Wat is nodig om winterproof te zijn (schuilstal)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Wat is nodig om winterproof te zijn (schuilstal)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:06

Aangezien in mijn paard verhuisd heb van een pensionstal waar we binnen konden poetsen en paard 's nachts op stal ging naar meer spartaanse omstandigheden hebben we denk ik iets meer nodig om winterproof te zijn.

Wat zijn de essentials om de winter goed te doorstaan? :brr:

Ze komt overigens in een schuilstal met paddock en track en 4 andere paarden. Hooi wordt 3-4 keer per dag gevoerd in hooibakken met hooinetten

Anoniem

Re: Wat is nodig om winterproof te zijn (schuilstal)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:10

Ehhh, winterproof voor wie eigenlijk? Paard of jijzelf?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:10

voor jezelf of voor je paard?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:18

Voor je paard moet je in ieder geval een goeie bodembedekker in de schuilstal hebben liggen, iets wat isoleert en waar ze goed op kunnen liggen. Verder goede water voorziening die niet snel dicht vriest. En als het lang regent moet de paddock ook het teveel aan water goed kunnen afvoeren zodat ze niet alleen maar in de modder staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:19

Voor beiden :D

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:25

Zorg voor een plek die altijd droog blijft, ook buiten de schuilstal. Mijn paarden gaan nooit liggen in de stal, maar altijd buiten. Ze schuilen er wel in. Eventueel een stukje bestraten.
Als het echt koud wordt, bij voorkeur geen dekens, maar veel hooi, liefst onbeperkt. Maagvulling=warmte.
Schuilgelegenheid voor de wind.
Het meeste last hebben paarden van urenlange regen en natte sneeuw, zeker in combinatie met harde wind. Gewone sneeuw, of droge vorst gaan prima, is mijn ervaring. Mijn paardjes vinden het heerlijk, die kou!

Succes!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:27

Voor je zelf zoek je goede handschoenen die goed passen en tegen een stootje kunnen het zelfde geld voor je jas, daarnaast kunnen thermo laarzen en een thermo broek of een extra joggingbroek over je eigen broek goede uitkomst bieden tegen de kou, een regenjas is ook een must op stal als het koud is en het regent dan is de lol er gauw af...
Een stress balletje tegen koude vingers is ook erg fijn en je hebt van die handwarmers in een zakje waar je in knijpt en dan worden ze warm die zijn ook handig zeker als je echt ijskoude vingers hebt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:28

Mijn ervaring en ideeën sluiten exact bij RuthenRoos aan.

Die van mij lagen ook nooit binnen (sto genoeg) maar buiten in de sneeuw en op de bevroren grond.

Water dooi houden was bij mij het grootste punt. Lastig klusje en de grondwaterpomp haalde ik altijd voor de vorst naar binnen. Dat wordt dus sjouwen.

Voor jezelf: hele warme schoenen! Dat vond ik het belangrijkste. Goede stevige schoenen met grip en isolerend, koude voeten is een koud lijf bij mij. Voor de rest, genieten! Als het eenmaal mooi droog winterweer is zul je zien dat het zalig is met je paarden buiten.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:31

Onze paarden staan het hele jaar door buiten, in de winter in de paddock met schuilstal. De schuilstal ligt hoger dan de rest waardoor het er altijd droog is. Verder zijn paarden (indien niet geschoren of ouder) prima in staat een dikke vacht aan te maken die hen goed beschermt tegen de kou. Genoeg voeding en drinkwater is inderdaad wel echt een must, maar dat is zowel in de zomer als in de winter het geval.
Verder voor je eigen, ik weet niet of je tegen dons bent? Dit zijn namelijk echt wel de allerallerwarmste jassen. Het liefst een dikke donsgevoerde jas die wind en waterdicht is. Ik heb er zelf een van Kingsland. Zorg ervoor dat je een legging onder je broek aan doet en dat je kleding en schoenen niet te strak zitten, anders krijg je het alsnog koud. En handschoen en een sjaal+muts natuurlijk :) dan kom je de winter wel door!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 14:20

Schuilstal staat op een grote beton plaat en wat hoger dus daar is het altijd droog en staat door bebouwing en bomen al redelijk beschut. Track is nu na alle regen ook nog helemaal droog maar in de paddock liggen wel 2 grote plassen.

Water- en winddichte kleding heb ik wel incl thermo-ondergoed en gevoerde overbroek :D Rijd met alle omstandigheden en nooit een binnenbak gehad dus dat was al een must.

Wat zijn goede warme waterdichte laarzen?

Hoe voorkom je dat de waterbakken snel dichtvriezen?

Hooi gaan ze wel voldoende krijgen maar ze krijgt sowieso dekens op. Rijd erg fanatiek en heb haar dus liever niet heel erg dik in de vacht. Daarbij is ze nu 21 geworden dus ook al een beetje op leeftijd.