kalk en kunstmest gestrooid wanneer weer op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

kalk en kunstmest gestrooid wanneer weer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 15:48

Ik heb het ooit op bokt gelezen maar kan het niet meer terug vinden....
ik heb een maand geleden mijn wei met kalk en kunstmest gestrooid...wanneer mogen de paarden dan weer op de wei?
Ik heb gewone kunstmest gebruikt waarbij de voedingstoffen in een keer vrij komen.....
Of is het beter de paarden voor de winter niet meer in die wei te laten?
Het gras is wel enorm gegroeid....
Wie o wie?

Tooske

Re: kalk en kunstmest gestrooid wanneer weer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:40

Volgens mij kan dat allang staat 2 weken voor geloof ik en het heeft al veel geregend natuurlijk.
Je moet zelf kijken wat jij wil ze zouden er gerust nog op kunnen maar als jij niet wil dat ze alles kapot lopen zal je ze toch uiteindelijk als het erg nat word waarschijnlijk binnen moeten halen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:42

Meestal is de kunstmest met 2 dagen regen al wel weg.
Kalk weet ik niet,maar ik neem aan dat dat ook met deze hoeveelheden regen wel hard gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:20

Kalk en kunstmest tegelijkertijd? Dan is je kunstmest in de vorm van stikstofgas de lucht in gewapperd...
Daar moet minimaal een maand tussen zitten.

Normaal strooi je kalk in september/oktober en zo nodig nog een keer in januari/februari, en strooi je kunstmest in april/mei en zo nodig nog een keer in augustus.

Verder zet je je paard pas weer in de wei als je gras voldoende gegroeid is. Daar doe je het voor tenslotte. Dus daar is geen echte termijn voor te geven.
De korrels die je strooit zijn gewoon een soort zout, daar krijgt een paard niets van (als ze het al eten, want ze zijn ook niet gek), dus dat is in feite geen beperking voor je paard weer in de wei zetten.

Na kalk strooien kan je paard de volgende dag sowieso weer in de wei, want dat doet niets op de grasgroei.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:24

na normaal kunstmest moet je een week wachten (gerekend vanaf het moment dat het opgelost is (na regen dus)
De pavo kunstmest zorgt voor langzame afgifte, misschien handig voor volgende keer, heb je er langer profijt van voor de weide

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:15

samen strooien is niet slim, nutteloos eigenlijk. Ik zet ze er pas op als gras gegroeid is, na kunstmest op vroegst na 2 weken als het geregend heeft ( nat genoeg geweest nu)
Beste is weiland verdelen en om en om te doen zodat de ene wei kan herstellen en bemest / bekalkt kan worden, en dan enkele weken later omwisselen en herhalen

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:51

Ja inderdaad...ik heb ze tegelijk gestrooid wat niet mag ( mijn schoonvader wees mij er ook al op)...maar het gras is wel enorm gegroeid...en met te lang gras de winter in is ook niet goed....dus mag ze er een uurtje op...
De volgende keer een voor een strooien zoals ik nu op een ander perceel heb gedaan met voldoende tijd er tussen...ben ook maar een beginnende boerin..hihi

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:25

kunstmest is het ook beter om met langzaam vrijkomende stikstof te gebruiken, bv van pavo
bij de gewone groeit het gras heel erg snel, maar voor paarden is deze minder gesschikt