klinisch laten keuren? kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lundj

klinisch laten keuren? kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:50

Hallo bokkers. :D

We hebben een paard op proef, en dat zal dan waarschijnlijk mijn eerste paard worden.
We willen haar waarschijnlijk klinisch laten keuren.
Is dat een goed idee?
En hoeveel kost dat?

Gr Romy

Yinthee
Amadeus <3

Re: klinisch laten keuren? kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:55

Klinische keuring is altijd raadzaam bij een paard kopen.
Wat daar de kosten van zijn is geheel afhankelijk per dierenarts, dus gewoon even de dierenarts die je de keuring wilt laten doen opbellen en vragen wat het kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:56

Het ligt inderdaad aan de dierenarts. Hier in de omgeving is het 120euro ongeveer.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:59

Zeker verstandig om een klinische keuring te laten doen, kosten verschillen inderdaad nogal per plaats/dierenarts. Zal van 100 tot 150 euro zijn ongeveer.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:00

Ik had bij dierenarts g mensen een maand geleden denk een paard klinsch laten keuren en toen kostte het volgensmij tussen de 135 en 140,- dacht ik. Het is zeker een slim idee om klinisch te laten keuren.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:08

ja heel goed idee , alleen de kosten verschillen van regio en dierenarts.
zoek een goede DA in de buurt en kijken een naar de prijzen lijst op de site.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:11

ik zou hem zeker laten klinisch laten keuren! :j

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:08

Ik zou bij paard ook fotos laten maken
Bij landhorst betaal je nu 350 is klinisch en foto
Ze komen naar je toe!! Geld waard en hun zijn super goedkoop

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:26

Ik betaalde rond de 100 voor klinische keuring

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:32

Jeetje wat zijn die prijzen gestegen.
laatste paard wat ik klinisch had laten keuren is nu 6 jaar geleden en koste me 45 euro.

Maar idd raadzaam om het even te doen.

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:39

Ik betaalde €280,00 1,5 jaar geleden

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:48

280 euro ???? Dat betaal je bij de Lingehoeve in Lienden niet eens voor een klinische keuring. Daar betaalde ik de laatste keer 175 euro.

Zou zeker het paard klinisch laten keuren. Het zou bij mij van de aankoopprijs en bijv leeftijd van het paard afhangen of ik ook rontgenologisch zou laten keuren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:55

TS, dit is misschien een goed informatief stukje voor je van de site van de Lingehoeve.

Keuring van het Paard

Een paard is een kostbaar bezit, dat start met de aanschaf van het dier. Zelden gaat de aanschaf gepaard met niet-goed-geld-terug-garantie. Het is daarom erg belangrijk dat u het paar zo goed mogelijk laat onderzoeken voor u tot koop overgaat. Paardenprofessionals kunnen u helpen met bijvoorbeeld afstamming, capaciteit en aanleg van het paard. De dierenarts is als enige in staat om een beeld te schetsen over de gezondheidstoestand en de conditie van het paard. Deze informatie is essentieel om te beoordelen of het paard een goede investering is.

Keuring op maat
Lingehoeve Diergeneeskunde verzorgt aan -en verkoopkeuringen, keuringen voor diverse stamboeken, hengstenkeuringen (KWPN, FPS, enz.) en PROK keuringen. Voor informatie kunt u terecht bij een van onze keuringsdierenartsen (Erik Bergman en Henk van der Veen.)
Een keuring bestaat in eerste instantie uit een standaard onderzoek en kan, afhankelijk van de specifieke wensen of eisen van de (ver)koper, ingekort of uitgebreid worden. Overleg dit goed met de dierenarts zodat deze volledig op de hoogte is van uw wensen.

Tips:
•Kies een onafhankelijke dierenarts die kennis van zaken heeft;
•Communiceer met de dierenarts de korte -en lange termijn wensen;
•Vraag de dierenarts of de standaardkeuring voldoet of dat er aanvullend moet worden gekeken;
•Bespreek de kosten;
•Zorg dat u aanwezig bent bij de keuring;
•Bespreek de bevindingen met de dierenarts;
•Ben kritisch en vraag wanneer iets niet duidelijk is.

