Wat zouden jullie doen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Wat zouden jullie doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 23:22

Hallo,

Sinds 7-7-2013 heb ik een eigen pony, ik heb altijd voor andere mensen gereden en nu dus iets voor mezelf, geweldig!!!! *\o/* wel kom ik af en toe een paar dingen tegen dat ik zeg ja..... Daar hoefde ik nooit aan te denken! (Zoals een deken kopen op kleur en er later achter komen dat je nog verschillende diktes hebt hahahaha, wel dankzij bokt :') )

Straks komt de winter er natuurlijk aan en ben benieuwd wat hoe en wanneer jullie het zullen doen....
Mijn pony staat nu 24/7 buiten, heerlijk op het gras en ze worden van weiland verkast als het gras op is!

In de winter verkassen ze naar de bak (met slowfeeders met hooi) en komen ze snachts op stal te staan.
Mijn vraag aan jullie.... Bij welke temperatuur zouden jullie je paard binnen zetten??? Nu het van mezelf is wordt ik een stuk zeikeriger en voorzichtiger :P

Ik hoop op goede suggesties!! :j

laetitia98

Re: Wat zouden jullie doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:28

Ik zou sowieso een goede deken op doen met de vorst.. Maar als het gaat vriezen zal ik ze s'nachts echt binnen zetten maar dat is mijn mening ;)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:32

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:35

laetitia98 schreef:
Ik zou sowieso een goede deken op doen met de vorst.. Maar als het gaat vriezen zal ik ze s'nachts echt binnen zetten maar dat is mijn mening ;)

Hoezo? Je weet toch niet of het paard van TS is geschoren, of ergens last van heeft oid?

Dan ben ik wel enorm slecht bezig zeg, met mijn pony's die vrijwel altijd dekenloos buiten staan, in weer en wind, ja zelfs in de vrieskou.

TS: een paard hoeft echt niet persé met koud weer naar binnen. Overigens gaat het ook lang niet altijd om de temperatuur, maar meer om de weersinvloeden. Dus veel regen met harde, koude wind, bijvoorbeeld. Mijn welsh merrie loopt meestal zonder deken, maar heeft het echt een heel stuk kouder met 15 graden als er een gure wind staat en het de hele dag regent, dan dat ze het koud heeft bij -9 met een waterig zonnetje en misschien wat sneeuw en vrieskou. En dat is bij een hoop andere paarden ook zo. Dat is dus echt niet alleen afhankelijk van de temperatuur.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 23:35

Haha, de deken heb ik nu goed voor elkaar :P en bokt had goede tips qua temperaturen! :j

Bij vriezen snachts binnen, vind ik ook en overdag dan??? Als ik kijk naar afgelopen winter..... Als dat weer zo erg wordt kan ik me voorstellen dat de bak bevroren is.... Als er niet te veel hoef sporen in de bak staan kunnen ze gewoon naar buiten toch???? Ivm verzwikken/verstappen of zullen ze hier zelf op kunnen beoordelen??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:37

Mijne stond jaren lang 24/7 buiten zonder deken, zon, (stort)regen, (sneeuw)storm (voor zover dat in Nederland ging), hagel, echt in weer en wind dus, en vond het allemaal prima, at haar grasjes onder de sneeuw weg en hooi van de grote trailer (open gesloopt en vol met hooi gegooid).

Vorig jaar stond ze enkel 's nachts binnen (wederom weer of geen weer), geschoren en met dekens tot op zijn kouds zo'n 400 gram (fleece, 150, 200 grams over elkaar), meer is er nooit opgekomen, was ook nergens voor nodig. Genoeg eten en ruimte om lekker warm te bewegen is goed, vooral met maatjes (meerdere!) erbij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:37

Niet, gewoon buiten laten staan.
Afhankelijk van het paard met of zonder deken, gewoon in de gaten houden of ze het niet te koud krijgen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:38

_KiMbErLeY_ schreef:
Haha, de deken heb ik nu goed voor elkaar :P en bokt had goede tips qua temperaturen! :j

Bij vriezen snachts binnen, vind ik ook en overdag dan??? Als ik kijk naar afgelopen winter..... Als dat weer zo erg wordt kan ik me voorstellen dat de bak bevroren is.... Als er niet te veel hoef sporen in de bak staan kunnen ze gewoon naar buiten toch???? Ivm verzwikken/verstappen of zullen ze hier zelf op kunnen beoordelen??

