Toch niet overschakelen naar 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Toch niet overschakelen naar 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:42

Deze zomer heeft mijn paard veel op de weide gestaan. Tijdens te warme momenten stond hij op stal, de rest op de weide(+12u weide). Hij heeft 1 maand 24/7 buiten gestaan. Maar mijn paard zag er na een tijdje enorm triest/depri uit. Hij had altijd zicht op minstens 2 andere paarden, maar stond wel alleen op zijn stuk weide. Hij was enorm sloom, lusteloos, wou niet werken etc. Hij wou na het rijden soms niet meer naar de weide gaan, hij bleef staan/staakte. Depri/ongelukkig.

Nu staat hij sinds 10 dagen terug op stal wegens behandelen van hardnekkige mok (vermijden van vochtigheid/regen op weide). Hij ziet er terug opgewekt, energie en levendig uit. Ook ohz is hij eindelijk terug enorm voorwaarts (ervoor enorm sloom) en zalig om te rijden. Hij ziet er gewoon gelukkig uit, wat toch tegenspreek 'paarden horen 24/7 buiten'. Daarnaast heeft hij zich gisteren los getrokken (toen ik mok behandelde) en is hij direct zijn stal in gelopen (10m verder, deur stond open) en kijk me echt aan met 'mag ik hier blijven? *pupyface* '

Aangezien hij er zo depri uitzag, dacht ik dat hij misschien buiten MET weidegenootjes wel graag 24/7 buiten zou willen. Deze stal ook gevonden, maar nu twijfel ik toch enorm om hem over te plaatsen. Het is alsof zijn stal zijn veilig rustig plekje is en hij er absoluut nood aan heeft.

Ik heb echter niet de mogelijkheid om hem overdag op weide met anderen en 's nachts op stal te zetten. Deze stallen zijn in de buurt of niet bestaande of financieel niet mogelijk (lees: 600 euro/maand)

Dus blijft over: 23u op stal OF gedeelte op stal+gedeelte op weide alleen met zicht op anderen OF 24/7 buiten met anderen.

Reden stal (eventuel met weide alleen):
+ terug levendig, energie, opgewekt
+/- gaskoliek gehad begin weide seizoen
- weinig beweging
- weinig sociaal contact (er wordt wel geleefd op stal, voordurend mensen aanwezig maar het blijft rustig)

Reden 24/7 weide met anderen:
+ beweging
+ sociaal contact
+ voordurend te eten
-- enorm sloom
-- depri

Wat moet ik nu doen? :/

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:50

Er is geen een 'heilige manier' van paard houden.
Net zoals mensen, zijn paarden verschillend.
Je paard geeft voldoende signalen af om je besluit te herzien, lijkt mij.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 00:14

Mok heeft hij gekregen door natte benen (gedouched na rijden) die overdag zijn verbrand door te felle zon (25°) (vermoed ik, aangezien het gras kort was en het niet regende en dus geen modder/natte weide).

Inderdaad, 23u op stal vraagt voor energieopstapeling! Maar hij zag er echt depri uit toen hij 24/7 alleen buiten stond. Hij kreeg naast het gras ook krachtvoer (sport + haver) maar hij zag er depri uit, absoluut geen werklust etc. Nu krijgt hij basis krachtvoer en veel hooi op stal en hij ziet er gelukkig uit en heeft werklust! Phuff moeilijke keuze!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:21

Maar buiten had hij niet echt contact met andere paarden en op stal wel? Kan dat de reden niet zijn? Die van mij staat 24/7 buiten in een gescheidde kudde (merries en ruinen apart). Van april tot ca. oktober op de wei, daarna het paddock. In mijn ogen de meest ideale omstandigheden voor een paard (op een paddock paradise na, maar je kan niet alles hebben :D ). Maar goed, als je paard depri wordt van de wei lijkt me dat ook niet een goed alternatief. Misschien iets zoeken met schuilstal / paddock / wei en weidemaatjes?

Edit: 600 euro per maand?? Dat kan / wil toch geen mens betalen? >;)
Laatst bijgewerkt door Ziviaantje op 14-09-13 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Urion

Re: Toch niet overschakelen naar 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:23

Heb liever een paard samen met ander paard dan alleen. Neem vanuit daar je beslissing of zoek een andere weg.

Smidvught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:23

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 05:48

Hier gaan ze ook erg graag aan het eind van de dag weer naar binnen. Ook als het erg slecht buiten is staan ze voor het hek te wachten of ze naar binnen mogen. Echter zou ik geen enkel paard 23 uur per dag binnen willen hebben staan. 24/7 buiten zou ik ook niet willen, maar zonder soortgenootje zou helemaal geen optie zijn.

