de meeste struiken wel kaal willen eten, dan zou ik zorgen dat ze er niet aan kunnen komen

alles wat niet giftig is zullen ze wss aan knagen en wat wel giftig is zou ik geen risico mee willen nemen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:46

Liguster, laurier en dat soort dingen zijn super giftig, niet doen.

Haagbeuk is ideaal, blijft in de winter ook mooi dicht (als hij wat groter is, 1e jaar nog niet), maar zul je zeker in het begin wel moeten afzetten met een lintje. Meidoorn heeft doorns, dus daar eten ze wel iets van, maar daardoor groeit hij juist dichter. Ik kreeg deze adviezen van landschapsbeheer Groningen. Je hebt zo een natuurlijke afscheiding, die ook in het landschap past (wat niet het geval is bij coniferen en dergelijke, buiten het feit om dat deze giftig zijn en uiteindelijk vaak ook lelijk, want groeit niet opnieuw aan)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:01

meidoorn had ik voorheen, nu sta ik gewoon op een normale stal dus heb ik geen hegje meer :P

maar ze bleven er inderdaad door de doorns wel vanaf bij mij :)
en het kan geen kwaad als ze er toch wat van knabbelen, want er is absoluut geen vergif in

overigens betekenen doorns niet dat als je 0,0 op je wei hebt en niet ruwvoer bijvoert, dat ze niet aan de haag beginnen ;)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:45

Heb het nog even opgezocht, het is laurier wat ik heb staan, en gelijk gecheckt of deze giftig is, nee alleen de laurierkers is giftig.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:03

Dank voor de suggesties, meerdere welkom. Ik heb nu de beschikking over een weide perceel van 0,5 hectare. Dus nu aankomende winter alles in kaart brengen voor een Paddock Paradise principe!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:19

Laurier is heel erg giftig hoor. Hier is er een geit aan dood gegaan, dat ging binnen een paar minuten!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:20

Een beukenhaag trekt mugjes aan, dus voor paarden met ZE niet zo ideaal
Sleedoorn, meidoorn, hondsroos, hazelaar, kornoelje etc zijn prima

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:18

Tine10, dan is het waarschijnlijk de laurierkers geweest, die is inderdaad giftig, maar dat is weer een andere dan de gewone laurier, zit ook verschil in het blad.
Moet er ook bij zeggen dat de paarden hier ook niet van de haag eten en ik de gewone laurier heb staan.
Mijn buurman wilde ook graag een beukenhaag planten op zijn erf wat grenst aan de weide, vroeg netjes of het niet giftig was voor de paarden, heb gezegd dat ik dan wel een extra stroomdraadje ervoor zal spannen aangezien ze daar wel van knabbelen.