Nadat hier vannacht 1 van mijn paarden ontsnapt is wil ik mijn huidige omheining gaan verstevigen/verbeteren met afstandsisolatoren en schrikdraad. Reden is dat het huidige hek op zich prima is, maar steeds ouder wordt en er daardoor zwakkere plekken in komen.
dit hekwerk volledig vervangen is helaas geen optie om meerdere redenen:
- land is niet van mij, en staat sinds enige jaren te koop. Door het formaat (1 hectare) is een volledig nieuwe heining een behoorlijke kostenpost, wat ik niet heb, en daarnaast haal ik het er natuurlijk nooit uit bij verkoop.
- op zich is het huidige hek prima, en paardveilig. Nadeel is alleen dat het zwakker wordt en als ze dus bijvoorbeeld lfink gaan schuren op een zwak deel, dit in de toekomst kan bezwijken.
Dit wil ik uiteraard voorkomen.
Een bijkomend 'probleem' is dat de weide niet aan een woonhuis ligt, en ik daardoor niet de beschikking heb over stroomaansluiting. Stroom zal dus met een accu of batterij moeten.
Situatie: 1 groot weiland is momenteel grotendeels omheind door een gelast stalen hek (oude verwarmingsbuizen) van ongeveer 1.40 hoog. Op de meeste stukken zeer stevig, op sommige stukken door roest slechter tot slecht. Hier hebben wij dan zelf reparaties bij verricht.
ER zijn ongeveer 4 tot 5 dwarsbalken, dus voor de paarden toont dit als een solide goed zichtbare constructie. Dit hek blijft staan.
Aan de achterzeide zit een sloot waar geen hek voor staat, echter zou ik dit misschien wel mee willen pakken met een draad op ongeveer 1 mtr hoogte, als ik toch stroom ga aanschaffen.
Aan de zijkant van het achterste stuk staat ook geen hek, dit betreft een smal slootje waar ik dus ook een draad voor wil gaan spannen.
Het stuk weide is opgedeeld in 2 stukken, het stuk hek wat de wei dus in 2 stukken verdeeld is een gaashek met bovenop 2 draden prikkeldraad. Op dit hek wil ik ook isolatoren, om te voorkomen dat ze ertegenaan schuren of bij het prikkeldraad komen met hun hoofd.
Nu is eigenlijk mijn vraag, welke apparaten zijn met accu hier het meest geschikt voor? Welk draad zou ik het beste kunnen kiezen? Zelf vind ik wat dikker cord fijner dan lint.
Op welke hoogte zouden jullie de afstandisolatoren zetten?
Welke materialen heb ik precies nodig? Ik heb helaas niet veel ervaring met schrikdaad omdat bovenstaande hekken 20 jaar lang super geweest zijn, zeer degelijk en ondoorkoombaar maar helaas inmiddels dus niet meer.
Ik kom zelf aan:
apparaat (zit een accu hierbij, of is het apparaat nog zonder accu?)
afstandisolatoren (om de hoeveel meter?)
cord/lint
meetapparaatje
aardingspen
portgrepen etc heb ik niet nodig, omdat de bestaande hekken natuurlijk blijven staan. Het gaat mij echt om de heiningen en niet om de doorgangen.
Wie o wie heeft hier verstand van en kan me helpen, of is er ergens in zuid holland een goede winkel die ook uitleg kan geven?
Ik heb al eens eerder geinformeerd bij een winkel maar ik had het idee dat het verkopend personeel totaal niet wisten hoe of wat, dus dat hielp niet echt..
En ik wil nu graag wel een goed systeem kopen wat werkt en duurzaam is.
Ook zou ik het apparaat graag in de stal ophangen, om diefstal te voorkomen. Vanaf de stal is het ongeveer 10 meter naar het eerste stuk heining. Kan dit? Hoe dichtbij moeten de aardepennen staan?