Niet goedkeuren en niet afkeuren
De dierenarts zal het paard nooit goed -en nooit afkeuren. Hij zal zoveel mogelijk informatie vergaren over de bestaande medische toestand van het paard om deze met de koper te bespreken. Op basis hiervan kan een koper de beslissing nemen om het paard wel of niet te kopen. Aan de hand van de bevindingen op dat moment kan de dierenarts u hierbij adviseren. De toekomst voorspellen is niet mogelijk, een keuring is een momentopname.

De keuring
De keuring verloopt volgens een standaard protocol. De bevindingen van het klinisch en/of röntgenologisch deel worden genoteerd op een standaard keuringsformulier.
Algemene en klinische beoordelingen bestaan uit het onderzoeken van diverse orgaansystemen. Inspectie, palpatie en eventueel percussie van diverse skeletonderdelen worden uitgevoerd en de hoef wordt onderzocht. Daarna volgt het monsteren op de rechte lijn, op de volte met harde en zachte ondergrond ter beoordeling van alle drie de gangen. Tot slot volgen de buigproeven.

Aanvullend onderzoek
Als de dierenarts gedurende de keuring dingen tegenkomt, kan hij adviseren om nader onderzoek uit te voeren. Dit aanvullend onderzoek kan gebruikt worden om een bepaalde verdenking hard te maken of om te beoordelen hoe uitgebreid een aandoening én hoe belangrijk deze is.

Röntgenfoto's
De röntgenologische keuring is geen vervanging van een goede klinische keuring. Het is een aanvulling. Het geeft een beoordeling van hoe het paard er op dat moment uitziet. Röntgenfoto's kunnen ongerustheid of een vals gevoel van veiligheid creëren omdat ze wel dingen tonen maar die eigenlijk niet 'belangrijk' zijn. Dit kan verwarrend zijn. De dierenarts interpreteert de röntgenfoto's en geeft hier uitsluitsel over.

De uitslag
Na afloop van de keuring wordt alles op een rij gezet, zodat u met alle informatie een besluit kunt nemen. Bedenk echter dat:
•Geen enkel paard perfect is;
•Sommige bemerkingen met een goed management onder controle te houden zijn en het gebruik van het paard niet beïnvloeden;
•Speciaal beslag en speciale voeding gepaard gaan met extra kosten voor langere tijd;
•Wanneer er twijfel is dient u dit met uw dierenarts te bespreken;
•U de keuze maakt en uw dierenarts enkel kan adviseren.

U bent op zoek naar een paard dat gezond is en dat voldoet aan uw wensen en verwachtingen. Wanneer u besluit om een paard niet te kopen is het geld toch goed gespendeerd.

©2013 Lingehoeve Diergeneeskunde, Lienden | Webdesign: G2O

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:17

Ik heb 2 maanden geleden 200 euro betaald voor een klinische keuring.
Ik laat mijn beesten altijd keuren zowel klinisch als rontgenologisch. Ze moeten ook de verzekering in en die vereisen boven een bepaald bedrag foto's.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:21

Hier is een klinische keuring ook altijd maar ongeveer 100 euro.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:23

Ik zou het je zeker adviseren! Ik heb het ook laten doen bij mijn paard. Helaas was het een duur grapje, omdat mijn dierenarts er een flink end voor moest rijden. Ik was dan ook 350 euro kwijt. Ik heb het het er met alle liefde voor over gehad, ik weet niet in elk geval waar ik mee te maken heb! Als je je paard wilt laten verzekeren, moet je even navragen bij de verzekering van welke dierenarts je gebruik mag maken!!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:06

Ik betaal bij mijn dierenarts 75 euro voor de gehele keuring, heb twee weken geleden 60 euro betaald voor een kleine keuring(bleek al snel dat het paard niet in orde was dus had het geen zin om de hele keuring af te werken aangezien ik dit paard helaas heb laten staan..).
Het verschilt echt per dierenarts!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:24

De verzekering hoeft geen probleem te zijn, daar hoeft het paard niet voor gekeurd te zijn, tot een bepaald bedrag tenminste. Er komt dan gewoon iemand van de verzekering langs om het paard te controleren of het opgenomen kan worden in de verzekering.