Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leorah schreef:mijn regendeken is fleece-gevoerd. Zou dat ook goed zijn? Ik ben bang dat wanneer ik met de deken bij het paard ben, dat de deken ook al sjeiknat is... het is ongeveer 100 meter lopen naar achteren waar ze staan (en als ik zie hoe nat ik zelf net was toen ik ze hooi bracht....)
vastzetten in de schuilstal kan helaas niet.
Wdj schreef:Niets aan doen. Je paard rilt omdat dat een mechanisme is om zichzef op te warmen. Zorg voor voldoende voer, dat is zijn brandstof. Een klamme deken op een nat paard zorgt voor meer problemen. Het klinkt heel onlogisch, maar het is echt zo
Ibbel schreef:Wdj schreef:Niets aan doen. Je paard rilt omdat dat een mechanisme is om zichzef op te warmen. Zorg voor voldoende voer, dat is zijn brandstof. Een klamme deken op een nat paard zorgt voor meer problemen. Het klinkt heel onlogisch, maar het is echt zo
Dat is wel waar, maar het paard heeft het nú koud. Hij staat niet te rillen voor de lol. En die berg hooi heeft-ie nu niets aan.
Zo'n overgang is lastig voor paarden. Het zijn geen oerdieren meer die het zelf kunnen oplossen. En je wilt er wel wat mee kunnen blijven doen. En met een zweetdeken er onder gebeurt er niets, dat geeft geen problemen.
Ibbel schreef:Wdj schreef:Niets aan doen. Je paard rilt omdat dat een mechanisme is om zichzef op te warmen. Zorg voor voldoende voer, dat is zijn brandstof. Een klamme deken op een nat paard zorgt voor meer problemen. Het klinkt heel onlogisch, maar het is echt zo
Dat is wel waar, maar het paard heeft het nú koud. Hij staat niet te rillen voor de lol. En die berg hooi heeft-ie nu niets aan.
Zo'n overgang is lastig voor paarden. Het zijn geen oerdieren meer die het zelf kunnen oplossen. En je wilt er wel wat mee kunnen blijven doen, en dat kun je niet met een ziek paard. Daar heeft de natuur trouwens ook oplossingen voor die nogal rigoureus zijn...
En met een zweetdeken er onder gebeurt er niets, dat geeft geen problemen.
donna123 schreef:Rillen betekent niet per definitie dat ze het koud heeft.
Paarden rillen om zich zelf warm te houden. Die spieroefening houdt hen warm.
Je doet haar er echt geen plezier mee om een deken op te doen.
Een rol en schuilplek zouden wel fijn zijn.
Zie de link hieronder voor meer informatie:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
chocobroodje schreef:Toch klopt die redenatie niet geheel.
Als jij loopt te rillen van de kou en je trekt een trui of jas aan wordt je in principe ook warmer (wel eerst je zeiknatte shirt uitdoen) Lang rillen kan hevige spierpijn veroorzaken. Ik ben zelf absoluut niet van de dekens maar vind wel dat als je paard duidelijk aangeeft dat hij het koud heeft je er wel wat aan moet doen... Hetzij binnenhalen hetzij een goede deken... Die zogenaamde spieroefening is leuk als dat even duurt maar als een paard al langere tijd koud heeft moet je gewoon wat doen. Zeker als het geen sober ras is.
donna123 schreef:Rillen betekent niet per definitie dat ze het koud heeft.
Paarden rillen om zich zelf warm te houden. Die spieroefening houdt hen warm.
Je doet haar er echt geen plezier mee om een deken op te doen.
Een rol en schuilplek zouden wel fijn zijn.
Zie de link hieronder voor meer informatie:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm