afstand naar je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Armitage

afstand naar je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:35

Even een vraag over stalling van andere aard. Hoever staan jullie paarden van je huis. En hoe bevalt dit in de wintertijd. DE reden dat ik het vraag is, ik denk erover het rijden weer op te pakken en een flinke d pony te kopen. Nu kan ik die niet bij mijn shetten zetten die hebben hun grote wei en inloopboxen zelf hard nodig. Nu is er plaats op een wei op 25 min van mijn huis. Moet ik wel met een pont over of snelweg maar dit is erg om.

Mijn shetlanders daarintegen staan 20 minuten de ander kant op. In de wintertijd niet echt prettig ben geen liefhebber van sneeuwrijden met de auto.

benieuwd wat jullie te vertellen hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: afstand naar je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:39

Mijn paard staat op 14 minuten met de auto. Dit vind ik qua afstand goed te doen, langer zou ik liever niet willen.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:42

ik had ze eerst op 8 km van huis, 15 min met de auto of 30 min fietsen (binnendoor, was iets korter). ik vond het echt een drama, moest alles plannen en even er heen om een deken op of af te doen zat er gewoon niet in. Nu staan ze dichtbij (3 min) en dat bevalt veeeeel beter

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:45

Mijn paard staat ruim 20 min. van mijn huidige woning vandaan. In het begin is het even wennen maar hoe vaker je het doet des ten eerder ga je eraan wennen. De reden dat ik hiervoor heb gekozen is ,omdat de faciliteiten daar beter zijn dan hier in de buurt. Heb liever dat mijn paard op een goede plek staat waarvan ik weet dat hij het er naar zijn zin heeft dan dat deze dichterbij staat en ik me zorgen moet maken of hij wel voldoende beweging etc. krijgt.

Wat betreft jou situatie:
Persoonlijk zou ik er zelf voor kiezen om mijn paarden op één plek te houden, op de langer termijn gaat dit je tegen zitten en helemaal in de winterperiode. Gezien je aangeeft dat je afhankelijk bent van een pontje waar je overheen moet en een stuk over de snelweg. Vaak is het in de winterperiode een stuk drukker op de snelwegen wat betekent dat je dus ook eerder in de file komt te staan. Wat inhoudt dat je dan ook weer langer onderweg bent naar je pony.

Ik begrijp je situatie, maar ik zal je als advies mee willen geven om te kijken of je een ander alternatief kunt bedenken waardoor je, je paarden op één plek kunt houden. Als dit niet binnen je regio is zal ik je aanraden om voor jezelf te raden gaan hoever je max. wil rijden om naar je paarden te komen en vanuit hier verdere stappen ondernemen...

Wellicht heb je er wat aan...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:16

Ik heb mijn paarden op verschillende afstanden gehad: aan huis, wat natuurlijk het meest ideale is, op 2 km afstand wat ook prima te doen is en op 20 minuten afstand. Dat laatste vond ik te veel, zeker als ik 2x per dag moest gaan. Momenteel is de afstand 6 km en verder zou ik er ook niet vanaf willen zitten.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:19

6 minuutjes met de auto :) Vind het heerlijk, voorheen stond ik op een stal waar ik een halfuur voor moest rijden. Op dat moment niet erg, was het gewend maar ik zou nu niks anders meer willen, heerlijk zo dichtbij :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:22

Ik heb de paarden voordat ik ze aan huis kreeg altijd op een pensionstalling gestald gehad. Ik heb nooit langer dan een kwartier moeten rijden met de auto.
Snelwegen worden over het algemeen goed bijgehouden hoor met sneeuw.
Mij maakt het gelukkig niets uit of er wel of geen sneeuw ligt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:24

Wanneer je de mogelijkheid hebt om hem dichterbij te zetten, echt dichterbij zetten :j

Heb mijn paard op 25 minuten gehad maar dat is na verloop van tijd echt geen pretje om te rijden.
Helemaal niet als je blessures krijgt en meerdere keren per dag daar moet zijn ..

Sta nu op 10/15 minuten van thuis af, wegen worden netjes bijgehouden in de winter .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:24

Mijn paardje staat 15 km bij mijn huis vandaan. Ik hoef voornamelijk alleen over de provinciale weg te rijden maar is met winter dag prima te doen. Wel ga ik altijd met de auto en niet op de fiets.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:37

Mijn paarden staat 6 km van mijn huis vandaan. Dit is 6 minuten met de auto of 18 minuten fietsen. Ik moet er minimaal 2 keer per dag heen (alles zelf doen). Dit is goed te doen. In de winter zet ik tijdens de vorstperiode mijn paard in het pension, 11 km van huis af, maar ga er dan met vroege dienst na mijn werk gelijk langs, ik hoef dan maar een klein stukje om te rijden. Als ik late dienst heb en in het weekend, is dit 11 kilometer heen en 11 terug. En daarnaast nog naar de shetlander.

