wel of niet vlechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chuckychucky

wel of niet vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 12:43

hooii,
Mijn haflinger heeft redelijk korte manen, en ik wil ze toch wel iets langer :D
Ik heb al een beetje rond gezocht en toch kom ik telkens uit op het vlechten, maar ik ben toch altijd wel bang dat het gaat jeuken en dat hij gaat scheuren en dat dan heel veel haar verliest.
Bij mijn oude verzorgpony heb ik het altijd wel gedaan, elke dag opnieuw gevlochten en dit hielp heel erg, ik heb nooit gemerkt dat zij er jeuk aan had. Maar door school kan ik er niet elke dag heen, dus gaat het misschien wel jeuken?
Hij wordt binnenkort naar een stalling heel dicht bij mijn huis geplaatst, dus misschien dat ik er toch even elke dag heen kan wippen.. maar dat weet ik niet zeker :=
Wat is jullie mening over wel/niet vlechten houden in de wei?

fatixgoldy

Re: wel of niet vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:16

als je langere manen wilt werkt vlechten wel goed ! ik doe er dan altijd een beetje baby olie insmeren en dan goed strak vlechten een paar dagen later eruit halen ( een dag of 2 ) en dan lekker een dagje geen vlechtjes en dan weer voor een of 2 in laten zitten , ik hoop dat je het snapt?

fatixgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:17

maar wel goed uitkammen!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:18

Ik zou één hengstenvlecht doen, die is sowieso minder makkelijk af te schuren, mocht die schuren gaan er wat haren aan gok ik zo, en geen hele vlecht.
Kun je best 1/2/3 dagen inlaten.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:18

waarom zou vlechten helpen om de manen te laten groeien??? mijn haflinger zijn manen groeien goed als ze los zijn....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:20

In vlechten breekt het minder af. Ik had ze ook altijd in vlechten, maar dat was ivm de warmte en omdat ik er niet mee kon rijden. Dunde ze wel regelmatig uit en knipte het dan ook, dan blijft het mooi.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:15

Mijn ervaring met meerdere verticale vlechten is niet zo goed, door schuren gingen er hele plukken uit. Ook als ze bij elkaar knabbelen, wil er weleens een (deel van de) vlecht sneuvelen.
Daarna een hengstenvlecht geprobeerd. Daar ben ik ook nog niet heel enthousiast over, omdat de haren richting de schoft ook uit de manenkam worden getrokken als ze grazen of iig met hun hals laag staan te eten. Dus dat betekent tot halverwege invlechten. Uiteindelijk doe ik nu regelmatig cowboy magic in de manen en laat ze dan gewoon los.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:18

Mijn haflinger heeft al jaren eigenlijk continue zijn manen in meerdere vlechten. Hij heeft nooit geschuurd of jeuk. Ik zou het gewoon proberen.

chuckychucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:52

Hoi,
Bedankt voor de reactie's!
@banketstaaf ze groeien ook als ze los zijn, maar er zijn veel mensen die merken dat met vlechten het beter groeit, omdat het dan minder afbreekt :)