Perfecte staling , met toch 1 probleem . help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PipHeskens

Perfecte staling , met toch 1 probleem . help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:25

hallo,

Ik heb de perfecte stalling gevonden voor mijn toekomstige pony , waar ik Zaterdag naar ga kijken.
De stalling die mij super lijkt heeft een:
-springweide
-weidegang
-verlichte buitenbak
-bezig met de binnenbak bouwen
-hele mooie ruime stallen.
-etc. etc. etc.

Alle vorige stallen waar ik gestaan heb of geweest ben, stonden de pony's allemaal op stro.
En op deze stal op vlas en eigenlijk ben ik helemaal GEEN liefhebber van vlas... zoals ik het soms van andere hoor dan.
Hebben jullie ervaring met vlas???

Alvast bedankt!

Iris92

Re: Perfecte staling , met toch 1 probleem . help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:28

Ik wissel nog al eens met mn tinkertje, op vlas blijft hij veeeeeeel schoner. Veel minder nat etc. Was ook altijd sneller klaar met mesten. Moest er in het begin wel aan wennen. Alleen hij heeft niets te knagen, maar ik zorgde er dan voor dat die regelmatig wat hooi had om te knauwen of gooide er een beetje stro bij voor de fun.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:29

Vlas is makkelijker uitmesten maar kan wel scherp zijn voor de hoeven. Ik vind het fijn spul maar moet je kijken of ze paard harde hoeven heeft zodat vlas er minder in gaat zitten. Als hij hele zachte heeft zou ik het niet doen of eventueel overleggen dat jou paard niet gweoon op stro mag staan

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:30

Ik wil dus juist geen stro.
Vlas is veel zuiverder.
Ook sneller klaar met mesten en minder afval. Maar daar hoef je volpension niets om te geven.
Belangrijk is wel dat er dan voldoende hooi wordt gegeven.

PipHeskens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:31

Iris92 schreef:
Ik wissel nog al eens met mn tinkertje, op vlas blijft hij veeeeeeel schoner. Veel minder nat etc. Was ook altijd sneller klaar met mesten. Moest er in het begin wel aan wennen. Alleen hij heeft niets te knagen, maar ik zorgde er dan voor dat die regelmatig wat hooi had om te knauwen of gooide er een beetje stro bij voor de fun.

Okee , Bedanktt.
Want ik had ook al van verschillende mensen gehoord , dat ze zich dan sneller beginnen te vervelen, omdat ze niks te knabbelen hebben en sommige paarden beginnen dan te weven etc...
Maar ze staan ook wel vaak op de wei!

PipHeskens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:32

Bedankt iedereen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:39

Je zou eventueel een hooinet met wat stro op kunnen hangen, zo heeft je paard toch wat te knabbelen?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:39

PipHeskens schreef:
Iris92 schreef:

Okee , Bedanktt.
Want ik had ook al van verschillende mensen gehoord , dat ze zich dan sneller beginnen te vervelen, omdat ze niks te knabbelen hebben en sommige paarden beginnen dan te weven etc...
Maar ze staan ook wel vaak op de wei!

Zou kunnen, had die van mij geen last van.. Die staat altijd te slapen of te eten haha. Inmiddels heb ik hem op stro staan weer, ook omdat ik naar een andere stal ga waar ze alleen maar stro hebben.. De omgekeerde wereld dus....

PipHeskens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:45

Gypsy schreef:
Je zou eventueel een hooinet met wat stro op kunnen hangen, zo heeft je paard toch wat te knabbelen?

Ja , ik zal weleens kijken hoe we het gaan doen!

bedankt iniedergeval!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:45

Een paard op vlas moet wel voldoende ruwvoer krijgen. Een vlasstal op zich heb ik geen problemen mee, maar als ze niet voldoende ruwvoer krijgen dan zou ik daar minder happig op zijn. Die van mij heeft toch al de neiging om d'r stal leeg te eten.

PipHeskens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:48

Dorus schreef:
Een paard op vlas moet wel voldoende ruwvoer krijgen. Een vlasstal op zich heb ik geen problemen mee, maar als ze niet voldoende ruwvoer krijgen dan zou ik daar minder happig op zijn. Die van mij heeft toch al de neiging om d'r stal leeg te eten.

Oooh, jaa. Eigenlijk komen alle antwoorden beetje op elkaar neer , dat ze allemaal iets te doen/eten moeten hebben.
Want anders heb je kans dat ze het vlas gaan eten en dat is ook niet goed of dat ze gaan weven, luchtzuigen etc.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:01

hier ook anders om... :D
Mijn merrie heeft altijd op vlas gestaan, een tijdje terug van stal verhuisd en nu op stro...

Ik vond vlas wel heel fijn, heb een wit paard en op vlas blijven ze toch wel schoner.
Ik haalde elke dag de mest eruit en in 1x in de week (in de winter wat vaker) de natte plekken en dan een nieuwe baal erbij, werkte prima.

Ze kreeg wel veel hooi en erbij nog een flinke pluk stro om te knabbelen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:03

Ik zou inderdaad wat meer hooi voeren, desnoods moet je daar dan wel voor bij betalen. Dan moet het wel te doen zijn. Ik ben zelf voorstander van stro maar dat is ook maar omdat ik het zo gewend ben.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:05

Nou ik was altijd zaagsel gewend. Sinds 1 jaar sta ik met mijn paard op vlas. Bij ons krijgen ze 2x hooi en 2x bix. En heb er een zoutblok hangen. En met mij nog 8 paarden. Was wel een omschakeling. Echter vind ik bij stro dat paarden de stal leeg gaan eten. En dan hebben ze weinig grond bedekking (is mijn ervaring) . Nu ik vlas heb ligt ze altijd lekker warm en de stal is schoner dan met zaagsel. En vlas heb ik nu 1 jaar met mijn paard van nu 4 jaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:06

Mijn paard staat op houtkrullen.
Ze gaan als het donker wordt op stal met een berg ruwvoer.
En ze krijgen voor de nacht ook nog een plakje stro erbij om wat te knabbelen te hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:41

Maar je wilt neem ik aan toch sowieso dat je paard wat te doen heeft?