Mijne wordt heel voorzichtig bij zo een gevaarlijke ondergrond :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 23:40

Ja idd, dat is ook lastig te zeggen, ik denk dat ik het enger zou vinden haha :')
Bedankt voor jullie tips, ik ga steeds meer van bokt houden!! *\o/* zoveel mensen met zoveel ervaringen, geweldig!!!

Die van mij komt sowieso onder een deken, scheren weet ik nog niet, weet niet wat haar vacht gaat doen! <<)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:40

_KiMbErLeY_ schreef:

Die van mij lopen dus 24/7 buiten met schuilstal, als ze het echt koud hebben gaan ze heus zelf wel naar binnen. Bovendien kunnen ze dan ook lekker bewegen, dat kan niet als ze door ons 'lekker warm op stal' worden opgesloten. En dan is de kou alleen maar erger als ze dan ineens wel weer naar buiten worden gegooid.

Qua aanvriezen van weide, zand en paddock: laat je ze lekker hun gang gaan en zet je ze gewoon lekker vrijwel continue buiten, leren ze daar zelf wel mee omgaan.

Waar de paarden júist blessures van krijgen, is veel op stal houden en dan ineens 'lekker los gooien' buiten. Tsja......... dán zijn ze ineens een stuk minder voorzichtig.

Maar hier zie je ze echt voorzichtig lopen op stukken waar dat moet :j zou nog eens wat zijn zeg, als ze daarbij ook nog eens onze hulp nodig hadden :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:43

_KiMbErLeY_ schreef:

De mijne staan 24/7 buiten, ook als de grond hard is, dat geeft geen probleem, ze letten wel op hun eigen benen. Laat ze met rust in hun leefruimte en ze redden zich prima.
Mits je paard geen lichamelijke problemen heeft zou het geen probleem moeten zijn.

Nu was ik in het begin ook heel bezorgt hoor, meerder keren per dag naar stal om te kijken of hij het echt niet te koud had, maar het was altijd gewoon goed. Ze hadden genoeg ruwvoer en beschutting. Nu maak ik me er helemaal niet meer druk om, tuurlijk hou ik het altijd wel een beetje in de gaten, maar heb nog nooit problemen gezien.
Over het algemeen houden paarden meer van vrieskou dan van hitte.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:44

bij ons gaan ze als het echt onstuimig weer wordt naar binnen, als het een hele dag regent dan gaan ze om 16 uur al op stal, is het gewoon droog en rustig weer(mag echt wel koud zijn hoor) dan staan ze tot 20 uur buiten , dit meestal vanaf oktober tot april. En als alles bevroren is, ja dat is een dingetje, ik zie ons nog glibberen vorig jaar, dan kun je ze beter gewoon laten staan snachts .

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 23:44

Hahaha, ik voel me net zo'n overbezorgde moeder nu ik een eigen heb :')
Maar daar heb je idd gelijk in!! Ze staat sowieso met 2 andere en ben idd van mening lekker overdag buiten! De stal is niet in een schuur ofzo, dus de overgang zal wel meevallen, maar kan me idd voorstellen dat dat vervelend is voor het paard!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:53

Als ik kijk naar mijn paard, die zet zichzelf binnen. Ze mag zelf bepalen of ze binnen of buiten wil zijn. Ik dwing haar niet voor eten naar buiten te gaan oid.

En geloof me, die staat vrolijk zonder deken maar wel met een pak sneeuw op haar rug en de ijspegels aan haar billen buiten. :) De schuilstal, ach, af en toe gaat ze een uurtje erin, of gaat ze ernaast, even uit de wind staan oid.

Wat ik zelf eigenlijk het eerlijkste tov je paard vind, is om hem of haar zelf te laten kiezen, en dat niet door eten te laten beïnvloeden. (Wij mensen willen zelf graag lekker in een klein kamertje warm binnen zitten, en dus zijn we al snel geneigd om te denken dat ons paard daar ook zo over denkt. Want welke idioot gaat er nou met min 15 een hele nacht in de sneeuw staan? Tja... Als ze de keus krijgen, een paard dus!)

