Ik heb nu mijn eigen weide(gehuurd) en er moet nog een stal opkomen. Hoe groot moet de schuilstal zijn als er op de weide 4 paarden komen te staan?
Daarbij wil ik ook nog een stal die ik kan afsluiten. (Voor opzadelen,verzorging.etc) In deze stal zullen ze nooit opgesloten staan Dus hier komt ook de zadelkast in.
Hoe groot moet ik de 2 stallen aan elkaar nu laten maken? Dus lengte,breedte en hoogte ?
je moet eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Tinker11
Geplaatst: 13-09-13 15:42
Je mag niet zomaar een schuilstal bouwen zonder vergunning. Maar wel een schuilstal die verplaatsbaar is. Je hebt ook van die soort tenten zeg maar of ik heb ook wel eens een inklapbare gezien die je achter de auto mee kan nemen als je hem inklapt zeg maar. Die was wel van kunststof of hout. Ik zou je eerst maar eens goed inlezen.
Dat bedoel ik inderdaad. Je mag van de gemeente niet zomaar overal bouwen. Dat zou ik eerst navragen. Als je al mag bouwen zijn er ook aan de maten weer maximale afmetingen.
aangezien TS in belgenland woont en het daar inderdaad verplicht is neem ik aan dat het een minder grote uitdaging zal zijn bij de gemeente dan als wij dat in nederland willen doen.
Naja, in dat geval, mijn schuilstal is 3,20 hoog, en voor een tinker en 2 ukkies hebben we een schuilstal van 6 x 3 met tussenwand.
YamaDeva
Geplaatst: 13-09-13 16:08
Ik zou minimaal 10m2 per paard aanhouden, maar liever meer. Ligt ook een beetje aan je paarden en de samenstelling van je groep. Hoogte zou ik minimaal 3m aanhouden, zodat ze niet gelijk hun bakkes stoten als ze steigeren/spelen
10m2/paard is wel veel voor een schuilstal vind ik,niet? Mijn oudere merrie draagt een deken en komt bijna nooit in de stal, de 2 jaarlingen maakt het niet echt uit of het regent of niet. Ik heb ze nog nooit in de stal weten staan.
Het paardje dat er bij komt weet ik niet,die komt bij ons op de weide gestald.
Wij hebben voor 5 paarden (1.51 tot 1.68) een stal van 12x5 (60m2). Alleen de noordwand is dicht, aangezien de koude wind altijd daarvandaan komt bij ons. Overige drie wanden zijn open. De laagsten in rang staan vaak aan de zijlijn, nog net onder het dak. Dus is nog net goed. Nu hebben wij eerlijk gezegd wel een paar dominante paarden die veel ruimte claimen.
Ik heb zelf ook graag de ruimte, dus zou mijn dieren niet snel in een "precies pas hok" stoppen. Als het te klein/gesloten is, zullen ze er niet graag gaan staan. Onze stal is inmiddels echt favoriet geworden, daar komen ze altijd terug om te rusten. Dan is het fijn als ze niet op een kluitje (hoeven te) staan. Ik zou zelf dus absoluut niet kleiner gaan. Ze hebben ooit met zijn vieren een stal van 6x3 gehad - 3 wanden dicht - werd amper gebruikt. Eén ging er soms even instaan bij brandende zon, maar wilde dan niemand erbij hebben.
Misschien dat andere paarden makkelijker zijn, dit is mijn ervaring in ieder geval
Grappig dan idd hoe paarden kunnen verschillen. Die van mij hebben dus 6x3 met tussenwand, dus eigenlijk 2 van 3x3. Die is dus voor 2 kleintjes (72 en 85cm) en een tinker (1.57). Daarnaast staan er nog 2 schapen en 4 geiten bij. Op 1 kleintje na duikt altijd alles in 1 stal.
YamaDeva
Geplaatst: 13-09-13 19:59
Hmm, het kan dus ook anders. Hebben wij gewoon een stelletje asociale snotapen in de wei! Ach, ben zelf ook niet de makkelijkste denk ik dan maar
@ TS: meningen/ervaringen verschillen dus duidelijk hierin. Hoop dat je mede door ervaringen van mensen hier een beetje een inschatting kunt maken voor jouw situatie. Succes met uitvogelen...
En moet je hier dan nog steeds een vergunning voor aanvragen ?
Jannepauli
Geplaatst: 14-09-13 11:37
Zie de link in mijn onderschrift; schuilstal voor 2 paarden die er dagelijks gebrik van maken!
haboshof
Geplaatst: 14-09-13 11:56
Mijn ervaring is dat ze liever onder een afdak staan, dus met hooguit 1 wand, dan in een stal met drie wanden. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat paarden vluchtdieren zijn. Wij hebben een carport van 5m bij 6m en daarvan is alleen de oostwand dicht. Rondom staan struiken en bomen. Verder hebben wij ook twee van het model bushokje, maar ze staan echt liever onder de carport. Er staat ook nog een afdak met 2 dichte zijwanden, je kunt er dus onderdoor lopen, de ingangen zitten tegen over elkaar en ook daar staan ze graag in. Dit alles is voor 13 Shetlanders.
Voor de grote paarden hebben we ook een carport van 5 bij 6 , met een dichte zijwand op het oosten, voor 2 paarden. Ze staan eronder bij felle zon en als het regent of sneeuwt.
Jazen
Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-13 16:09
Jannepauli schreef:
Zie de link in mijn onderschrift; schuilstal voor 2 paarden die er dagelijks gebrik van maken!
Prachtige stal ! Zal zeker een hulp zijn,maar wel zonder het aangebouwde deel hier.
In België mag je een schuilstal plaatsen zonder vergunning met een maximum van 20 m². De hoogte is beperkt tot een maximum van 3m en er moet altijd 1 wand open blijven. De schuilstal moet ook houten wanden hebben. Als je nog vragen zou hebben kun je altijd terecht bij de dienst stedenbouw van je gemeente, dat heb ik ook gedaan om aan deze informatie te komen.
Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuwe schuilstal maar zie qua regelgeving door de bomen het bos niet meer, heel ingewikkeld wat er wel en niet mag...
Lynn_Nikita
Geplaatst: 17-09-13 22:23
kinel schreef:
Een stal wordt gedoogd als deze open is. Dus een schuilstal kan zonder problemen. Hier tenminste.
Maar al mensen klagen zul je af moeten breken, gedoogd is niet hetzelfde als toegestaan
Tigra_
Geplaatst: 17-09-13 22:28
Denk dat de schuilstal hier zo'n 6 bij 3(of 4m) meter is voor 4,5 paard(3 paarden,1 pony en 1 shet). Is hartstikke gezellig met z'n alle op stal. De ingang is wel breed dat is wel zo prettig. Het ligt er zeker wel aan hoe de samenstelling van de groep is. Hier staan de paarden al heel wat jaren samen dus ze kunnen elkaar goed verdragen.