spoedvraag! nat paard nu deken op doen? en welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

spoedvraag! nat paard nu deken op doen? en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:43

Ik heb even een spoed-vraagje. Zoals iedereen wel heeft gemerkt is er vannacht en nu nog steeds gigantisch veel water gevallen. Mijn paarden staan 24-7 buiten, dus nu ook. Ik heb een regendeken voor het paard, maar ik had gisteren een late dienst en voor die tijd had ik niet door dat het ZO erg zou worden, dus had ik hem niet op gedaan. Nu kom ik net achteren om ze hooi te geven en zie ik dat het paard gigantisch staat te trillen. Ze heeft het erg koud dus. Alleen ze is kletsnat en het plenst hier nog steeds heel hard. Is het wijs om de regendeken op een nat paard te leggen? Of kan ik nu beter een dikkere deken opdoen totdat ze weer warm en droog is? Of moet ik wachten tot het droog is voordat ik er wat opgooi? Ze hebben wel een schuilstalletje en daar hebben ze nu hooi in, maar ik geloof niet dat het voldoende is. We hebben de stallen nog niet af dus ik kan dr niet op stal zetten. De pony lijkt nergens last van te hebben, die heeft sowieso ook meer vacht. Ik vind het zo zielig zeg :o

Ibbel

Re: spoedvraag! nat paard nu deken op doen? en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:46

Zweetdeken onder een (evt. gevoerde) regendeken leggen. Dan neemt de zweetdeken het regenwater op. Hie staat mijn watje nog niet te rillen, maar als-ie dat gaat doen gooi ik er ook even een deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:47

gooi je er voor de zekerheid een zweetdekentje op, zet haar even vast in schuilstal met hooi en erna droog de regendeken erop en kan ze weer los... Ik twijfel ook altijd te veel met dat soort zaken, lijkt mij de veiligste manier

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:48

mijn regendeken is fleece-gevoerd. Zou dat ook goed zijn? Ik ben bang dat wanneer ik met de deken bij het paard ben, dat de deken ook al sjeiknat is... het is ongeveer 100 meter lopen naar achteren waar ze staan (en als ik zie hoe nat ik zelf net was toen ik ze hooi bracht....)

vastzetten in de schuilstal kan helaas niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:49

Ik zou haar in de schuilstal even goed afdrogen en dan de regendek + fleece opleggen. En dan over een uurtje de fleece eronderuit halen. Want dat vocht kan wellicht nergens heen (licht aan je regendeken)

Ceasar2015

Wat Ibbel zegt heb ik in het verleden ook wel eens gedaan. Werkt prima!
Maar als je nou eens een flinke bult hooi voert? Word het dan niet beter, dan gaat het kacheltje weer branden en kun je de deken op de als ze weer droog zijn..
(al word dat voorlopig niks, als ik buienradar mag geloven).

Anoniem

tja zo zie je maar weer; wat ibbel zegt is 10x handiger!!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:50

Hebben ze geen plek met zand om in te rollen?

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:51

Niets aan doen. Je paard rilt omdat dat een mechanisme is om zichzef op te warmen. Zorg voor voldoende voer, dat is zijn brandstof. Een klamme deken op een nat paard zorgt voor meer problemen. Het klinkt heel onlogisch, maar het is echt zo

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:51

ik heb ze net een flinke berg hooi gebracht. Ik heb net op buienradar gekeken en volgens mij moet het met een uurtje wat droger worden (tijdelijk). Ik denk dat ik nu even moet wachten tot ik er door kan met een deken. Dan zal ik dr inderdaad even met een handdoek goed afdrogen eerst. Arm dier. Ik heb ook nog nooit zo'n natte boel gehad hier, echt ALLES staat blank. Dit is haar eerste zomer dat ze 24-7 buiten is ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:52

Leorah schreef:
mijn regendeken is fleece-gevoerd. Zou dat ook goed zijn? Ik ben bang dat wanneer ik met de deken bij het paard ben, dat de deken ook al sjeiknat is... het is ongeveer 100 meter lopen naar achteren waar ze staan (en als ik zie hoe nat ik zelf net was toen ik ze hooi bracht....)

vastzetten in de schuilstal kan helaas niet.

Een natte voering kan je er na en uur niet onderuit trekken. Een natte zweetdeken wel.
Zweetdeken opgevouwen in je regendeken wikkelen als je hem daarheen draagt. Met het opleggen valt er wel wat op, maar dat kan geen kwaad. Ben net ook met mijn fleecetrui naar buiten geweest, merk je niets van :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:53

hier nu ook een die staat te rillen van de kou (24 jaar), ik heb de stal in orde gemaakt en op stal gezet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:54

Wdj schreef:
Niets aan doen. Je paard rilt omdat dat een mechanisme is om zichzef op te warmen. Zorg voor voldoende voer, dat is zijn brandstof. Een klamme deken op een nat paard zorgt voor meer problemen. Het klinkt heel onlogisch, maar het is echt zo

Dat is wel waar, maar het paard heeft het nú koud. Hij staat niet te rillen voor de lol. En die berg hooi heeft-ie nu niets aan.
Zo'n overgang is lastig voor paarden. Het zijn geen oerdieren meer die het zelf kunnen oplossen. En je wilt er wel wat mee kunnen blijven doen, en dat kun je niet met een ziek paard. Daar heeft de natuur trouwens ook oplossingen voor die nogal rigoureus zijn...
En met een zweetdeken er onder gebeurt er niets, dat geeft geen problemen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:54

Rillen betekent niet per definitie dat ze het koud heeft.
Paarden rillen om zich zelf warm te houden. Die spieroefening houdt hen warm.
Je doet haar er echt geen plezier mee om een deken op te doen.
Een rol en schuilplek zouden wel fijn zijn.

