Paard afleren om over de schrikdraad van de weide te springe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annewan44

Paard afleren om over de schrikdraad van de weide te springe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 15:29

Op onze stal staat een grote Trakehener die al een poos de slechte gewoonte heeft om over de schrikdraad te springen en zo van weide naar weide te verhuizen. En nu dus over de draad naar de straat gesprongen is... gelukkig richting bak en zonder ongevallen.

Op box laten staan is geen optie, hij zuigt lucht en breekt de boel af. In de paddock is hij ook een onrustig paard, want hij staat naar de andere weidegroepen te kijken... zelfs met een maatje bij hem. En de houten omheining met planken moet er aan geloven (vindt de eigenaar van de stal ook maar niks...).

Zo, en wat nu ? Want zijn ruiter wil hem echt niet kwijt, maar wat doe je met zo'n paard ?

graag ervaringen/tips/trucs/... of een wondermiddel ;-)

Als dit al een topic was, dan graag de link aub

x_Nadia

Re: Paard afleren om over de schrikdraad van de weide te springe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:31

is het een optie om het schrikdraad hoger te maken?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:32

Afrastering ophogen zodat hij er niet meer overheen kan. Of een ander maatje zoeken waar hij wel samen mee wil staan.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:39

Wat Anoeska zegt, kan echt helpen. Wij hadden een veulen dat altijd uitbrak, behalve met 1 bepaalde ruin bleef hij mooi in de weide staan.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:43

Heb er zelf ook zo een.. gek word je er van.
Wij hebben nu op iedere paal van de wei nog een paal gezet met een draadje, waardoor het hek nu een stuk hoger is.
Tot nu toe (we hebben dit nu een weekje) is hij niet meer de wei uit gesprongen.
Dus hek hoger maken zou, als dat kan, een goede optie zijn :)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:45

Inderdaadf wat marshmellow zegt... wij maken ook altijd een leeuwenkooi haha, palen boven elkaar en extra linten goed hoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:46

Heeft de eigenaar al helder waarom het paard springt?

Annewan44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 15:52

De draad verhogen is inderdaad een optie (moeilijk want geen eigenaar van de weides...) maarde slimmerik blijkt - bij navraag - ook in staat om onder de draad door te kruipen -en de elektrische schokken op zijn manenkam er voor lief bij te nemen? Dat wist ik nog niet toen ik dit topic begon... Maakt dat ik nu weer beter begrijp waarom zijn ruiter op haar FB zo wanhopig om raad vroeg (verhogen leek mij ook voor de hand liggend als oplossing)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:53

d'r is een vrij simpele oplossing...
draad een meter voor het hek spannen ( een lage, 1,20 hoog ongeveer... dan gewone omheining in de palen deze : http://www.agradi.nl/ako-afstandisolato ... 0stuks.htm en daar een draadje in... eventueel nog een extra laag bijvoegen.. en dan mag je me gek vinden maar dat is hier ook gebeurt... nu gewoon zo hoog ( 1,60) dat ze het eindelijk laten... maar nog afentoe doen ze het nog wel...
hier ziet het er nu zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=8aOz1mJvQWc
eerst nog op de lange paal die verhogers. die kunnen er nu af :) en een flinke klap stroom }:)
zo komt deze ontsnap koning er NIET uit... dus ook kruis erdoor voor het ontsnappen, en aan de buitenzeide's nog een draad in het midden er achter. en alles strak houden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:54

Als het paard in dat land het verder wel naar z'n zin heeft (dus liever achter de oorzaak komen, en deze weghalen) kun je een vliegenmasker om doen. Eventueel lapjes erop naaien, als ze het niet goed kunnen zien/inschatten, gaan ze niet zomaar. En voldoende trainen met het paard, t.o.v. het voer dat hij krijgt.
Edit: bij onder door kruipen kun je evt ijzerdraad in de manen verwerken.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 14-09-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:56

Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, maar wat nou als je hem het stroom is laat voelen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:59

JorisDy schreef:
Misschien krijg ik nu heel bokt over me heen, maar wat nou als je hem het stroom is laat voelen?

heb ik ook wel eens gedaan hoor... maar dan ff stroom eraf, en zodra hij ontsnapte de stroom erop... daar schrok hij wel van. maar dag erna er weer uit... je kan ijzerdraden overal doorheen vlechten... enige optie is alles zo strak houden, en zoveel stroom erop dat hij niks anders kan als erin blijven. hier liep ie iedere dag buiten... en ja doe er alles aan hem binnen te houden. maar stroom helpt niet bij iedere pony. gaas.... ( Van dat met kleine gaten niet schapengaas ;) ) en planken en extra lint... maar nog kunnen ze eruit

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:00

Draad eronder en draad erboven? Maar eigenlijk moet je je natuurlijk afvragen waarom het paard dit doet. Waarom is hij niet op zijn gemak in de paddock en de weides? Maar voor jullie en zijn veiligheid zou ik toch de afrastering onder handen nemen om te beginnen.

Locanda schreef:
Als het paard in dat land het verder wel naar z'n zin heeft (dus liever achter de oorzaak komen, en deze weghalen) kun je een vliegenmasker om doen. Eventueel lapjes erop naaien, als ze het niet goed kunnen zien/inschatten, gaan ze niet zomaar. En voldoende trainen met het paard, t.o.v. het voer dat hij krijgt.