Wat dekens betreft, ook dit zit soms meer tussen de oren van de mens. Ze kunnen nuttig zijn, bij paarden die ziek, oud of zwak zijn. Of in zeldzame gevallen die die echt hun warmte niet kwijtkunnen, met extreme symptomen als na een klein drafje volledig bezweet, buiten adem, en uitgeput zijn, en daarom geschoren moeten worden.
De voordelen van een deken kunnen in zo'n geval opwegen tegen de nadelen, namelijk:
-Soms toch schuurplekken/irritatie ervan.
-Je maakt je paard afhankelijk, bij plotselinge temperatuurveranderingen kan hij opeens een deken meer of minder nodig hebben. Een paard zonder deken regelt dit zelf, een paard met deken zal helaas gewoon kou moeten lijden, of het warm moeten hebben, met eventueel vervelende consequenties, totdat jij tijd hebt om die deken te wisselen. (Of je moet een lieve stalhouder hebben, maar die moet dat ook maar net willen/tijd hebben.)
-De kosten.
-De rompslomp met wisselen, jeetje moet hij nu 300 of 400 gram, etc.

Zelf geniet ik toch van de voordelen van geen dekens. Paardlief is een grote meid, ze regelt zelf haar temperatuur wel. Ik help haar alleen met de schuilstal en een hoop ruwvoer, door het verteren hiervan krijgen ze het ook warm, zonder dat het veel energie kost.
Na het rijden stap ik rustig uit, om de spieren een goede cooling down te geven, en in die tijd droogt de vacht grotendeels wel op. Een beetje nattigheid is niet erg, bij paarden verdampt het zweet namelijk niet vanaf de huid, dus kan er niet perongeluk meer koeling dan nodig is ontstaan.

Het is wel een lang antwoord geworden zie ik, maar je kunt het zo samenvatten:
Over het algemeen weten paarden zelf prima wat goed voor ze is, waar je wel voor moet waken is als de kudde bijvoorbeeld buiten blijft terwijl jou paard graag naar binnen wil, sommige paarden blijven dan ondanks dat ze het koud hebben, toch buiten, omdat ze niet bij de kudde weg durven.

Ook moet je de signalen van je paard goed leren interpreteren, mijn paard bv loopt zo hup een box in, vind ze helemaal geweldig en leuk, maar als je vervolgens geen hooi/bix gaat voeren en de deur open laat is ze ook weer zo verdwenen, zo leuk vind ze die stal dus niet, maar eten wel!
Wil mijn paard dan graag naar stal, zoals sommige mensen die het maar zielig vinden dat ik haar niet opsluit, beweren? Of zou ze gewoon graag eten willen?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 00:06

Heel mooi (en lang :P ) antwoord! Je hebt absoluut gelijk over dat zelf regelen!!

Ik ga wel voor een dunnere vacht dus een deken heb ik sowieso.
Verder hebben ze de pech dat er geen schuilstal is (iets om het over te hebben met eigenaar!)
Gelukkig ben ik binnen 7 minuten op stal dus binnen en buiten zetten is geen probleem!

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:11

Mijn paard staat 24/7 buiten,in de herfst,als het veel begint te regenen leg ik haar
regendeken op en dat houd ze op tot het weer wat warmer is.
3 jaar geleden had ik nog geen deken en kreeg ze gewoon een hele dikke vacht,
Een teddypaardje :+ .

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:17

Pluispaardjes, zo schattig!
Niet praktisch als je wedstrijden wil rijden in binnenbakken e.d., kan dus begrijpen dat mensen dat niet willen. Maar oh zo schattig, kan bijna niet wachten tot mijn paardjes weer veranderen in pluisjes!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 00:25

Hahahaha, i dont like pluisjes!!! Vooral niet het verharen.... Ik ben allergisch en dat is een vreselijke periode :') uuuuh..... Heel on topic -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 03:57

