Advies in stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Advies in stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 08:19

Zoals je ze wel vaker voorbij ziet komen, zou ik ook graag meerdere inzichten krijgen om de juiste beslissing te nemen in het kiezen van een stalling.
Reden waarom ik kijk naar een andere stalling is dat ik geen binnenbak heb, wat mij het plezier en de mogelijkheid tot het trainen in de winter vermindert.
Belangrijkste is dat het belang van mijn paard boven alles gaat. Grootste nadeel van de stallen met binnenbak is dat ze grote reistijd hebben en ik dus niet zo maar 6x per week bij mn paard zal zijn.
Ik heb zelf (nog) geen trailer en auto om op mn huidige stalling te blijven staan en te verplaatsen.

Onderstaand 3 stallen, waarbij ik voor mezelf de + en - heb genoteerd.

Stal 1:
+ 8u weidegang hele jaar door
+ stallen met stro
+ dagelijks gemest
+ 3x per dag hooi in de winter, in de zomer naar behoefte
+ 2x per dag brok
+/- buitenbak 20x60 (gedraineerd, maar met veel regen te nat/zwaar en in de winter max 4 weken bevroren)
+/- grote paddock (niet gedraineerd, na regen zwaar, onregelmatig en winter bevroren)
+ hoefsmid, enten en ontwormen gaat gezamenlijk, ik krijg alleen de rekening na
++ geweldige uitrijdmogelijkheden
++ bereikbaar 5 min met de auto, 10 min fietsen
++ kosten volpension 195 (excl. kosten bekappen, ontwormen en enten)
+ grote zadelkast
+ ruimte voor uithangen dekens
+ wasplaats koud/warm
+ kantine/toilet
+/- informeel, wel de onnodige bemoeienis en oordelen achter de rug om (maar dat zal op meerdere plekken zijn)

Stal 2:
+ weidegang zolang je zelf wil
+ strostallen
+ hooi en brok na behoefte
++ mogelijkheid tot in 15 m2 graspaddock tijdelijk te zetten. Mijn paard wordt al dik van lucht
++ binnenbak met vlokbodem 20x40
++ buitenbak met vlokbodem 20x60
+ longeercirkel
+/- stapmolen
-- dichte stallen
+ hoefsmid, ontwormen en enten wordt gedaan
- wel uitrijdmogelijkheden, maar ik zal in mn eentje op stap moeten
-- erg slecht bereikbaar. 20 min met de auto, erg afgelegen in the middle of nowhere
+/- stal is wat zakelijker, ingericht om topsport optimaal te kunnen beoefenen, maar daarbij ook formeler en wellicht wat decadenter
+ klein pension, voornamelijk opfok dus in alle rust kan ik trainen
++ mogelijkheid tot springles
- kleine zadelkast
+ nette kantine en toilet
+ nette wasplaats warm/koud
+/- kosten volpension 250 (excl. ontwormen, enten en bekappen)
- extra benzinekosten van 60 euro per maand
+ geen bemoeienis en minder geroddel

Stal 3:
++ 10 uur per dag het land op
++ zand en graspaddocks (groot) waar hij kan staan als hij korter het land op moet
++ binnenbak 20x40 met vlokbodem
+/- buitenbak 20x60, weet zo niet of die gedraineerd is, maar hij was erg nat en zwaar
+ 2x per dag brok
+ 3x per dag hooi of na behoefte
++ grote, nette warm/water wasplaats
++ verwarmde, luxe kantine met uitzicht op binnenbak
+ springmateriaal aanwezig
++ jonge, ambitieuze pensiongasten die zowel springen als dressuur rijden
++ grote zadelkamer, met grote kasten
+ ruimte voor dekens/dekjes drogen
+ goede uitrijdmogelijkheden
- 20 minuten rijden met de auto
+ bereikbaarheid met de bus, ook 20 min (stopt 3 min vanaf mijn huis en 2 min vanaf stal)
+ gezamenlijk bekappen, enten en ontwormen.
+ kosten volpension 235 (excl. bekappen, ontwormen en enten)
- extra benzinekosten a 60 euro

Er is nog een stal op 10 min rijden, met binnenbak. Ik heb daar nog niet geinformeerd omdat ze daar alleen buiten op paddock komen en niet in het land. Dat wil ik voor mijn paard niet. Verder zitten er dichtbij geen (geschikte) stallen met binnenbak.

Overal geldt dat ik mijn eigen instructie mee mag nemen, maar ik weet nog niet of zij extra kosten rekent omdat ik nu verder weg sta. Qua aantal plusjes en minnetjes tellen, gaat niet op, omdat ik aan het een meer waarde hecht dan aan het ander.

Ik ben benieuwd naar wat jullie zouden doen.

Bedankt voor het meedenken :)
Laatst bijgewerkt door Marvel op 13-09-13 08:28, in het totaal 2 keer bewerkt

eva1969

Re: Advies in stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:23

Naast het belang van je paard denk ik dat je ook de reistijd niet moet onderschatten. Wij hebben op een fantastische stal gestaan maar dat was zo'n 25 minuten met de auto. Uiteindelijk is dat echt opgebroken en zijn we vertrokken naar een stal bij ons om de hoek, letterlijk, met de auto dus 2 min. Niet te geloven wat een rust dat brengt en ook meer tijd om bij en met je paard door te brengen. Naast het welzijn van je paard zou de reistijd om er te komen bij mij dus zwaar meewegen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 08:26

Bedankt voor je reactie, ik heb het aangepast want dat is eigenlijk nu hetgeen waar ik over na wil denken.. de reistijd inderdaad. 6x per week zal ik dan niet meer bij mn paard zijn..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:30

Wat zijn je ambities? En wanneer rij je? Als je echt vooruit wil dan heb je op een sportstal vaak wat meer aansluiting met de mensen om je heen. Op de stal waar ik stond hielp iedereen elkaar op dagen dat je niet kon en gingen veel meiden samen op wedstrijd.
Wil je lekker een beetje rijden en ben je flexibel in je tijd dan zijn het hebben van geen binnenbak en goeie uitrijmogelijkheden weer veel belangrijker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 08:40

Ik werk fulltime, dus ben nu van 17-19 vaak op stal te vinden. Ik wil graag starten dit jaar, of anders begin volgend jaar. Wat ik dus niet wil is heel lang stil staan om volgend jaar weer opnieuw te mogen beginnen (oke, overdreven). Qua tijd ben ik dus niet flexibel, maar een vereiste is wel dat ik 1x per week ter afwisseling buiten kan rijden (flegmatiek paard moet je motiveren). Vandaar de voorkeur om te verhuizen naar een stal met binnenbak, maar dan krijg ik er wel gratis reistijd bij (nou ja, gratis..) en minder tijd bij mn paard.. Want heel eerlijk, met zoveel reistijd en fulltime werken denk ik niet dat ik er 6x per week naar toe ga.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:50

Jotoma is er een mogelijkheid om iets te vinden wat gelegen is tussen je huis en je werk. Als je er na werktijd langs komt is misschien makkelijker om eerst langs je paard te gaan? En heb je Misschien nog meer opties.
Wat ik tot nu toe zie zou ik stal 3 zeggen. Omdat ik denk dat dat het beste bij jou en jairo past!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:02

Nope, ik werk in het centrum en woon 1 min van het centrum. Daar zit niets meer tussen. Andere stallen in de buurt zijn er verder niet..

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:06

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:07

ik zou voor stal 1 kiezen het is dichtbij en je heb heel veel pluspunten en het voldoet aan je eisen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:16

Ach, nee, toch niet weer een centraal topic waar je je straks gewoon verliest in 80 pagina's of meer.
Mogen zulke aparte stallingskeuze topics dan ook al niet meer?

Om toch nog even op je vraag te antwoorden. De reistijd is uiteraard serieus aanpassen, maar als de stal daardoor veel beter bij jou en je paard past, dan heb je dat er graag voor over. Niet mijn eigen paard, maar het paard dat ik voor iemand groomde stond 40 minuten ver rijden. En eigenlijk viel dat best wel mee. Het lukte toch om minstens 5 keer per week naar daar te gaan en in de zomer vaak gewoon iedere dag. Ok, als je iedere dag om 20 uur thuis wilt zijn om voor de tv te ploffen, dan wordt het met een fulltime job uiteraard moeilijk, maar wij vonden het juist heerlijk om de hele avond op stal rond te hangen en pas om 22 uur of later huiswaarts te keren.

Hierbij moet ik wel toegeven dat ik zelf mijn paard nooit 40 minuten van me af zou willen hebben. Maar 20 minuten zou ik best wel te doen vinden, mits de stal dan ook volledig aan mijn eisen voldoet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 09:28

@gini: dank voor het delen van je ervaring. Als ik voor stal 3 ga en met de bus, kan ik om half 5 met de bus en 19 u weer terug. Maar dan zit ik echt stipt 2 uur bij mn paard, als dat uitloopt moet ik een bus later. Ik weet niet hoe vervelend ik dat ga vinden. Ga ik met de auto, dan kan ik pas om 18u weg en ben ik dus inderdaad niet voor 20.30 thuis. In de weekenden kan ik overdag, dat is niet erg, maar doordeweeks wil ik graag ook nog wel tijd met mn partner doorbrengen. Daarom zou ik dan doordeweeks niet vaker dan 3x willen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:42

Ah, maar je kan om halfvijf al weg. Sorry, als ik aan fulltime job denk, dan denk ik aan werken tot 18 uur, ten vroegste 17.
Dan zou ik het enkel om de reistijd niet laten. Natuurlijk ga je eens later thuiskomen dan je had gehoopt of moet je je training iets inkorten omdat ze je thuis verwachten, maar dat komt sowieso wel voor. Of je nu tien minuten of twintig minuten ver staat. Twintig minuten is ook best te doen, vind ik. Verder moet het voor mij ook niet worden. Maar het is een afweging die je maakt. Een afweging die ik momenteel ook aan het maken ben. Dichtbij, maar dan wel niet helemaal zoals je het wilt of veraf, maar dan wel meer faciliteiten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 10:15

Ja, daar komt het concreet op neer. Ik werk van half 8 tot 16 uur, dus ja, om 20u thuis komen vind ik dan lange dagen (mijn wekker gaat ook weer om 6 uur).
Als ik ervoor kies om doordeweeks met de bus te gaan, moet ik die ook niet missen, want dan ben ik om half 9 pas thuis... Zelfde geldt voor als ik met de auto ga.. ben ik ook om half 9 pas thuis.
Tja het zijn toch dingen waar ik over na moet denken..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:27