Als ik jou was zou ik even verder zoeken naar een stal waar je paard s nachts naar binnen kan en overdag met bv een shet de wei in.

Dan maar iets verder weg, een stal die wel voldoet. Misschien zijn er privé stallingen of boeren waar dat mogelijk is?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:35

Hier zijn geen regels voor, ik vind dat je ook moet kijken naar wat je paard wil. Is het geen optie om een soort schuilstal te maken? Dat die zelf kiest?
Het ene paard wil nu graag eenmaal naar binnen, dat was met Romeo zn maatje ook die rende na een dag van 10 uur weide echt wel naar het hek en was dan niet meer te houden naar stal, terwijl Romeo rustig bleef staan, maar eenmaal binnen vind hij het weer zalig.

En ik neem aan als die op stal staat dat die dan ook nog regelmatig buitenkomt? Of een aantal x uren per dag?

Edit; lees net nog een keer je OP en zie dat het geen optie is. Is dit ook niet te realiseren met stalgenoten? Anders zou ik opzoek gaan naar een stalling waar dit wel een mogelijkheid is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:39

Je weet helemaal niet of je paard depri en sloom om te rijden wordt van 24/7 met soortgenoten.
Je weet alleen dat-ie niet gelukkig is van 24 uur buiten staan in z'n eentje.

En als jouw keuze op dit moment in feite is, 23 uur op stal óf 24/7 mét soortgenoten, zou ik eerst eens kijken hoe hij het leven in een kudde vindt. Kun je daarna altijd nog kiezen voor fulltime binnen als een tussenweg er niet (betaalbaar) is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:43

Vogel eens wat uit, hier staan ze 24/7 met goede schuilstal, dekens en soortgenootjes.
Kun je hem niet tijdelijk bij het weiland waar je ze nu hebt met een andere pony en eventuele
deken ( als het nodig is ) zetten. Mijn pony werd altijd depri van de kou, nu deken + (vernieuwde)
schuilstal is het ook al stukken beter. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:47

Ik zou zeker eerst met soortgenootjes proberen, een paard alleen is sneu.
Mocht dat neit lukken kun je hem altijd nog opstallen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:55

Met soortgenootjes zeker weten!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:15

crazygirl1 schreef:
Reden 24/7 weide met anderen:
+ beweging
+ sociaal contact
+ voordurend te eten
-- enorm sloom
-- depri

Ik heb sinds ruim twee maanden mijn paarden naar 24/7 verhuisd (eerder stonden ze overdag in de wei en 's-nachts op stal)
Ik denk dat je paard niet gelukkig is geweest dat ie alleen stond. Paarden die 24/7 buiten staan krijgen een ander leefritme en hebben elkaar nodig om te kunnen rusten. Mijn witte paard is de eerste maand dood en dood moe geweest. Zijn gebruikelijk ritme van op stal slapen en rusten in een veilige omgeving, had ie niet meer. Er moet nu gewaakt worden buiten. de veiligheid van de 4 muren is weg.
Mijn paarden staan in een kleine kudde, en zelfs daar had mijn witte dus moeite met rusten.
Misschien is er wel zoiets aan de hand geweest met je paard. Heeft ie moeite gehad met de overgang, en nou stond ie ook nog alleen en was ie dus helemaal alleen verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Dat kost écht energie.
Misschien was je paard niet depri maar gewoon doodmoe.

Ik zou gaan voor de 24/7 buiten in een kudde. Uiteindelijk geef je je paard zo toch de meeste kans om paard te zijn tov de 23 uur op stal. Feit dat ie zoveel energie op bouwt in een stal is voor mij een teken dat je paard daar te kort komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:23

Je kan proberen of je paard zich beter voelt met weidemaatjes 24/7 buiten maar niet elk paard voelt zich daar goed bij.
Heb het mijn paard ook geprobeerd, ze stond voorheen altijd snachts op stal en overdag buiten, ben toen ook overgeschakeld naar 24/7 buiten met een kleine kudde, een jaar geprobeerd maar had een zielig hoopje paard dat alleen maar voor het hek stond te drammen.
Sta sinds januari op een andere stal waar ze snachts binnen staat en de hele dag overdag buiten, wat een verschil! In de zomer heeft ze wel 24/7 buiten gestaan met een maatje en dat ging prima, maar nu geeft ze zelf al aan dat ze op stal wil, zo erg dat ze zelfs over het hek gesprongen is en zelf haar stal inliep omdat ze niet buiten wou staan.
Ik zie nu een vrolijk paard dat helemaal in haar element is!