Als de grond echt bevroren is, zet ik ze snachts ook binnen, vind het een eng idee, als ze bv schrikken op bevroren grond in het pikkedonker. Overdag mogen ze er wel uit, zijn over het algemeen wel voorzichtig, totdat oud en nieuw eraan komt en grond bevroren is, is de enige dag/nacht van het jaar dat ze er maar een uurtje uitkomen, zijn als de dood voor vuurwerk en breken dan denk ik alle botten van hun lijf op bevroren grond

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:59

Ik heb twee jaar terug mijn paard juist expres op de grootste wei die ik kon vinden gezet met oud en nieuw. En wat denk je? Een keer een beetje angstig door de wei gedraafd, vervolgens was de adrealine eruit en was ze rustig.
Vorig jaar is ze op stal gestaan, ik had toen niet de mogelijkheid om haar buiten te doen, geen andere paarden die dat ook deden. Ze schijnt volledig uit haar dak te zijn gegaan, gigantische paniek en niet stoppen. Ze had zichzelf flink kunnen verwonden...
Dit jaar wil ik ze dus weer lekker op een plek waar ze even kan rennen als ze wil, want juist dat kalmeert ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:49

Ook als de wei bevroren is Gypsy? Als dit niet zo is, geef ik ze ook liever de vrijheid, ook met oud en nieuw, kunnen beter vluchten dan dat ze een rotje op stal gegooid krijgen bv. Ik ben er wel altijd bij op moment het losbarst.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:47

ohjajoh6 schreef:
Als de grond echt bevroren is, zet ik ze snachts ook binnen, vind het een eng idee, als ze bv schrikken op bevroren grond in het pikkedonker. Overdag mogen ze er wel uit, zijn over het algemeen wel voorzichtig, totdat oud en nieuw eraan komt en grond bevroren is, is de enige dag/nacht van het jaar dat ze er maar een uurtje uitkomen, zijn als de dood voor vuurwerk en breken dan denk ik alle botten van hun lijf op bevroren grond

Paarden kunnen erg goed zien in het donker, dat zou geen probleem op moeten leveren.
Oud en nieuw vind ik wel een beetje eng, het is gelukkig erg rustig waar mijn paarden staan, maar als een paard daar erg van in paniek raakt zou ik daar ook wel wat mee doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:17

ohjajoh6 schreef:
Ook als de wei bevroren is Gypsy? Als dit niet zo is, geef ik ze ook liever de vrijheid, ook met oud en nieuw, kunnen beter vluchten dan dat ze een rotje op stal gegooid krijgen bv. Ik ben er wel altijd bij op moment het losbarst.

Een bevroren grond is geen probleem, zolang het niet compleet is kapot geslagen, een paard op een wei zetten waar niemand is opgeweest vanaf de modder/sneeuw periode, zal niet gauw een probleem veroorzaken.

Qua dekens doe ik overigens niet moeilijk, is het fris komt een 150 of 200 (ligt eraan of het regent, 150 is niet waterdicht) op het geschoren paard, is het echt koud komen beide op het paard, ik zorg gewoon voor voldoende beweegruimte en eten, dan houden ze zich wel warm :j

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:40

Mijn paardje heeft swinters altijd een deken op.
Dit om te voorkomen dat ze te dik in het haar komt te staan (met het oog op de (toekomstige) wedstrijden).
En ook omdat ze gewoon een viespeuk is. Zo houd ik het plek waar mijn zadel ligt
tenminste netjes schoon, want wassen zit er in de winter natuurlijk niet in.
Ze staat samen met een ander paard de hele dag buiten. Bij nat weer in de bak.
Als het vriest gewoon in het land. Het land is dan ook hard en ze kan het dan toch niet stuk trappen.
We halen ze 's nachts altijd binnen. Mijn paardje is erg gevoelig voor geluiden en op stal heeft ze meer rust.
In de zomer hebben ze precies hetzelfde schema. 's Ochtends in het land en 's nachts naar binnen.

TinkDelilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:49

Mijn paardje is 's winters een teddypaard, ze gaat gewoon lekker de paddock in.Ze kan 's winters bij ons op stal niet 's nachts buiten blijven, maar als het wel kon, zou ik dat gewoon doen. Harde ondergrond is in principe niet zo erg, meestal weten ze zelf heel goed wat wel en niet kan. Alleen als er echt een ijslaag ligt, ben ik wel voorzichtig, zeker met paarden met ijzers.