Paard krabt en eet graswortels: wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Paard krabt en eet graswortels: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 00:17

Hallo allemaal,

Bij mij op stal staan 4 paarden in de wei, 2 van mij en 2 van de staleigenaar.
Het zijn Haflingers die 24/7 buiten staan, momenteel op een vrij groot perceel om te knabbelen met daarbij strookbegrazing ivm snel dik worden. De strookbegrazing houdt in dat zij 3 keer per dag over de breedte van de weide een halve meter gras krijgen.
De paarden krijgen elke dag een klein beetje brok (ivm inname vitaminen en mineralen en één van de paarden heeft een supplement nodig). Verder elke dag wel een winterpeen of twee. In de wei is altijd een (rood) zoutblok aanwezig.

Dikke prima zou je denken, maar helaas, het jongste paard heeft de laatste lange sprieten nog niet achter de kiezen of begint direct te krabben en de wortels van het gras te eten. Elders op de weide zijn dan nog wel sprieten te halen, maar die eet zij niet.
Zodra zij enige tijd bezig is, komt de rest er gezellig bij staan en meedoen.
Dit geintje is 2 jaar eerder ook gebeurd, waardoor 2 van de 4 zandkoliek kregen. We voeren nu met name in de winter 2 keer per week gekookt lijnzaad om dit te voorkomen, maar mooier zou zijn als we het krabben zouden kunnen stoppen. De zandopname is niet goed voor ze, de wei gaat stuk en het geeft ons stress.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, of wat je hier aan kunt doen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:35

Dr uit halen als je ziet dat ze gaan krabben, geef je ook zandweg?

Alet

Re: Paard krabt en eet graswortels: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 00:40

Zandweg of sandclear eten ze niet. Vandaar gekookt lijnzaad.
En met de hoeveelheid dat wij dat voeren is zandweg ook niet te betalen.
Uit de wei halen zorgt inderdaad dat ze niet kunnen krabben, maar vind ik geen passende oplossing.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:04

Is het niet zo dat ze bepaalde mineralen tekort kunnen hebben op het moment dat ze dat doen?

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:17

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:19

ipv zandweg psyliumzaad geven door het voer heen, is ook stukken goedkoper dan zandweg, maar effectiever dan lijnzaad

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 06:40

Hier hetzelfde. Vandaar de liksteen/mineralenemmer ih land.dan houde ze er meestal gelijk mee op

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:38

Misschien wat hooi bijvoeren?
Wij hebben vorige week ook een rol hooi in de weide geplaatst.
Voor de zekerheid, want er staat nog wel gras.
Nu zijn we een week later en hebben 2 paarden zowat een halve rol opgegeten.
Schijnbaar hadden die van ons er toch al wel behoefte aan :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:06

Herkenbaar.....Bij mij begon er ook altijd 1 met krabben en toen ging de rest ook leuk meedoen. Ze gingen pas krabben als het lekkerste gras zo'n beetje op was. Het paard wat er mee begon heb ik van de wei gehaald en nu doet de rest het ook niet meer. Ik zou ook hooi bijvoeren want vaak gaan ze toch krabben omdat ze honger hebben/iets te knabbelen willen hebben.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:22

Citaat:
De strookbegrazing houdt in dat zij 3 keer per dag over de breedte van de weide een halve meter gras krijgen.

Wát een werk zeg!
Ik vraag me af of dit niet een soort van voernijd oplevert voor net dat ene paardje.
Schrokken voordat de rest de boel kaal heeft gegeten.
Dat krabben geeft iets aan: die heeft duidelijk behoefte aan meer eten.
Energie/voedingsstoffen om te groeien?
Ik zou zeggen: hooi bijvoeren. En geen graszaadhooi,maar goed weidehooi.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:32

Hier staan de paarden ook in de wei met stripbegrazing.
Alleen 's ochtends krijgen ze er een stuk bij en in de loop van de dag wordt er hooi bijgevoerd.
Dat gaat goed, anders gaan ze hier ook krabben en graswortels eten.
Doen ze nog steeds wel een beetje maar lang niet zo veel meer, sinds we hooi bijvoeren.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:02

Over het bijvoeren van hooi zal ik gaan overleggen. Het 'probleem' met de paarden is dat ze àltijd wel willen eten, waardoor onbeperkt hooi in de wei zetten niet echt een optie is.
Door deze manier van weidegang voorkomen we dat ze hoefbevangen raken, maar goed, dan krijg je het krabben er voor terug. Wat betreft het iets te knabbelen hebben: er is nog een vrij groot stuk weiland waar kort gras op staat, maar ze vinden de wortels van het gras kennelijk toch lekkerder.
Misschien dat het bijvoeren van hooi voorkomt dat ze gaan krabben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:53

Alet schreef:
Over het bijvoeren van hooi zal ik gaan overleggen. Het 'probleem' met de paarden is dat ze àltijd wel willen eten, waardoor onbeperkt hooi in de wei zetten niet echt een optie is.
Door deze manier van weidegang voorkomen we dat ze hoefbevangen raken, maar goed, dan krijg je het krabben er voor terug. Wat betreft het iets te knabbelen hebben: er is nog een vrij groot stuk weiland waar kort gras op staat, maar ze vinden de wortels van het gras kennelijk toch lekkerder.
Misschien dat het bijvoeren van hooi voorkomt dat ze gaan krabben.

Vergis je niet in het verschil aan voerbehoefte voor een jong, groeiend paard t.o.v. een volwassen paard!!

Ik ga voor de combi te weinig te vreten en mineralenbehoefte. Dat is, gezien het verhaal de meest waarschijnlijke reden, juist omdat het jonge paard het blijkbaar doet.
Rood zoutblok zegt niks; ook dat is niet compleet als het gaat om de vitamine en mineralenbehoefte, zeker niet voor groeiende paarden!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:02

Jullie hebben best een punt wat betreft de andere energie behoefte van het jonge paard.
Misschien is de makkelijkste oplossing om haar tussendoor extra te laten grazen op een ander stuk.
Ze krijgen nu ook een supplement ivm vitamines mineralen etc.
Fijn dat iedereen zo meedenkt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:33

Kun je niet een stuk weide afzetten met prikpaaltjes en daar het jongste paard 's middags apart een berg hooi geven?