Ik zou je willen adviseren om ze te proberen ergens bij elkaar te laten staan. Als je dan bv na het rijden even de deken op wil laten, zou je die tijd voor de shetlanders kunnen gebruiken, i.p.v. wachten en daarna nog naar de shetlanders.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:42

mijn paarden staan aan huis bij mijn papa vind het idee dat ik deze winter door het donker moet fietsen en in de sneeuw heel vervelend natuurlijk kan ik ook aan mijn papa vragen om het ijs enz te breken en hooi te geven maar dan nog mijn haflinger komt heel de winter alleen te staan maar ik heb ze toch het liefste dicht bij huis ik moet maar 5 minuten fietsen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:49

Bij mijn ouders stonden ze aan huis, wat ideaal was.
Nu staan ze op wandelafstand, een 200 meter van mijn huis af. Niet op een manege, wel op de weide met paddock en schuilstal. Ik vind het prima zo, ik zou ze nooit zover willen hebben staan dat ik de wagen zou moeten pakken. Met de fiets een paar minuutjes tot daar aan toe.
Als we ooit zouden moeten verhuizen zou ik echt eerste een weide in de buurt anders gaat de koop gewoon niet door.
Ik vind de optie die de TS daar zegt niet echt ideaal, dat gaat haar echt tegenslagen zo in de winter en vergeet ook je brandstofverbruik niet.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:56

mijn paard staat op zon 2,5 km afstand van mijn huis dat is zon 10 min fietsen (met wind tegen)of 3 min met de auto.
ideaal ook omdat je als paard eens een keer een blessure heeft je sneller een paar x per dag gaat dan dat op bv 20 km van huis staat,omdat het dan echt te duur word om heen en weer te rijden.heb ook eens op ruim 23km van huis gestaan dat was echt te ver en dat werd ook veel te duur ivm benzine kosten.
in de wintertijd als de wegen slecht zijn en er bv sneeuw ligt doe je re dan heel lang over.
ik heb over die 2,5 km wel een 15 min gedaan omdat er zoveel sneeuw lag laat staan als je dan ver van huis staat.
ik vind 10 km echt de max wat ik moet rijden

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:35

Mijn eigen paard staat ook 30 minuten van huis met de auto. Het is wel een stuk rijden maar de faciliteiten daar zijn gewoon perfect, dus heb ik het ervoor over. Moet er wel bij zeggen dat ik niet verplicht ben om elke dag te gaan omdat alles gewoon gedaan wordt.

Ik heb er wel een verzorgpaard bij dat 10 minuten van huis staat met de auto maar wel helemaal de andere kant op is. Daarmee kom ik wel steeds behoorlijk in de knoop. Het is inderdaad een heel geregel om alles in goede banen te leiden. Dus als het kan, lekker bij elkaar zetten of anders bij elkaar in de buurt. Dat bespaart je een hoop geregel en gevlieg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:44

Een kleine 10 minuten met de auto. In jouw geval zou de afstand misschien niet het grootste probleem zijn, maar naar twee locaties moeten wel. Ik heb dit voorjaar mijn paard verhuisd omdat er volgende maand een tweede bij komt en er op de vorige stal helaas geen plek voor beide was. In het begin heb ik overwogen om dan maar twee plekken te zoeken, maar van dat idee was ik al snel afgestapt. Er zit zo al genoeg tijd en energie in, zeker in de winter is het geen pretje om heen en weer te rijden en op twee locaties werkzaamheden te verrichten. Dan ben je meer bezig met heen en weer rijden en verzorgen en blijft er voor genieten van je dieren veel minder tijd over. Dat was mijn gevoel tenminste en ik ben blij dat ik ze straks lekker bij elkaar heb staan. :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:46

Ongeveer 8 minuten met de auto nu een nieuwe weg open is, ideaal..
Eerst deed ik er ongeveer 25 minuten over, maar moet eerlijk zeggen dat het nu toch wel veel fijner is!

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:49

De mijne staat op 1 minuut lopen. Niet aan huis maar bij de buurman. Het enige nadeel is dat er geen bak is. En dat de enige wei die geschikt is om te rijden nu omgewoeld ligt. Voor de rest geen klagen. Ruime stal, waar nodig hulp bij voeren enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:52

Haha, ik vind het best grappig om te lezen hoeveel mensen 20 (auto)minuten al ver vinden.
Mijn paard stond op zijn vorige stal op 110 km rijden. Dat was ongeveer 1 uur en 10 minuten met de auto.
Ik geef toe, dat was wel wat ver. Nu staat hij op een stal op 18km afstand, ongeveer 20 minuten rijden.
Voor mijn idee is dat vlakbij huis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:57

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe vaak je er naartoe gaat/wilt. Ik sta nu op een doe-het-zelf stal, deel de verzorging met de eigenaar van het andere paard. Dat houdt dus in dat ik minimaal 1 keer per dag ga, maar meestal 2-3 keer. Dan wil ik dus niet veel langer onderweg moeten zijn dan die 10 minuten. Ik vind het sowieso prettig als ze relatief dichtbij staan, dan ben ik in geval van ziekte etc. ook snel ter plaatse.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:01

mijn paarden staan bij een man in het dorp zelf, ben net verhuist,
eerst 5 minuten, nu kan ik door de wei lopen en gelijk mijn paard meenemen, aangezien ik nu wel zo groot ben dat ik eindelijk aan de schuif kan komen aan de andere kant van de deur := :')

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:03

Mijn paard stond eerst op een stal 11,5 km van mijn huis weg, daar deed ik 15 al 20 minuutjes over met de auto (veel stoplichten)
Nu ben ik verhuisd en staat mijn paard op 5 minuutjes met de auto, of 10 minuutjes met de fiets, heerlijk! :D

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:09

Mijn paardje stond eerst op ongeveer 5km van m'n huis, ongeveer 10/15 min fietsen.
Nu staat ze op een andere stal die op 1km van mn huis is! Dus ongeveer 3 min fietsen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:10

Ik heb ze bíjna 'aan huis'. Kan ze vanuit huis helaas alleen niet zien.

Op 2 min. loop afstand, :D bij ons achter in de straat het hoekje om. Ik huur voor een mooi bedrag een weiland van ong. 2400 m2 met kleine paddock en schuilstal die ook dicht kan. Heb daar 2 shetten en een Welsh A 'tje lopen.

En hoe mij dat bevalt?! Hélemaal prima, ik zou niet anders meer willen! Ik heb geen verzorgster meer, ik doe álles zelf. Onderhoud, verzorging en training van de pony's, dagelijkse klusjes (uitmesten, voeren etc.) en daarnaast ook het onderhoud v/d wei.
Ik zou het nooit op deze manier kunnen doen als ze verder weg hadden gestaan. Nu ga ik vaak gemakkelijk 3 tot 5x per dag naar de weide. Als ik met de hond ga lopen, loop ik vaak toch ff langs de wei. Ga ik de stad in of ga ik uit, fiets ik er ook even langs. Even 'checken'.

Verder weg zou betekenen dat ik niet meer alles zelf zou kunnen doen, dat zou teveel reistijd kosten. Dan kom je al gauw op pensionstalling (bij de boer) en die kosten zouden er bij mij niet uit kunnen. Hier 5 min. vandaan staat een vriendin van mij met haar pony op volpension bij de boer. weet het niet meer precies, maar stel dat dat 100 euro is, incl. voer, strooisel etc. En alles wordt voor je gedaan, incl. binnen en buiten zetten.

Dat zou ik niet kunnen betalen met 3 pony's.

Dus ja, ik heb het wat dat betreft echt ideaal. Tuurlijk heeft het z'n voor- en nadelen. En tuurlijk; gisteravond hoosde het gigantisch, ik lag lekker in m'n bedje met een goed glas wijn, tv kijken. Maarja, ik moest er toch écht wel ff uit om nog te voeren, deken te controleren etc.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:21

Mijn paard staat nu zo'n 10 minuten rijden van huis af..maar ik twijfel enorm tussen een andere stal die wel 20 minuten langer rijden is dus 30 minuten. Vriendlief vind het niks ivm de benzinekosten die er dan nog eens bij komen. Maarja die stal is echt zo ideaal voor het paard!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:22

JoyCiej007 schreef:
Dus ja, ik heb het wat dat betreft echt ideaal. Tuurlijk heeft het z'n voor- en nadelen. En tuurlijk; gisteravond hoosde het gigantisch, ik lag lekker in m'n bedje met een goed glas wijn, tv kijken. Maarja, ik moest er toch écht wel ff uit om nog te voeren, deken te controleren etc.

Haha herkenbaar. Er zat nog iets de oven dus nog vlug voor het eten, knalgeel regenpak aan, naar de paarden. Het heeft idd zijn nadelen maar ik zou het niet kunnen missen en ik heb het geluk dat mijn vriend ook de hobby deelt. En als ik eens heel lief kijk... :D
's Morgens wandel ik altijd blokje om met de hond en dan kom altijd voorbij de weide, wat ideaal is want dan kan ik ze gelijk even verzorgen. Hond blijft dan flink in de dreef wachten (durft niet voorbij die vreselijk draad die schokken geeft).