Hoe weiland verbouwen tot rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Hoe weiland verbouwen tot rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:36

Hoi allemaal.

Ik zit met het volgende probleem. Waar mijn paard staat is veel weiland en ruimte om paarden te houden, ik ben de enige die er staat met mijn paard omdat de dochter van de eigenaar mijn vriendin is.
Samen hebben we allebei ambities tot sport maar helaas moeten we vaak weg met de trailer om echt te gaan trainen. Nu hebben wij poosje terug palen in de grond gezet en een bak afgezet maar dan wel op gras. Mijn paard heb ik op ijzers staan en er maar propgaten in laten maken omdat ik anders echt niet kan rijden, mijn paard is net bambi op ijs wat levensgevaarlijk is als je echt aan het trainen bent.

Nu zie je zoveel mensen die OF hun wei omspitten zodat je een beetje een bak idee hebt, maar dan denk ik als het gaat regenen, dan heb je toch 1 grote modderzooi? Ik zit eraan te denken om te overleggen om gewoon een laagje van de grond af te scheppen het zand naar boven te halen en dan het om te draaien zeg maar... het hoeft geen bijzondere bak te worden. Gewoon 1 waar je zonder proppen in hoeft te rijden!! Want dat is behoorlijk irritant als je elke dag de proppen moet draaien om even te rijden...

Ik hoor heel graag hoe jullie dit hebben gedaan, het huren van een kraan is geen probleem,.. mijn vader heeft werk waar hij er wel een mag gebruiken! Wellicht is het een dag scheppen maarja....

Groetjes!

FlyAway

Re: Hoe weiland verbouwen tot rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:39

Wij zitten hier op zandgrond, dus wij hebben de loonwerker onze bodem laten keren. In ons geval heeft hij de bovenste laag van 1 meter om gegraven. De bak is prima. Als je ook op zandgrond zit, dan zou je dat kunnen overwegen. Was een dagje werk voor de loonwerken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:42

wij hebben de bestaande zand/klei bodem geëgaliseerd, daarna daarover heen zand gestort (10 cm) tussen houten latten om dat zand in de baan te houden. zo ligt het boven de rest van het weiland dus er blijft minder water in staan en de bestaande bodem laat het water goed door dus feitelijk een natuurlijke drainage. nu is ons land van oudsher al niet erg nat dus dat scheelt ook.

regelmatig slepen in het eerste jaar zodat het goed stevig wordt en ik heb eigenlijk een baan die altijd te rijden is tenzij het gaat vriezen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:48

Het ligt helemaal aan de grondsoort waar je op zit. Als je op zand zit kun je een prima bruikbare bak krijgen door gewoon de grond te keren, maar op zware klei of veen kun je keren wat je wilt maar dan komt er geen zand boven. Als je een handgrondboor hebt, kun je in de bak op een paar plekken een gat van 50 à 100 cm maken en kijken waar de bovengrond uit bestaat. Zit er te veel klei in dan heb je niet veel aan alleen maar keren, dan moet je echt een laag afgraven en zand laten komen. Klei laat geen water door dus een dun laagje zand op zware klei wordt inderdaad één modderige bende. Zit er wel veel zand in de bovengrond dan kun je met keren een prima bruikbare bak krijgen. De testgaten met de grondboor gebruik je dan om te kijken hoe diep het mooiste zand zit. Het beste zand heeft een grove korrel, heel fijn zand geeft ook heel veel stof. Een loonwerker kan het keren voor je doen. Als je niet dieper hoeft dan 50 cm hoef je verder niets te regelen, ga je wel dieper dan 50 cm dan moet je eerst nagaan of er geen kabels of leidingen onder de bak liggen en of er geen archeologische verwachtingswaarde voor die plek geldt. Als het goed is houdt de loonwerker zelf ook rekening met die dingen, maar als hij dat niet doet en er sneuvelt per ongeluk een stroomkabel dan ben jij als opdrachtgever wel verantwoordelijk.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:52

Slepen is geen probleem... ga eens even kijken of wij op zandgrond zitten. Ons land is meestal vrij droog... dus verwacht dat de bak dat ook niet vaak zal zijn.

Ik denk dat ik het keren maar ga overwegen... volgens mij toen wij de palen erin gingen zetten met de grondboor hadden we ook vrij snel zand. Meer de gelige kleur..? Mijn paard staat op een boeren bedrijf dus verwacht ook wel een paar stukken puin tegen te komen! :9 In ieder geval bedankt voor de tips!!

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:36

Wij zitten hier op zandgrond dus de grond is veelal altijd droog, wij hebben het gras goed kaal laten eten door de paarden en daar 7cm zand opgedaan. Werkt uitstekend absoluut niet zwaar (wat je naar mijn idee wel veel hebt als je de grond laat keren) altijd strak en super fijn om in te rijden!
Inderdaad wel houten latten om de bak heen gedaan om het zand in de baan te houden. zo ligt het ook bij ons boven de rest van het weiland dus er blijft minder water in staan en de bestaande bodem laat het water goed door!

essie34

Re: Hoe weiland verbouwen tot rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:22

WIj hebben ook een stuk weiland om laten keren. Zitten hier wel op zandgrond en van buren vooraf al begrepen dat het water heel goed wegloopt hier. In het begin was de bak een beetje zwaar (zand moet natuurlijk inklinken) maar er staat nooit water in! Zelfs na al die bakken water afgelopen week. Zoals je zegt, als het land bij jullie ook meestal vrij droog is zou het een goede optie zijn :) Heb je voor een paar honderd euro een eigen bak!