Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Angeliekje schreef:Vind het wel netjes klinken zoals je het omschrijft![]()
Op mijn (particuliere) stalling hebben ze gehakselt stro in de stal (werkt als vlas). Hier gooien ze een paar balen in een stal, en dan halen ze de mest eruit en de natste plekken, en dan harken ze het weer een beetje aan zodat het recht ligt. Tegen de muren ligt dan het schone stro. Telkens als er erge natte plekken uitgehaald zijn wordt dat weer opgevult met het schone stro wat langs de muren ligt. Zo gaat dat ong een weekje door totdat het stro echt niet meer schoon is en dan wordt de hele stal leeggehaald en opnieuw gevuld. Tussendoor wordt er ook niet meer gehakselt stro in de stal gedaan, of het moet erg hard gaan, dan gooien ze nog wel iets erbij.
Poowniee schreef:Dankjewel voor je reactie. Ik zelf persoonlijk vind het een fijner idee als de paarden bij het uitmesten een dunnere laag stro kregen en iedere dag wat erbij, lekker wat schoon om te knabbelen maar ik snap dat deze manier minder arbeidsintensief is en uit eindelijk ook stro sparend is? Maar dit betekend wel een dag een viezere stal. De eerste dagen staan ze dan overdreven in het stro en op het laatste minimaal...
Angeliekje schreef:Poowniee schreef:Dankjewel voor je reactie. Ik zelf persoonlijk vind het een fijner idee als de paarden bij het uitmesten een dunnere laag stro kregen en iedere dag wat erbij, lekker wat schoon om te knabbelen maar ik snap dat deze manier minder arbeidsintensief is en uit eindelijk ook stro sparend is? Maar dit betekend wel een dag een viezere stal. De eerste dagen staan ze dan overdreven in het stro en op het laatste minimaal...
Ja dat is bij ons ook zo dat het op het einde wat minder wordt. Als er uiteindelijk maar genoeg blijft liggen waar ze lekker op kunnen liggen. Je gooit zo inderdaad minder stro weg, en het kost ook veel minder tijd.
Poowniee schreef:miszblueeyes schreef:bij ons op stal word elke dag uitgemest en opgetrooit
Is dit met stro? Hoevaak wordt de hele stal uitgemest? Andere dagen natte plekken en keutels eruit? Hoeveel nieuw stro? Hoe staan de paarden erbij?
Koper schreef:Het lijkt me dat het kan werken als je een (redelijk) schoon paard hebt. Maar stel het is een viespeuk, of je merrie is toevallig net hengstig en maakt van de bodembedekking meteen strosoep. Of je paard vreet op die maandag en vrijdag z'n stal meteen leeg. Dan lijkt het me een minder handig systeem.