Zie de link hieronder voor meer informatie:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:56

ik duik zo de schuur even in om te kijken of ik mn zweetdeken al hier heb. Ik ben bang dat ie nog bij mijn ouders ligt (ik had het er van de week nog met mn moeder over dat ik die deken zou ophalen). Maar ik heb hier van alles liggen aan dekens, dus desnoods eerst een andere deken er onder die ik er tussenuit kan halen.

Ze komen straks ook s nachts op stal, maar die is nog net niet af (deuren moeten er nog in en 1 zijwand moet nog af).

Rollen kan ze wel, maar mn anders zo kurkdroge bak staat compleet blank. Is ook niet normaal zoveel water er valt zeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:56

donna123 schreef:

Nee paarden die rillen hebben het koud. Dáárom gaan ze rillen, om zich warm te houden. Niet omdat ze zich zo lekker voelen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:56

Ibbel schreef:
Wdj schreef:

Dat is wel waar, maar het paard heeft het nú koud. Hij staat niet te rillen voor de lol. En die berg hooi heeft-ie nu niets aan.
Zo'n overgang is lastig voor paarden. Het zijn geen oerdieren meer die het zelf kunnen oplossen. En je wilt er wel wat mee kunnen blijven doen. En met een zweetdeken er onder gebeurt er niets, dat geeft geen problemen.

Paarden zijn geen mensen. Mensen zijn nestdieren die in hun holletje kruipen als ze gaan slapen en het koud krijgen, paard daarin tegen slapen op de open vlakte zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:57

Hij rilt juist om te voorkomen dat 'ie het koud krijgt. Juist geen deken opdoen nu, en ALS je die menselijke gedachte dan echt niet kunt onderdrukken, dan even een licht zweetdekentje om het water eraf te trekken. Maar dat doet z'n vacht zelf ook al (mits je deze vet genoeg hebt laten worden?)
De temperatuur is nog veel te hoog voor dekens nu. Zeker de combi zweetdeken+regendeken vind ik nu echt gekkenwerk. Dan maak je er echt een sauna van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 08:58

Sonja, ik heb haar niet recentelijk gewassen, dus ik neem aan dat het vetlaagje wel goed zit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:59

Ibbel schreef:
Wdj schreef:

Zo'n overgang is lastig voor paarden. Het zijn geen oerdieren meer die het zelf kunnen oplossen. En je wilt er wel wat mee kunnen blijven doen, en dat kun je niet met een ziek paard. Daar heeft de natuur trouwens ook oplossingen voor die nogal rigoureus zijn...
En met een zweetdeken er onder gebeurt er niets, dat geeft geen problemen.

Een berg hooi lost een boel op hoor.
Door even lekker te eten gaat het kacheltje weer branden en is de kans heel erg groot dat ze binnen no-time stopt met rillen..

Edit: desnoods voert ze even in de schuilstal, dan kan die ook nog droog eten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:01

Toch klopt die redenatie niet geheel.

Als jij loopt te rillen van de kou en je trekt een trui of jas aan wordt je in principe ook warmer (wel eerst je zeiknatte shirt uitdoen ;)) Lang rillen kan hevige spierpijn veroorzaken. Ik ben zelf absoluut niet van de dekens maar vind wel dat als je paard duidelijk aangeeft dat hij het koud heeft je er wel wat aan moet doen... Hetzij binnenhalen hetzij een goede deken... Die zogenaamde spieroefening is leuk als dat even duurt maar als een paard al langere tijd koud heeft moet je gewoon wat doen. Zeker als het geen sober ras is.

donna123 schreef:

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:01

Ales ze gewoon een schuilstal hebben zou ik het gewoon zo laten, want blijkbaar kiest ze ervoor om buiten in de kou te staan en niet in het warme holletje.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:02

Ik ga mee met aantal reacties hier.
Zorgen voor voldoende ruwvoer zodat het paard zich lekker warm eet.
Je paard heeft blijkbaar toch wat te kort.
Als je hebt nu een zweetdeken op en over een uur of zo er inderdaad afhalen en kan je later eventueel een regendeken op doen.
Of gewoon standaard meer ruwvoer gaan voeren als je nu nog geen dekens op wilt gaan doen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:03

chocobroodje schreef:
Toch klopt die redenatie niet geheel.

Als jij loopt te rillen van de kou en je trekt een trui of jas aan wordt je in principe ook warmer (wel eerst je zeiknatte shirt uitdoen ;)) Lang rillen kan hevige spierpijn veroorzaken. Ik ben zelf absoluut niet van de dekens maar vind wel dat als je paard duidelijk aangeeft dat hij het koud heeft je er wel wat aan moet doen... Hetzij binnenhalen hetzij een goede deken... Die zogenaamde spieroefening is leuk als dat even duurt maar als een paard al langere tijd koud heeft moet je gewoon wat doen. Zeker als het geen sober ras is.

donna123 schreef:

Dat is zeker waar, maar als ze gewoon een schuilstal hebben en ruwvoer, zou ik me geen zorgen maken (alleen wel even in de gaten houden).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:03

Ik zou gewoon wachten tot het droog word dan lekker laten opdrogen en helemaal geen deken opdoen.