Dit lijkt me echt levensgevaarlijk. Wat als het paard toch besluit te gaan, of in paniek raakt en in zn paniek niks kan zien? Dat zou ik echt niet zomaar doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:02

Wij hadden er ook 1, paard heeft een aantal zomers bij ons op het land gestaan.
Ons weiland was opgedeeld in 2 stukken en dat wisselden we dan af. Dit dier bleef continu heen en weer springen/rennen, liep daarmee beide stukken weiland kapot en zorgde voor vreselijk veel onrust in de groep. Als het aan mij had gelegen was het contract al lang opgezegd en had ze maar een andere plek voor dit dier gezocht, helaas is het mijn land niet en heb ik daar weinig over te zeggen.

Het draad is meerdere keren verhoogt, tot op den duur het hoogste draadje voor mij op hoofdhoogte zat(ik ben 1.73 ong) en ook daar sprong hij nog met gemak overheen, uit een eenvoudig handgalopje en nog ruim overhouden... Hij kon fantastisch springen, helaas wel op de verkeerde momenten.

Uiteindelijk is hij de weg opgesprongen(gelukkig niet tijdens boottijd, dus niet extreem druk) en dat was voor de eigenaresse de bekende druppel en heeft ze het paard weer terug gebracht naar vorige eigenaar(kwam bij de springstal van haar broer weg, dus dat was vrij eenvoudig ;) ).
En misschien mag ik het niet zeggen, maar ik ben vreselijk blij dat dit dier weg is...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:04

ijssnuiver schreef:
Ons weiland was opgedeeld in 2 stukken en dat wisselden we dan af. Dit dier bleef continu heen en weer springen/rennen, liep daarmee beide stukken weiland kapot en zorgde voor vreselijk veel onrust in de groep. Als het aan mij had gelegen was het contract al lang opgezegd en had ze maar een andere plek voor dit dier gezocht, helaas is het mijn land niet en heb ik daar weinig over te zeggen.

Het draad is meerdere keren verhoogt, tot op den duur het hoogste draadje voor mij op hoofdhoogte zat(ik ben 1.73 ong) en ook daar sprong hij nog met gemak overheen, uit een eenvoudig handgalopje en nog ruim overhouden... Hij kon fantastisch springen, helaas wel op de verkeerde momenten.

Uiteindelijk is hij de weg opgesprongen(gelukkig niet tijdens boottijd, dus niet extreem druk) en dat was voor de eigenaresse de bekende druppel en heeft ze het paard weer terug gebracht naar vorige eigenaar(kwam bij de springstal van haar broer weg, dus dat was vrij eenvoudig ;) ).
En misschien mag ik het niet zeggen, maar ik ben vreselijk blij dat dit dier weg is...

ze kunnen best een stijltje van 1,73 springen... maar maak je er een oxer van ~~}>

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:05

unihorses schreef:
ijssnuiver schreef:

ze kunnen best een stijltje van 1,73 springen... maar maak je er een oxer van ~~}>

Haha!
Ik ben blij dat hij weg is. Dit dier was hier overduidelijk niet op zijn plek. Bleef vreselijk achter mijn paarden aanjagen, was continu aan het rennen en doen en sprong over alle draden heen...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:09

ijssnuiver schreef:
unihorses schreef:

Haha!
Ik ben blij dat hij weg is. Dit dier was hier overduidelijk niet op zijn plek. Bleef vreselijk achter mijn paarden aanjagen, was continu aan het rennen en doen en sprong over alle draden heen...

hmm,... dan was er meer misschien.. hier is het gewoon het gras is groener aan de overkant :) en gaat heerlijk staan grazen... vervolgens open ik de draden weer een galopeerd ie weer het land in :')
tja... 3x per dag ontsnappen... op een gegeven moment kwam ik hem niet eens vangen toen er gebeld werd.. zag hem in de avond wel weer :+ blijft toch wel waar hij is. moest hem donderdag hellaas wel van de weg halen :( dus hier het fort weer uitgebreid :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:10

Eline, je trekt geen 'zak' over zijn hoofd, dat hij blind is.
Het kan genoeg ontmoedigen om te stoppen, als het niet afdoende werkt, zal het paard alsnog gewoon kunnen springen.

Annewan44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 16:50

Iemand suggereerde een knie of kootkluister, dat ken ik niet. iemand ervaring mee ? Link ?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:14

Annewan44 schreef:
Iemand suggereerde een knie of kootkluister, dat ken ik niet. iemand ervaring mee ? Link ?

die vind ik voor op de weide eigenlijk niks :n
klusters worden vooral gebruikt bij het opvoelen e.d als ze kunnen trappen, en in het buitenland bij lange tochten dat de paarden kunnen grazen maar niet weg kunnen.
maar het is toch echt bedoeld om ze in hun bewegings vrijheid te beperken en niet alleen in het springen! ook het lekker spelen en rennen, en het vluchten.
voor als je klusters niet kent : het zijn een soort handboeien.
maar daar kunnen ze alsnog mee springen hoor... maar denk niet dat ie het dan red. dan vind ik het gedeeltelijk blindmaken nog een betere optie die ik al niks vind. gewoon je omheining in orde maken!