Steeds ontstoken ogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Steeds ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 18:41

Hoi,

Ik zit met een probleem met t oog van mijn paard. Een maand geleden was haar linkeroog helemaal dik en rood. Ik heb het toen 2x per dag schoongemaakt met afgekoeld gekookt water en na 3 dagen was het wel over. Maar na een paar weken kwam het terug (heviger). Ik heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat ik een zalfje (oogdruppels) kon komen ophalen. 4x per dag ben ik naar stal gegaan en het leek beter te worden. Ook kocht ik sliertjes voor haar ogen om de vliegen weg te houden. Haar rechteroog werd inmiddels ook een beetje rood dus die heb ik ook gedruppeld. Nu na 1 week is haar rechteroog ontstoken en er zitten witte stukjes in (geen idee wat dit is...). Als het niet over gaat bel ik weer de dierenarts. Maar ik ben nu heel bezorgd dat ze misschien maanblindheid heeft... Ik weet echt niet wat ik met haar ogen aan moet en wat ze nu heeft, heeft iemand dit misschien ook eerder meegemaakt?

rejov

Re: Steeds ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:19

Wat een herkenbaar verhaal. Ook wij hebben een paard op stal met precies hetzelfde probleem. Ook wij hebben dat gedaan als dat jij hierboven omschrijft, uiteindelijk hebben wij het paard een field relief vliegenmasker op gedaan en dit helpt bij dit paard. Dit paard staat met goed weer ook s´nachts op de wei maar dan halen wij het vliegenmasker wel af maar ook dan als er wind staat moeten we opletten. Paard is en blijft heel erg gevoelig maar sinds we het vliegenmasker gebruiken is het echt een stuk beter geworden. Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:26

Met de ogen moet je heel voorzichtig zijn en direct een DA laten komen als het met een simpele oogzalf niet snel betert.
Een oogbeschadiging heb je zo.Die van mij kan niet zonder vliegenkap en staat 24/7 met een kap.
Een beetje stof of wind triggert het oog al en dan is het weer ontstoken.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 23:58

Dankjulliewel voor de reacties. Wat vervelend dat een paard bij jullie op stal er ook last van heeft rejov. Mij is juist aangeraden geen vliegenmasker op te doen, dan konden de bacterien daar in gaan zitten en het oog telkens opnieuw besmetten, of het kon vastplakken aan het oog.
Ik wil er ook alles aan doen om te voorkomen dat het nog erger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:07

Die van mij heeft sinds dat ze last heeft van oogontsteking 1e begin dit jaar en is dus nu weer terug helaas, niet meer zonder masker gelopen. Het is niet alleen bescherming tegen de zon, maar ook vliegen, wind en allerlei rotzooi dat er veel te makkelijk invliegt. Ik vind het eerlijk gezegd een vreemd advies; geen masker, alleen de zon doet al ontzettend pijn aan een ontstoken oog...

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 07:28

Irmy schreef:
Dankjulliewel voor de reacties. Wat vervelend dat een paard bij jullie op stal er ook last van heeft rejov. Mij is juist aangeraden geen vliegenmasker op te doen, dan konden de bacterien daar in gaan zitten en het oog telkens opnieuw besmetten, of het kon vastplakken aan het oog.
Ik wil er ook alles aan doen om te voorkomen dat het nog erger wordt.

Het zal dan per paard wel verschillend zijn maar dit paard kan echt niet zonder. Ik moet zeggen met de vliegenmasker die wij hebben kan het zeker niet aan het oog vast plakken ligt er echt aan welke vliegenmasker je je paard om doet. En zoals ik verder lees zijn er meerdere mensen die het paard niet zonder vliegenmasker laten lopen misschien toch het proberen waard..?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:17

Ik heb mijn merrie zo'n 10 maanden per jaar onder een vliegenmasker staan. Mijn merrie is aan haar linkeroog blind, heeft een licht intolerantie. Als ze geen masker op heeft staat ze ofwel de hele dag met haar hoofd te schudden, of zo loopt de hele dag met haar hoofd tussen de achter benen van mijn ruin.. De da heeft mij juist geadviseerd juist omdat ze nog maar 1 goed oog heeft dat goed te beschermen. Als ze geen masker op heeft, had ze ook regelmatig haar goede oog ontstoken.

Ik gebruik al jaren de vliegenmaskers van harry's horse.