grootte stal voor tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

grootte stal voor tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:43

Omdat 2 stallen bouwen in de schuur nu wel spoed wordt met de omslag van het weer ben ik weer met de hoofdbrekens en rolmaat in de weer geweest om maar 2 passende stallen te kunnen bouwen. Omdat de electricien zonder overleg stroomleidingen in een gedeelte heeft aangelegd waar mijn eerste keuze tot stallen bouwen zou zijn, moet ik nu uitwijken naar een andere optie.

Het rotte is dat de grote schuur overal is onderverdeeld in varkenshokjes/ koeienhokken en vaste cementvoerbakken...
Omdat uitbikken weer een langere weg is wil ik proberen zonder uitbikken de 2 stallen te maken.
Ik wil echt dat ze fijne ruime stallen hebben maar ik kom nu 'rot' uit met de stallen als ik die voerbakken laat zitten.
Mijn vraag is als volgt:

De bwp-er van 1.74 zou dan in een stal van 3.20 breedte komen te staan maar mijn forse tinker van 1.60 komt dan op een breedte van 2.50.... Maaarrrr de stallen worden 5,5 of zefs 6 meter in lengte. Ik vind 2,5 meter nou niet echt geweldig maar zou dit voor deze winter echt problematisch zijn? Dan kunnen we in het voorjaar 'op ons gemakje' de voerbakken uitbikken, waar ik nu schotten op zet. Ik wil de jongens toch deze maand nog lekker droog naar binnen trekken en ik ben bang dat als ik zoveel ga breken nog ellende tegen ga komen ( niets zit mee namelijk met de klussen hier).

Is 2,5 meter x 5,5 echt not done ???? Er moet bijgezegd dat ze alleen met donker binnen staan straks ... ik laat ze zoveel mogelijk buiten staan ( paddock of weide -laatste mits weer het toe laat- ). Ik vind het zo'n rotgedachte maar omdat het 'gecompenseerd' in de lengte wordt? Ook worden het halve muren, ze hebben gewoon contact over de schotten :-) en naar voren toe.

mirim

Re: grootte stal voor tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:50

2,5 is wel heel smal. Stel dat je paard gaat liggen of rollen? Hij komt dan wel heel makkelijk klem en dan heeft het echt geen meerwaarde dat de box lang is. Als hij klem ligt heb je daar geen fluit aan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:53

er zijn genoeg paarden die krapper staan kwa stal en zich nog nooit hebben vastgerold omdat dat juist niet kan in een krappe stal

daarin tegen rolde mijn vorige paard zich altijd vast in de ruime boxen

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:54

Ja dat is ook mijn eerste gedachte als ik dit lees. Het zou niet de eerste x zijn dat een paard het loodje legt wanneer jij klem komt de liggen. Gebeurde op decasyllabisch een vriendin.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:55

bij mijn vorige woning had ik alleen een dikke dwarsbalk tussen de paarden, dat zou ook nog een optie zijn, zodat ze tot 1.30 ruimte onder hebben

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:12

En het is geen optie om ze samen te zetten zonder tussen schot? Weet niet of dat groot genoeg is hoor heb er geen verstand van.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:05

nee, tinker eet dan alles van de bwp-er op en als ik er 1 uit moet halen dendert de ander stiekem mee :-). Bwp-er heeft verlatingsangst ( om het maar een naam te geven) en loopt ook los achter de tink aan naar de wei normaal of met omweiden ( op het erf dan wel, niet op straat ;-) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:13

Ik vind 2.5 meter echt te krap, als ie wil liggen alleen al houdt ie boven en onder amper ruimte over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:17

ik vind dat het wel kan, mijn paard zijn box is 235cm x500cm en staat daar al 4.5jr in
gaat prima hij ligt elke nacht ,kan makkelijk draaien

Afbeelding

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:53

ziet er super uit op de foto :-) bedankt voor het delen mirgino.

wat vinden jullie als extra dan de open balk alleen in het midden? let wel, het is maar tot volgend jaar maart tot beter weer, dan maak ik de stal breder, het gaat puur om nu even de winter door de komen met een noodoplossing...geen vaste oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:55

Je bedoelt open aan de onderkant en dan een gat van 1.30? Zo ja, ik zou het wel dicht maken, als ze dan rollen blijven ze er niet met de benen achter hangen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 00:36

Mindim, ja, zo had ik het bij mijn vorige woning, gemakkelijk met mesten en daar waren mijn stallen 3 x 4,5.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:53

ik denk dat het wel gewoon kan hor.
Als tie zo slim is om alles op te eten van de BWPer, is tie ook slim genoeg om niet dwars in de stal te gaan liggen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:23

Rambogirl, het is een heeeeeele slimme tinker ;-), vooral wat eten/ snoepjes 'verdienen' betreft uiteraard hahahaha, beetje dominant naar de bwp-er maar ze staan altijd samen te eten uiteindelijk, de bwp-er laat ook niet meer altijd over zich heen lopen en dat had hij ook nodig, beetje opkomen voor zichzelf.. als de tinker rolt, dan bijt de bwp-er hem heel snel in zijn achterwerk en rent weg als een klein ondeugend jongetje, om te gieren.

ik kijk wel wat we doen, misschien toch breekhamer huren.

bedankt voor de reacties, het is een beetje 50/50 wel of niet, dus ik denk dat het geen enorm grote ramp zal zijn om hem even op de 2,5 meter te zetten maar zoals gezegd, we zien hoe we met de bouw vorderen en dan beslissen we wel hoe of wat tijdens bouwen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:24

@ mirgino, wat is de stokmaat van jouw paard in die stal?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:26

Ik vind het wel klein hoor, tinker zijn grote beesten die veel ruimte nodig hebben. Een 4 bij 4 stal lijkt mij de goeie maat voor jou tinker.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:54

Ik denk dat het wel kan hooir gezien ze ook veel buiten komen, en als je er volgend jaar mee bezig gaat moet het echt wel kunnen

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:47

Heb een stal van 6x3 en kunnen 2 shets en een tinker in en uit lopen. Maar soms heb ik ze toch op moeten sluiten en span er een draadje tussen. Dan heeft de tinker 2,5x3 en de shets allebei 1,5x3
Gaat prima. Dus als die van jouw ook nog eens 5 meter lang is zal ik er geen probleem van maken.
Mijn tinker is 1,55 en niet een smal typje (zie profiel)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:31

@tinkersjakie, prachtige tink!! :9
Die van mij is ook zo'n formaat, breed en dan iets boven 1.60, ik denk dat het idd moet lukken. Nu ben ik voor nood een open stal aan het frutsen in de kapschuur.
Ik denk dat we toch voor de zekerheid de voerbakken eruit kappen, hopelijk krijgen we dan de vloer beetje recht op dat uitgekapte stukje erbij..

hartelijke groetjes uit Belgie! ( hoera, een droge dag vandaag *\o/* dus snel weer verder buiten :-) )

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:23

liekensancho schreef:
@ mirgino, wat is de stokmaat van jouw paard in die stal?

mijn paard is 159cm