Mn leasehafje heeft zomereczeem en dus had ze ongelijke manen. Die heb ik nu tot een coupe de fjord geknipt met de ibtentie om uiteindelijk een mooie volle bos manen te krijgen. Vanaf volgend jaar krijgt madame een eczeemdeken om, om dit te voorkomen.
Maar goed een haf is het mooist met een prachtige volle bos manen, maar hoe kan ik hier aan bijdragen? Ze heeft best dikke manen.
Dus tips en tricks zijn van harte welkom! Mijn budget is helaas niet het hoogste, dus huis tuin en keuken tips zijn natuurlijk hartstikke welkom!
Niet uitborstelen! Het is echt een monnikenwerkje, maar alle knopen er met je vingers uithalen. Als de manen lang genoeg zijn, doe er dan vlechten in maar daar moet je wel goed op blijven letten, gaan ze schuren met de vlechten in bestaat er een kans dat je een vlecht in je wei moet gaan zoeken. Ook geen anti klit spray gebruiken in de manen
Oja, de vlechten na zo'n twee, drie dagen weer opnieuw vlechten
Dat is al een hele goed tip! Super! Jaa vlechten is een slim idee als de manen langer zijn ja Maakt ook nog uit wat voor vlecht? Eczeemdeken gaat eroverheen, dus die zal dat toch wel beschermen?
Ook nog tips voor goed laten groeien?
paardje1983
Geplaatst: 05-10-13 19:33
heb eentje gehad die zijn manen ongelijk had geschuurd, en toen alles eraf geschoren en een week lang met betadine gewassen, en van de luizen shampoo. 3 mnd later een dikke bos manen.
Betadine wassen en luizen shampoo? Wat is daar de werkende stof die ze doen groeien? Want het probleem is dus zomereczeem en nu heeft ze dus heel veel schilfertjes
Edit: Ze heeft tegenwoordig wat langere manen, ze komen nu ongeveer tot op haar knieën.
sjoukje95
Geplaatst: 05-10-13 19:46
Zodra het kan de manen vlechten. Ik laat ze bij mijn Fries ongeveer 2 weken zitten. Probeer ze ook zo weinig mogelijk uit te borstelen zodat je niet te veel haren verliest. Je kan trouwens beter losse vlechten maken (zo veel mogelijk ) en geen hengstenvlecht, want daardoor zul je aan het eind van de manenkam heel veel haar lostrekken door het gewicht van de vlecht. Succes
Mijn fjord had eerst ook een hele dunne manenkam, toen heb ik ze gecoupeerd en nu zijn ze 3 keer zo dik. en goed blijven onderhouden, goed borstelen, niet teveel sprays en dan invlechten en die om de 3 dagen opnieuw invlechten.
KarmaWitch
Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-13 19:50
Jeetje wat een gave manen zeg! Dus eigenlijk zodra het kan gaan vlechten en niet borstelen maar met de vingers ontknopen?
Deze tips neem ik zeker mee!
Alle tips zijn welkom! Ook dingen die ik kan gebruiken maar dan huis tuin en keuken dingen
Ik vlecht juist niet meer omdat ik merkte dat ze daardoor ging schuren doe er nu gewoon echt niks meer aan behalve ontklitten zo nu en dan, Sweet itch erin en ze groeien beetje bij beetje.
taartjee
Geplaatst: 05-10-13 19:56
Ja! klopt helemaal! Ik gebruik trouwens stiekjes die aardig snel breken, misschien handig om daar ook over te na te denken
Hahahaha Anniek, dat klopt inderdaad! Bij Marjan is het weer eens een apart geval Mijn stiekjes breken ook snel gelukkig. Anniek: Waar klan ik sweet itch halen?
Arlette1991
Geplaatst: 05-10-13 20:02
Bijna 3 jaar geleden waren de manen van mijn tinker iets langer als handbreedte. Nu het langste stuk bijna tot zijn voorknie.
Ik doe er zo min mogelijk aan, een keer in de week antiklit erin en heel voorzichtig uitpluizen. In de vlechten is er juist weer een heel stuk afgebroken helaas. Heb ze alleen met rijden of bij heel warm weer in vlechten.
Ff je topic spieken hihi Tis al wel weer gegroeid sinds ze dr af zijn
Jane2
Geplaatst: 05-10-13 20:05
Ik doe een emmer warm water met 10 druppels theetrea olie (kruidvat 2,50) erin en daar spons ik de manenkam lekker mee af en de staart hang ik in de emmer. Heerlijk. Ze hebben minder jeuk, dus minder schuren en het is nog eens makkelijker doorkambaar. Ook waste ik mijn merrie 1 x in de week met theetrea kruidenshampoo. Ook voor de jeuk. Als ik beide 1 x in de week deed schuurde ze niet. Nu doe ik het ook bij mijn tinker, maar niet elke week en vlecht dan de manen weer. Makkelijk doorkambaar en goedkoop!
Je moet het wel consequent doen. 1 x of vaker afsponsen, hoef je niet na te spoelen. Kan over heel het lichaam, gaan ze mooi van glanzen. Gewoon zweetmes erover en klaar. Manen en staart ook niet uitspoelen. Met de shampoo natuurlijk wel!!! SUcces