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 10:34

@Ziviaantje: in een straal van 15km heb je enkele maneges zonder weide/paddock voor minstens 450 euro. Voor paard met stal en weide betaal je hier 550 à 650 euro. Die van 550 is een 'basic' stal en de 2 andere van 600 (kan oplopen tot 1400 euro voor competitie training formule 8)7 ) en 650 euro zijn enorm luxe (revalidatiecentrum met aquatrainer, solarium, weides, stapmolen etc).

@Lieshorses: Een weidemaatje op zijn huidige weide kan niet, hiervoor vraagt de eigenaar van de weide 100 euro/maand bij.

@Gooya: Inderdaad kost het hem veel energie om 'veilig' te zijn, dat vermoeden heb ik ook. Hij vindt het daarnaast alleen echt niet leuk op de weide, anders zou hij toch net staken om er naar toe te gaan?

Momenteel heb ik volgende opties: (dit hoort bij centraaltopic: stalkeuze. Maar ik wil jullie aantonen welke opties er wel/niet zijn. Ik heb heel internet afgezocht en dit zijn de opties in een stral van max 25min rijden van thuis. Ik haat pendelen en het is anders ook niet te combineren met studies en werk)

-Huidge stal:
* grote stal 4.5x4.5
* kleine (grond/modder) paddock
* binnen - en buitenpiste
* doe-het-zelf-stal: zelf uitmesten, voer aankopen en geven (Ik geef wat/waneer/hoeveel ik wil=positief)
* gelegen in mijn straat op 2km van thuis (weinig vervoerskosten)
* prijs: +/-220 euro
* eventueel met weide op 30min stappen van stal: 100 euro/maand

- 24/7 optie 1:
* schuilstal
* kleine kudde van jonge en gepensioneerde paarden die altijd 24/7 buiten zijn
* goede buitenpiste
* longeercirkel
* 20 km of 25 min van thuis (benzinekosten +/- 100 euro, ik zal 4x/week gaan)
* prijs: 250 euro (winter met hooi en krachtvoer, eventueel deken op/afdoen) of 200 euro (zomer)

- 24/7 optie 2 (stal met weidegang service kost hier 650 euro en ja hoor er is een wachtlijst!):
* onder constructie, pas beschikbaar vanaf lente 2014 (nu al 1 bestaande weide van 10hectare voor 10 paarden 24/7 buiten)
* auto. drinkbakken (vervangen door waterkuip tijdens vriesperiode)
* 60*80m buitenpiste
* 22*65m binnenpiste
* solarium
* binnen en buiten doucheplaats
* binnen en buiten longeercirkel
* bedekte stapmolen
* zeer luxeus, heel professioneel. Paarden op weide worden er minstens 2x dag gechecked (deken goedliggen, wondes nakijken, voldoende ruwvoer). Zeer duur maar ze hebben prachtige faciliteiten en hebben een zéér goede reputatie qua omgang/verzorging paarden en ook mensen(klanten)
* 15km of 20min van thuis (benzinekosten +/- 70 euro, ik zal 4x/week gaan)
* prijs: 325 euro

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:44

Ik zou dan gaan voor optie 1, 24/7 op de goedkopere stal, of je huidige stal maar dan met meer paarden op de wei. Is dat laatste niet mogelijk, dagelijks met in ieder geval 1 maatje naar buiten op de wei ('s zomers) of paddock ('swinters) ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:53

Onze paarden staan 24x7 buiten met zijn tweeën en een inloopstal. Ze zijn daar zeer gelukkig mee.
Ik vind dat jouw paard duidelijke signalen afgeeft dat hij graag in zijn stalletje staat. Is toch niets mis mee?
Gewoon luisteren naar je paard en als je kunt regelen zoals Romy het heeft opgelost dan werkt dat wellicht ook voor jouw paard. Niet alle paarden zijn buiten gelukkig, zoals die van mij niet in een stal kan staan (claustrofobisch) en altijd in weer en wind buiten staat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:16

- 24/7 optie 1: Zijn hier evt binnenstallen te huren mocht je paard ziek zijn? Schuilstal en weidemaatjes is wel ideaal.
Ook voeren, eventueel deken op/afdoen is handig.

- 24/7 optie 2: Is hier een schuilstal aanwezig? Of een tijdelijke box mocht je paard ziek zijn? Of betaal je in zo'n geval de hoofdprijs?
Prijs pmnd 325....bij 24/7 buiten..dan kun je voor dat bedrag bij je huidige stal/wei net zo goed een shet er bij nemen..