verhuizen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:09

Ik heb wat meningen nodig... Ik sta nu 7 jaar op een pensionstal (binnenpiste en buitenpiste met minder goeie bodems, stapmolen, was-en poetsplaats, weidegang in de zomer). Mijn paard staat op een individuele paddock, ze staan met 3 buitenpaarden naast elkaar. Ik moet zelf de paddock onderhouden en 's winters komen de andere paarden niet buiten dus blijven de buitenpaarden op hun paddock. Vorige winter was super zwaar, modder, véél werk en als de andere paarden worden weggenomen staat mijn paard even alleen (en te panikeren natuurlijk). Ik heb nu een andere stal gevonden, bij mensen thuis, 2Ha in de kudde van 5, met 3 loopstallen en dus winter en zomer wat gras en vooral veel loop. Ik moet zelf geen onderhoud meer doen (geen mest rapen, greppels graven, sneeuw ruimen, water afleiden), en mijn paard staat nooit meer alleen. Het zijn allemaal merries en ik heb een ruin, en de faciliteiten zijn basic: geen toilet, of wasplaats, wel buitenpiste maar voorlopig zonder verlichting. Maar vlakbij de bossen... Ook qua prijs is het ongeveer gelijk. Ik ben van plan om in de buurt van de nieuwe stal een huisje te zoeken (is ook dichter bij mijn werk) maar voorlopig nog niks gevonden.
Op mijn huidige stal komt mijn trainer aan huis, op de nieuwe stal zal ik op verplaatsing moeten. Er zijn zoveel pro's en con's dat ik twijfel... Wie heeft ideeën of meningen? En is één ruin in een merrie-kudde wel fijn voor de ruin? Hoeveel km afstand van thuis naar stal vinden jullie acceptabel? (ik nu 6km en wordt 17km)
Zouden jullie verhuizen, nog wachten of blijven?
Bedankt!

troi

Re: verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:14

Zolang er geen verlichting is in de bak zou ik voor de winter niet verhuizen eigenlijk. Maar ik rijdt dan ook altijd in de avond. En vergis je niet in de kwetsbaarheid van veel buitenbakken in de winter. Er zijn maar weinig die ook bij veel regen/vorst nog rijdbaar zijn en als je iemand bent die graag traint kan dat ontzettend frustrerend zijn.

Ik zou dus verder gaan zoeken!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:20

tja zoals Troi ook al aangeeft... als je wil trainen in de winter heb je nu alle mogelijkheden en op de nieuwe stal nauwelijks... het is vroeg donker en als het glad is is het nauwelijks veilig om met trailer weg te gaan om te trainen.
Als je in de winter toch al nauwelijks traint dan is het misschien voor je paard wel prettiger om in een kudde te staan. Dan heb je nog dat het een merrie kudde is... en dat ligt volledig aan je eigen ruin wat voor karakter die heeft. Als hij makkelijk merrie's bespringt of juist heel speels is... is het misschien niet zo'n goed idee.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:31

Dat klopt, ik heb 't nu heel goed, maar mijn paardje iets minder dus ik ben verwend. En mijn ruin is best speels dus ik ben bang dat hij zich minder kan uitleven in de nieuwe kudde...Heeft hier iemand ervaringen mee?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:41

Tja, je hoeft op de nieuwe plek minder zelf te doen, dus meer tijd voor je paard. Rijd je veel in de avond? Is er eventueel een binnenbak in de buurt waar je (tegen een kleine vergoeding) kunt rijden? Kan je met de auto naar je paard toe (dan is 17 km niet zo ver, ik heb ze wel verder gehad voor de juiste stal).
Een ruin in een merriekudde gaat meestal goed, maar het ligt natuurlijk ook aan de individuele dieren.
Voor je paard klinkt iig de nieuwe stal beter.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:44

zijn dit je enige 2 opties? vind ze beiden niet ideaal namelijk

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:03